Podsumowanie projektu Stop Fast Fashion

feri.org.pl 1 dzień temu

„STOP FAST FASHION” – działania na rzecz zrównoważonej mody

Współczesna branża mody boryka się z problemem tzw. „fast fashion” – modelu, który opiera się na masowej produkcji taniej odzieży, gwałtownie zmieniających się trendach i nieustannym zachęcaniu do częstych zakupów. Taka praktyka generuje ogromne ilości odpadów, wywiera negatywny wpływ na środowisko naturalne poprzez zużycie zasobów (np. wody) i emisję zanieczyszczeń, a także często wiąże się z nieetycznymi warunkami pracy. W odpowiedzi na te wyzwania, Fundacja Edukacji Rozwoju i Innowacji (FERI) z Krakowa wraz ze Stowarzyszeniem „MATA” ze Skopje, zainicjowała projekt „ Stop Fast Fashion „. Jego główną ideą jest przygotowanie młodzieży, studentów i nauczycieli do bardziej świadomego i zrównoważonego udziału w branży mody, a także podniesienie ogólnej świadomości na temat szkodliwych skutków szybkiej mody dla planety i społeczności. Projekt, finansowany ze środków Unii Europejskiej dąży do promowania alternatywnych, proekologicznych postaw i praktyk w sektorze odzieżowym. Trwał od 1 sierpnia 2024 roku do 31 lipca 2025 roku i należy do sektora Kształcenia i Szkolenia Zawodowego (VET).

Kluczowe działania i materiały projektu

Projekt „ Stop Fast Fashion ” oferuje szeroki wachlarz bezpłatnych i ogólnodostępnych zasobów, które mają wspierać edukację w zakresie zrównoważonej mody. Wszystkie wyniki projektu są dostępne na otwartych licencjach (CC BY-SA 4.0 DEED), co umożliwia ich swobodne wykorzystanie, pod warunkiem wskazania źródła finansowania i autorów.

W ramach projektu przygotowano:

  • Dwa kursy online: „Zatrzymaj szybką modę. Praktyczne narzędzia dla edukatorów” oraz „Od fast fashion do mody zrównoważonej”. Stanowią one kompleksowe źródło wiedzy dla osób pragnących zgłębić temat i efektywnie przekazywać go dalej.
  • Dwie prezentacje do wykorzystania w ramach praktycznych warsztatów: Upcyclig misja „Odrodzenie”, Misja „Kreatywność”
  • Podcasty: Seria podcastów poświęconych różnorodnym zagadnieniom związanym ze zrównoważoną modą. Łącznie przygotowano 14 podcastów, które są wykorzystywane zarówno w warsztatach, jak i kursach e-learningowych. Tematyka obejmuje m.in.: projektowanie upcyclingowe, ekologiczne tkaniny, budowanie marki opartej na wartościach zrównoważonego rozwoju.
  • Trzy moduły edukacyjne, każdy zawiera zawiera pre-test, prezentację, scenariusz warsztatów, dziesięć ćwiczeń oraz post-test.
    • Moduł 1: „Od fast fashion do mody zrównoważonej”
    • Moduł 2: „Moda Zero Waste: Ekologia, Kreatywność, Świadomość” –.
    • Moduł 3: „Recreate, reuse, reinvent” (Odtwórz, Ponownie wykorzystaj, Wymyśl na nowo)
  • Infografiki: Zwięzłe i przystępne wizualizacje danych na temat wpływu mody na środowisko. Poruszane tematy to m.in.: ślad wodny odzieży, co dzieje się z odrzuconymi ubraniami, cykl życia odzieży fast fashion.
  • Grę multimedialną: „Moda z Misją”, mające zaangażować odbiorców w przyswajanie wiedzy w atrakcyjny sposób.
  • Artykuły tematyczne: Wzbogacające wiedzę o projekcie i modzie zrównoważonej, obejmujące recycling w designie, czym jest fast fashion, kreatywne projekty upcyclingowe oraz studia przypadków dotyczące slow fashion.
  • Filmy promocyjne: W sekcji wideo dostępne są filmy, w tym:
    • „Stop Fast Fashion – Co to jest Fast Fashion?” – wyjaśnia model produkcji i sprzedaży odzieży, opierający się na szybkich zmianach trendów i masowej produkcji ubrań w krótkim czasie i po niskich kosztach.
    • ” Stop Fast Fashion – Jak stworzyć własną szafę kapsułową?” – oferuje praktyczne wskazówki dotyczące budowania zrównoważonej garderoby.

Rozszerzony zasięg i grupa docelowa

Początkowo materiały projektu „ Stop Fast Fashion ” miały być skierowane głównie do nauczycieli, trenerów i edukatorów pracujących w sektorze mody oraz do młodzieży kształcącej się zawodowo. Ich celem było zwiększenie świadomości problemu fast fashion i promowanie alternatywnych rozwiązań. Jednak w trakcie realizacji projektu okazało się, iż potrzeba edukacji w tym obszarze jest znacznie szersza, a projekt znacząco przekroczył pierwotne założenia, zarówno pod względem zakresu merytorycznego, jak i różnorodności grup docelowych:

  • Przedszkolanki uznały temat za doskonały do pracy z najmłodszymi dziećmi, zwłaszcza w formie warsztatów artystycznych uczących ponownego wykorzystania materiałów.
  • Szkoły podstawowe i średnie z entuzjazmem włączyły się w działania, a młodzież była zaskoczona skalą problemu i zagrożeniami wynikającymi z fast fashion. Statystyki i przykłady uświadomiły im wagę tematu oraz wartość unikatowości. Wprowadzono także wątki dotyczące zielonych zawodów przyszłości.
  • Seniorzy okazali się niezwykle aktywną grupą, chętnie nadającą drugie życie ubraniom zalegającym w ich szafach, co stało się dodatkowym, wartościowym elementem projektu.

Materiały projektu trafiły do szerszego grona odbiorców niż planowano, w tym do szkół zawodowych, uczelni, organizacji pozarządowych i firm szkoleniowych, a poprzez działania w różnych partnerstwach także do uczestników z innych krajów, m.in. Szwecji, Finlandii, Irlandii, Wielkiej Brytanii, Czech, Bułgarii, Włoch i Serbii.

Wpływ i kontynuacja

Projekt nie tylko spełnił, ale i przekroczył swoje cele. Materiały edukacyjne zostały bardzo dobrze przyjęte i są wykorzystywane również poza pierwotnym zakresem projektu. kooperacja międzynarodowa z partnerem MATA ze Skopje doprowadziła do organizacji międzynarodowego konkursu w ramach ErasmusDays 2024, którego efekty – filmy, zdjęcia i prace artystyczne – przekroczyły oczekiwania i zostały szeroko upowszechnione. Projekt stworzył także synergię z innymi inicjatywami partnerów, włączając rezultaty „ Stop Fast Fashion ” w działania skierowane do innych państw i grup docelowych, poszerzając ich zasięg i wpływ. Moda okazała się doskonałym punktem wyjścia do budowania świadomości ekologicznej i rozmów o odpowiedzialnej konsumpcji. Kluczowym wnioskiem jest to, iż uczenie się przez doświadczenie (warsztaty, tworzenie, dyskusje) jest najskuteczniejszym sposobem rozwijania postaw proekologicznych. Tematyka mody cyrkularnej została na stałe włączona do działań edukacyjnych organizacji partnerskich, stanowiąc jeden z trwałych rezultatów projektu

Zapraszamy do korzystania z materiałów projektowych: https://feriplatform.org.pl/stop-fast-fashion/

Idź do oryginalnego materiału