Polacy robią świąteczne zakupy na ostatnią chwilę? Nowe badania

1 miesiąc temu

Święta Wielkanocne zbliżają się wielkimi krokami, a przed nami tradycyjne przygotowania. Prawie co trzeci badany robi zakupy świąteczne tydzień przed Wielkanocą - wynika z raportu "Świąteczne zakupy Polaków", opublikowanego we wtorek. Ile osób robi zakupy tuż przed świętami?


"Polacy najczęściej robią zakupy na tydzień przed świętami, gdyż dużą część z nich stanowią artykuły świeże, takie jak owoce, warzywa czy mięso" - powiedział Marcin Lenkiewicz, współautor badania, z grupy BLIX.

Dodał, iż "natomiast nie każdy ma czas na wizyty w sklepach w środku Wielkiego Tygodnia, gdy z dużym prawdopodobieństwem można utknąć w długiej kolejce do kasy". Wskazał, iż "oprócz świeżości art. spożywczych dla klientów liczą się promocje i okazje przedświąteczne, które pomagają im oszczędzić na zakupach".

Lenkiewicz podkreślił, iż "właśnie w tym okresie, dokładnie tydzień przed świętami, widzieliśmy już zwiększone zainteresowanie ofertami z gazetek promocyjnych".

Zakupowe przyzwyczajenia Polaków. Co zaskakuje?

Z badania wynika, iż większość ankietowanych kupuje produkty stacjonarnie – 93,3 proc. Konsumenci głównie kierują się do dyskontów – 93,6 proc., a następnie do supermarketów – 22,4 proc. Mniej oblegane są hipermarkety – 14,8 proc., targowiska i bazary – 14,5 proc., sklepy osiedlowe – 5,8 proc., sieci convenience – 1,2 proc., a także sklepy cash&carry – 0,9 proc.

Dr Krzysztof Łuczak, drugi ze współautorów badania, poinformował, iż w marcu tego roku inflacja po raz pierwszy od dawna spadła poniżej 3 proc. "Dla porównania, rok wcześniej przekroczyła 12 proc. To pokazuje, iż ceny się ustabilizowały. Duża część Polaków nie zwleka z zakupami na ostatnią chwilę" – powiedział dr Łuczak.

W badaniu zwrócono uwagę, iż duża część konsumentów, robi zakupy znacznie wcześniej - W tym roku 20,2 proc. konsumentów zaopatrzyło się w wielkanocne artykuły miesiąc przed terminem. Z kolei wciąż jeszcze nie wie, kiedy wybierze się po świąteczne produkty 3,4 proc. badanych. Nie ma to znaczenia dla 1,7 proc. ankietowanych, a nie zamierza robić żadnych zakupów 0,5 proc. uczestników sondażu.

"Widać dość wyraźnie, iż okołoświąteczne zwyczaje zakupowe Polaków są względnie stabilne. Ponad połowa klientów zaplanowała odwiedziny w sklepach na tydzień lub na kilka dni przed świętami. To może wynikać z niewystarczającej ilości czasu albo z braku potrzeby planowania takich rzeczy z dużym wyprzedzeniem"– skomentował dr Nikodem Sarna, współautor badania z Proxi.cloud.

Według sondażu, 93,3 proc. konsumentów stawia na zakupy stacjonarne (poprzednio – 92,6 proc.). 4,2 proc. shopperów część produktów kupuje w fizycznych placówkach, a resztę online (wcześniej – 5,1 proc.). Nie ma to znaczenia dla 1,2 proc. badanych (poprzednio – 1 proc.). Niezdecydowani stanowią 1 proc. (1,3 proc.), a wyłącznie online zaopatrzy się na Wielkanoc 0,3 proc. ankietowanych (0 proc.).

"Zgodnie z przewidywaniami, po pandemii konsumenci wrócili do tradycyjnej formy nabywania produktów" - wskazał Krzystof Łuczak. Dodał, iż "związane jest to przede wszystkim z robieniem zakupów spożywczych, które Polacy zdecydowanie wolą robić w fizycznych placówkach".

Poinformował, iż "przyrost w tym względzie o 0,7 p.p. w porównaniu z poprzednim rokiem może sugerować, iż pomimo rozwoju handlu elektronicznego, większość ludzi przez cały czas preferuje osobiście odwiedzać sklepy. Wynika to z możliwości obejrzenia produktów na żywo, natychmiastowego otrzymania zakupionych towarów oraz kontaktu z obsługą klienta" – wyjaśnił dr Krzysztof Łuczak.

Najczęściej kupujemy w tanich sieciach

Zgodnie z wynikami badań Polacy najchętniej robią zakupy w dyskontach - 93,6 proc. "Nie jest zaskoczeniem, iż dyskonty deklasują inne formaty sklepów. To rezultat synergii niskich cen i dużej dostępności placówek". – tłumaczy dr Nikodem Sarna.

Badanie zostało przeprowadzone w marcu 2024 roku, metodą wywiadów internetowych, przez Grupę BLIX i firmę technologiczną Proxi.cloud na próbie 1294 konsumentów, którzy we własnych gospodarstwach domowych są odpowiedzialni za realizację zakupów.

Grupa Blix to działający w Polsce agregator gazetek reklamowych. Grupa zarządza aplikacjami BLIX, Qpony, oraz Zdrowe Zakupy. Proxy.cloud, to firma zajmująca się wykorzystywaniem danych w marketingu.

Źródło: PAP

Idź do oryginalnego materiału