Podpisanie umowy na projekt najdłuższej linii metra w stolicy

ztm.waw.pl 1 miesiąc temu

Dzisiaj podpisana została Umowa na wykonanie Prac przedprojektowych dla IV linii metra wraz ze Stacją Techniczno-Postojową w Warszawie. Zwycięzca przetargu – firma Metroprojekt sp. z o.o. – przygotuje koncepcję przebiegu linii M4. Powstanie także dokumentacja niezbędna do realizacji planowanej inwestycji. Opracowanie będzie gotowe w 2027 roku.

Linia M4 połączy Tarchomin z Wilanowem. Według przyjętych założeń będzie najdłuższą w Warszawie – ma liczyć 26 kilometrów i 23 stacje. Osiem przystanków zostanie wyposażonych w komory torów odstawczych. W ramach nowego odcinka powinna powstać również kolejna stacja techniczno-postojowa oraz nowa centralna dyspozytornia.

– Nie zwalniamy tempa! Budujemy końcowy odcinek drugiej linii metra na Bemowie, rozpoczęły się również prace nad projektem dla pierwszego odcinka linii M3, teraz rozpoczynamy przygotowanie projektu dla czwartej linii. Właśnie w taki sposób konsekwentnie realizujemy plan budowy – złożonego z pięciu linii – systemu metra w Warszawie do 2050 roku – podkreśla Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy.

Najlepsza oferta

Postępowanie na wyłonienie wykonawcy prac przedprojektowych linii M4 zostało ogłoszone w marcu br. Krajowa Izba Odwoławcza 14 sierpnia 2024 roku oddaliła odwołanie firmy ILF Consulting Engineers Polska Sp. z o. o. od wyboru najkorzystniejszej oferty. Tym samym KIO potwierdziła poprawność przeprowadzenia procedury wyboru najkorzystniejszej oferty, złożonej przez Metroprojekt sp. z o.o.

W ramach prac przedprojektowych przygotowana zostanie następująca dokumentacja: Projekt Koncepcyjny – Raport wstępny; Ustalenie stref wpływu budowy obiektów metra na zabudowę sąsiadującą; Dokumentacja Hydrogeologiczna i Geologiczno-Inżynierska; Projekt Koncepcyjny – Raport końcowy.

Efektem końcowym Opracowania będą wskazania i odpowiedzi na najważniejsze dla planowania tej inwestycji kwestie m.in. dalsze decyzje związane z ewentualnym etapowaniem i kolejnością realizacji.

Metro przyszłości

Jednym z najistotniejszych elementów do rozstrzygnięcia będzie odpowiedź na pytanie – czy metro ma kursować w trybie autonomicznym, czy z udziałem maszynistów? Ta kwestia rzutuje na późniejszą eksploatację, budowę STP i centralnej dyspozytorni oraz połączenia z innymi liniami.

Prace przedprojektowe to także szczegółowa analiza trasy linii M4, która obejmie lokalizację obiektów – usytuowanie ich w terenie, potencjalne miejsca kolizyjne lub wymagające szczególnego potraktowania, przy uwzględnieniu istniejących obiektów budowlanych i budynków, istniejącej infrastruktury oraz naturalnych przeszkód. W efekcie przygotowany zostanie dokładny przebieg tunelu metra, a także lokalizacje korpusów stacji.

W opracowaniu istotny nacisk zostanie położony na rozwiązania proekologiczne – m.in. związane z zaopatrywaniem w energię i ciepło czy wykorzystanie wód opadowych.

Całość ma być gotowa za 38 miesięcy.

Co dalej?

Przedmiot zamówienia nie obejmuje wykonania koncepcji architektonicznej elementów wystroju/wykończenia hal peronowych i hal odpraw, szczegółowej formy i kształtu pawilonów wyjściowych stacji metra oraz zagospodarowania terenu w rejonie projektowanych obiektów naziemnych linii metra. Elementy wystroju będą przedmiotem odrębnego postępowania prowadzonego przez m.st. Warszawa.

Metroprojekt jest firmą z ponad 70-letnią tradycją w projektowaniu obiektów kubaturowych, infrastruktury transportowej, instalacji i systemów kolejowych oraz metra. Kluczową pozycję w doświadczeniu spółki stanowią prace zrealizowane dla warszawskiego Metra. Łącznie w firmie powstało kilkadziesiąt projektów, według których zbudowano pierwszą linię Metra oraz część stacji i tuneli II linii. Metroprojekt, w ramach konsorcjum z ILF, realizuje również projekt budowlany dla III linii Metra.

Idź do oryginalnego materiału