Podatek od spalinowych aut trafia do kosza – co zmieni rewizja KPO?

2 godzin temu

Rząd od dawna debatował nad przyszłością Krajowego Planu Odbudowy. W piątek Rada Ministrów przyjęła mandat negocjacyjny dla jego rewizji. Co to oznacza dla polskich kierowców i przedsiębiorców?

Co dokładnie zmieni się w KPO?

Rewizja KPO zakłada usunięcie planowanego podatku od samochodów spalinowych oraz opłaty środowiskowej dotyczącej takich pojazdów należących do przedsiębiorców. Celem zmian jest lepsze wykorzystanie środków – część funduszy ma zostać przekierowana na inwestycje, gdzie są najbardziej potrzebne.

Dodatkowo część pożyczkowa KPO zmniejszy się o 21,5 mld zł. Rząd podkreśla, iż decyzja wynika z przeglądu inwestycji i rezygnacji ze środków, które mogłyby pozostać niewykorzystane.

Jak wyglądałby podatek od samochodów spalinowych?

Pierwotnie podatek miał wejść w życie do końca 2024 r. Jego wysokość miała zależeć od norm emisji spalin Euro, roku produkcji auta oraz emisji dwutlenku węgla (CO2) i tlenków azotu (NOx).

Chodziło o ograniczenie importu starszych aut do Polski. Podatek miał objąć zarówno nowych właścicieli, jak i posiadaczy istniejących samochodów spalinowych.

Reakcje polityków i opinii publicznej

Donald Tusk nie kryje euforii z decyzji rządu. Na X napisał krótko: „Podatek Morawieckiego od samochodów spalinowych, który miał obowiązywać już w przyszłym roku, trafił ostatecznie do kosza.”

„Podatek Morawieckiego” od samochodów spalinowych, który miał obowiązywać już w przyszłym roku, trafił ostatecznie do kosza.

— Donald Tusk (@donaldtusk) September 25, 2025

W pierwszej wersji KPO, przygotowanej przez rząd PiS w 2022 r., podatek i opłata rejestracyjna były jednym z narzędzi ograniczających emisję zanieczyszczeń powietrza. W rewizji z listopada 2023 r. wskazano, iż reforma miała wejść w życie do 30 czerwca 2026 r.

Co to oznacza dla kierowców i przedsiębiorców?

Dzięki decyzji Rady Ministrów kierowcy nie muszą obawiać się dodatkowych obciążeń związanych z posiadaniem samochodów spalinowych, a przedsiębiorcy unikną dodatkowej opłaty środowiskowej. Środki KPO zostaną przesunięte na inwestycje bardziej potrzebne w kraju.

Idź do oryginalnego materiału