Poczta przypomina o ważnym obowiązku dotyczącym skrzynki. choćby 10 tys. zł kary

1 tydzień temu

Oczekujesz na listy? Poczta polska przypomina o ważnym obowiązku.

Fot. Warszawa w Pigułce

W pracy listonoszy często pojawia się problem spowodowany brakiem dostępu do skrzynek odbiorczych, a także całkowitym brakiem skrzynek oraz brakiem oznaczenia posesji tabliczkami z nazwą ulicy lub miejscowości i numerem domu.

Czy listonosz ma utrudniony dostęp do Twojej skrzynki pocztowej? o ile tak, możesz to zmienić wpływając na spółdzielnię czy wspólnotę mieszkaniową, by te zmieniły umiejscowienie skrzynek i umożliwiały listonoszom swobodny do nich dostęp.

Czy jako mieszkaniec budynku jednorodzinnego masz zainstalowaną skrzyknę odbiorczą w dostępnym dla listonosza miejscu? Każdy właściciel lub współwłaściciel nieruchomości mieszkalnej albo gruntu, na którym znajduje się budynek mieszkalny, jest zobowiązany umieścić skrzynkę pocztową w łatwo dostępnym miejscu. Kwestię tę reguluje Ustawa prawo pocztowe. Posiadanie skrzynki ma również wpływ na jakość i skuteczność dostarczanej korespondencji. To nie wszystko – za brak skrzynki grożą kary finansowe. Mandat wynosi od 50 do choćby 10 tys. zł.

Właściciele nieruchomości, na których znajduje się budynek mieszkalny oraz właściciele budynków mieszkalnych są obowiązani umieścić skrzynkę pocztową, która spełnia prawnie określone wymogi. W budynkach jednorodzinnych skrzynka pocztowa powinna znajdować się przed drzwiami budynku lub w ogólnodostępnej części nieruchomości. W budynkach wielorodzinnych, w których jest więcej niż 3 lokale, skrzynka musi być ulokowana w części ogólnodostępnej. Każdy lokal to oddzielna skrzynka pocztowa.

Wszechobecne wygradzanie osiedli powoduje, iż listonosze mają problem z dostaniem się na posesje, a tym samym dostarczeniem korespondencji. W wielu przypadkach skrzynki są umieszczone za bramami ogrodzonych osiedli, gdzie często nie ma komu wpuścić listonosza na klatkę. Spółdzielnie i wspólnoty mieszkaniowe nie są chętne do udostępniania listonoszom kodów czy kluczy lub też takiego umiejscowienia skrzynek, aby był do nich swobodny dostęp. jak informuje Poczta, jednym z takich przykładów jest osiedle w pewnym dużym mieście – skrzynki znajdują się za zamkniętymi drzwiami, więc codziennie listonosz jest zmuszony na recepcji odebrać niemal 120 nieoznakowanych kluczyków/czipów, przy pomocy których próbuje dostać się do miejsc gdzie znajdują się skrzynki.

Gdy dostęp listonosza do skrzynek pocztowych jest utrudniony, Poczta Polska występuje do właściciela/współwłaściciela lokalu z prośbą o umieszczenie skrzynek oddawczych zgodnie z obowiązującymi przepisami lub przekazanie „kodów wejściowych” lub kluczy umożliwiających swobodny dostęp. Naczelnicy lokalnych struktur Poczty Polskiej współpracują także z urzędami gmin, przypominając ich mieszkańcom o obowiązkach wynikających z powszechnie obowiązujących przepisów.

Aby przesyłki pocztowe docierały do adresata należy zadbać także o ich prawidłowe adresowanie i podawanie prawidłowych danych adresowych np. w trakcie zakupów online. Szczegółowe informacje znajdują się w Poradniku poprawnego adresowania i wykazie kodów pocztowych.

Poczta przypomina o możliwości korzystania z usługi Polecony do skrzynki. Dzięki temu rozwiązaniu nie trzeba martwić się o upływający termin odbioru listu i biec do placówki pocztowej. Usługa polega na wrzucaniu adresowanych przesyłek poleconych do skrzynki na listy. Dodatkowo Poczta Polska może poinformować, iż adresowana przesyłka polecona została doręczona. Wystarczy, iż w momencie składania wniosku on-line poda się numer telefonu albo adres e-mail.

Kolejnym ciekawym rozwiązaniem jest e-INFO:awizo. To bezpłatna usługa, umożliwiająca otrzymywanie informacji o oczekiwaniu przesyłki w placówce pocztowej. Informacje wysyłane są SMS albo e-mailem, w zależności od wyboru klienta. Taką dyspozycję można złożyć w każdej placówce pocztowej lub przez Internet. Jednakże w przypadku pism w postępowaniu karnym, cywilnym, sądowo-administracyjnym, podatkowym, administracyjnym oraz pism w sprawie o naruszenie dyscypliny finansów publicznych, klienci otrzymają zawiadomienie w formie papierowej, ponieważ obligują do tego przepisy powszechnie obowiązujące.

Idź do oryginalnego materiału