Z lotniska Katowice-Pyrzowice do egipskiego Marsa Alam doleciał samolot pasażerski. To przełomowe wydarzenie, ponieważ po raz pierwszy w Polsce rejs pasażerski odbył się z wykorzystaniem w pełni zrównoważonego paliwa.
Dostawa i tankowanie paliwa było możliwe dzięki Grupie Unimot.
Loty zasilane olejem i odpadami
SAF (Sustainable Aviation Fuel) to alternatywa dla konwencjonalnych paliw kopalnych. Powstaje głównie ze zużytych olejów, ale do jego produkcji można wykorzystać też chociażby odpady po produkcji rolniczej. Jego wykorzystanie przyczynia się do redukcji emisji gazów cieplarnianych o 65%.
Czytaj też: Śrem stawia na biometan! Jest pionierem
W 2023 r. Parlament Europejski wydał roporządzenie stanowiące, iż od 1 stycznia 2025 r. lotniska obsługujące rocznie ponad 800 tys. pasażerów lub 100 tys. ton cargo będą zobowiązane do wykorzystania SAF przynajmniej jako 2% całkowitej masy stosowanych paliw. Co 5 lat ten wymóg procentowy będzie wzrastał. W Polsce jest osiem lotnisk spełniających ten parametr. Katowice-Pyrzowice to jedno z nich.
– Katowice Airport, dzięki Unimot Aviation, zostało pierwszym lotniskiem w Polsce, na którym zrealizowano fizyczną dostawę zrównoważonego paliwa lotniczego. Dziękuję za wybór naszego portu, to istotny sygnał dla rynku. Na katowickim lotnisku trwa budowa multimodalnego węzła przeładunku towarów i paliw w oparciu o bocznicę kolejową. To inwestycja dofinansowana ze źródeł Unii Europejskiej, która zakończy się w połowie przyszłego roku. Po oddaniu do użytkowania, będzie to najnowocześniejsza w Polsce lotniskowa infrastruktura do magazynowania i dystrybucji paliwa lotniczego, także typu SAF – mówi Artur Tomasik, prezes zarządu Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego S.A.
Zwieńczeniem pierwszej dostawy było tankowanie samolotu Airbus A320, które 23 kwietnia br. wykonała spółka Unimot Aviation Services.
Tego jeszcze nie było
Unimot Aviation, spółka należąca do Grupy Unimot, deklaruje swoją gotowość do realizowania dostaw SAF dla polskich lotnisk.
Czytaj też: Największa morska farma wiatrowa ma decyzję środowiskową
– W Unimot Aviation dysponujemy silnym zapleczem logistycznym, które pozwala nam działać gwałtownie i efektywnie. Chcemy być nie tylko dostawcą, ale kompleksowym partnerem dla linii lotniczych i lotnisk w Polsce – wspierając je w dostosowaniu się do nowych regulacji oraz budowie bardziej zrównoważonej przyszłości lotnictwa. W kontekście globalnych działań na rzecz redukcji emisji, paliwa alternatywne, takie jak SAF, będą tylko zyskiwać na znaczeniu – mówi Adam Sikorski, prezes zarządu Unimot.
Zdjęcie i źródło: Unimot