PKP Intercity planuje w przyszłym roku ogłosić przetarg na zakup 26 pociągów dużych prędkości, które będą mogły osiągać 320 km/h. Składy obsłużą trasę „Y” w ramach systemu Kolei Dużych Prędkości, łączącą Warszawę przez CPK z Wrocławiem i Poznaniem przez Sieradz.
Wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak zapowiedział, iż postępowanie przewidzi możliwość zamówienia dodatkowych 20 składów. Preferowane będą oferty obejmujące tabor zdolny przekroczyć 320 km/h, ponieważ linia „Y” zostanie zaprojektowana na prędkość 350 km/h. Według planów po tej trasie miałoby kursować 100 składów dziennie, pokonując rocznie ponad 12 mln kilometrów.
Jak wyjaśnił wiceminister, wyższa prędkość przejazdu znacząco skróci czas podróży między miastami, czego nie zapewniłyby pociągi osiągające maksymalnie 250 km/h. Dodał, iż przy prędkości 320 km/h zużycie energii będzie większe, jednak przełoży się to na wzrost ceny biletu jedynie o około 8 zł na pasażera.
Przetarg na nowe składy zostanie ogłoszony po rozstrzygnięciu trwającego postępowania na zakup 42 elektrycznych zespołów trakcyjnych piętrowych o prędkości do 200 km/h, z opcją zakupu kolejnych 30. W tym przetargu oferty złożyły spółki Alstom Polska i Stadler Polska, a jego wynik ma być znany w sierpniu.
PKP Intercity, największy polski przewoźnik dalekobieżny, w 2024 roku przewiózł 78,5 mln pasażerów, co oznacza wzrost o 15 proc. względem roku wcześniejszego i o 33 proc. w porównaniu z 2022 r. Spółka szacuje, iż w tym roku obsłuży 88 mln podróżnych, a w 2030 roku – 110 mln
Red.