Podsumowanie projektu modernizacji energetycznej we wrocławskiej szkole

2 tygodni temu

Projekt objął nie tylko budynek międzynarodowej szkoły we Wrocławiu, ale także Społeczno-Oświatowe Stowarzyszenie Menedżerów w Strzelcach Opolskich.

To nie są rozwiązania tanie, musimy powiedzieć, od strony inwestycyjnej, natomiast one mogą przynieść bardzo duże oszczędności w eksploatacji budynków i obniżeniu kosztów eksploatacyjnych. Tutaj przez to, iż mieliśmy dotację z norweskich funduszy, w wysokości około 70%, wszystko, co się dało zrobić w tych istniejących, obiektach zostało zrobione – mówi Andrzej Jurkiewicz, specjalista OZE i prezes firmy eGmina, Infrastruktura, Energetyka Sp. z o.o.

Do poprawy wydajności w obiektach oświatowych we Wrocławiu i Strzelcach Opolskich zabrano się wieloaspektowo. Zainstalowano pompy ciepła, fotowoltaikę, nową kotłownię, węzeł ciepłowniczy i system wentylacji. Nie zapomniano także o energooszczędnym oświetleniu.

Mamy tutaj bardzo duże zmniejszenie zużycia energii. W przypadku szkoły w Strzelcach Opolskich to prawie o 90% udaje się zmniejszyć zużycie na ogrzewanie budynków. Tutaj jeżeli chodzi o FEM, bo FEM jest nową jednostką, która w 2016 roku powstała, ten poziom redukcji zapotrzebowania na ciepło jest mniejszy. Ale biorąc pod uwagę to, iż ceny energii bardzo mocno nam rosną, to ja przypuszczam, iż wraz z kolejnym rokiem te inwestycje wbrew pozorom będą jeszcze szybciej się zwracały. Tak to jest – dodaje Andrzej Jurkiewicz.

Cały projekt, oprócz oczywistej formy oszczędności energetycznej, ma jeszcze wymiar edukacyjny. Uczniowie byli i są włączeni w jego realizację, a z pomocą systemów pomiarów mogą być na bieżąco z tym, co dokładnie dzieje się w budynkach w kontekście efektywności energetycznej. W trakcie trwania konferencji rozdano także nagrody za uczniowski konkurs na projekt termomodernizacji.

Chciałyśmy wraz z moją koleżanką Karoliną Sandak zrobić praktyczne zajęcia, które pozwolą uczniom zrozumieć, w jaki sposób działają panele fotowoltaiczne, elektrownie wodorowe, elektroliza wody, elektrownie wiatrowe i zastanawiałyśmy się jak do tego podejść, żeby uczniowie rzeczywiście nabyli jakieś umiejętności. W związku z tym znalazłyśmy modele każdej z tych typów elektrowni, które pozwoliły im testować je poprzez zmienianie różnych parametrów i badanie jak zmienia się w związku z tym ich wydajność – mówi nauczycielka biologii z międzynarodowego LO we Wrocławiu Ewelina Olejnik.

W Międzynarodowym Liceum Ogólnokształcącym we Wrocławiu stawia się na naukę przez praktykę. Na zajęciach fizyki uczniowie mieli możliwość zbudowania robota, który segreguje i zbiera śmieci.

To nie jest tak, iż uczniowie tylko wykonują doświadczenie, oni zbierają dane, zbierają wyniki, które później muszą opracować. Więc to, iż oni zmierzą odległość, jaką robot przejedzie, zmierzą czas, w jakim robot pokonał dany dystans, to jest jedno. Ale to, iż oni później opracują te wyniki sami, obliczą prędkość i później będą ją porównywać z tą prędkością, jaka jest wyświetlana, to jest kolejne. To jest po prostu nauka przez praktykę, a nie nauka stricte zadań, które są podane w podręczniku – dodaje Karolina Sandak, nauczycielka fizyki w międzynarodowym LO we Wrocławiu.

Idź do oryginalnego materiału