Pięć lat zajęło, aby świat podróży wrócił do równowagi po kryzysie pandemicznym. World Tourism Barometer prowadzony przez UN Tourism, agendę ONZ monitorującą świat podróży, wskazuje, iż turystyka międzynarodowa praktycznie odzyskała poziom sprzed 2020 roku o czym m.in. piszemy w kolejnym rozdziale (Podróże) naszego raportu Greenbook2025, poświęconemu zrównoważonej turystyce oraz dekarbonizacji transportu dalekiego zasięgu, takiego jak kolej, lotnictwo oraz żegluga.
Z wymienionych trzech środków podróżowania szczególnie dobrze mają się pociągi, czego najlepszym przykładem jest Polska. W ubiegłym roku kolej zabrała 407 mln pasażerów, czyli 72 mln więcej niż przed pandemią (wzrost o 21 proc.). Jeszcze lepsze osiągnięcia ma samo PKP Intercity, które obsługuje najdłuższe połączenia. W tym samym czasie liczba podróżujących tu wzrosła z 49 do niemal 79 mln pasażerów, czyli o 61 proc. W raporcie zwracamy także uwagę, że:
● Wraz z popularnością przewozów pociągami rośnie także zainteresowanie kolejami dużych prędkości, które jeżdżą już w 15 krajach, a w wielu kolejnych są w fazie budowy.
● W Europie pracują nad nimi m.in. Brytyjczycy, Czesi i Polacy. Z kolei Duńczycy, Szwedzi, Finowie i Austriacy pracują nad przyspieszeniem swoich linii.
● Powstają też kolejne szybkie korytarze międzynarodowe. W Europie centralną rolę odgrywa Francja, która połączyła się już z Beneluksem, Wielką Brytanią, Hiszpanią i Niemcami i buduje szybką linię do Włoch.
● Rail Baltica, to z kolei szybki korytarz kolejowy, który Kraje Bałtyckie połączy z Polską, a dalej z Europą.
● Dziś za sprawą Chin liderem w rozwoju kolei dużej prędkości jest jednak Azja, ale nie mniej ważne jest skierowanie na szybkie tory Stanów Zjednoczonych, gdzie buduje się jej kilka odcinków równolegle.
● Jednocześnie realizowane są prace nad rozwojem Hyperloop. Na całym świecie jest osiem projektów budowy kolei całkiem nowej generacji.
● Pod coraz większą środowiskową presją znalazło się lotnictwo, które pracuje nad dekarbonizacją przewozu powietrznego. Stąd coraz śmielej wykorzystywany jest biodiesel określany mianem zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF).
● W samolotach eksperymentuje się także z technologią sprawdzoną w samochodach: są plany aby na krótkich lotach wykorzystać akumulatory, a w dalszej perspektywie jako paliwa użyć wodoru.
● Także żegluga pracuje nad tym, aby zacząć odchodzić od paliw kopalnych. Według Międzynarodowej Agencji Energii (IEA) do końca dekady łączny udział alternatywnych paliw sięgnie około 20 proc.
● Na morzu, podobnie jak w powietrzu największy potencjał mają biopaliwa, które najprościej zaadaptować przy obecnej technologii. Wodór oraz produkowany z niego amoniak w sumie mogą mieć jednak większe znaczenie.