PKP Cargo rozpoczyna restrukturyzację zatrudnienia
PKP Cargo poinformowało o rozpoczęciu zapowiadanej restrukturyzacji w obszarze zatrudnienia. Decyzja ta jest następstwem braku odpowiedzi ze strony związków zawodowych na propozycję zmian w Zakładowym Układzie Zbiorowym Pracy (ZUZP).
Zgodnie z planem, proces zwolnień grupowych obejmie do 765 pracowników i musi zostać przeprowadzony do 30 września 2025 roku.
Brak porozumienia z partnerami społecznymi
31 lipca 2025 roku minął termin uzgodnienia ze stroną społeczną skrócenia obowiązywania wypowiedzianego w czerwcu 2024 roku ZUZP. Była to propozycja alternatywna wobec planowanych zwolnień grupowych. w tej chwili ZUZP obowiązuje do połowy 2026 roku.
Spółka przedstawiła związkowcom propozycję rezygnacji lub wyłączenia niektórych, najbardziej kosztownych elementów układu, co – według zarządu – pozwoliłoby uzyskać oszczędności porównywalne z tymi zakładanymi przy zwolnieniach grupowych. Brak odpowiedzi został potraktowany jako brak akceptacji dla przedstawionych rozwiązań.
Konsultacje i kryteria zwolnień
W spółce od 1 sierpnia 2025 roku obowiązuje nowa struktura organizacyjna. Wymusza to rozpoczęcie ponownych, 20-dniowych konsultacji ze związkami zawodowymi w sprawie zwolnień. Jak podano, kryteria oraz zakres wyłączeń od redukcji etatów pozostają bez zmian względem ustaleń z czerwca 2025 roku.
PKP Cargo – lider rynku przewozów towarowych
PKP Cargo to największy operator kolejowych przewozów towarowych w Polsce i jeden z liderów rynku w Unii Europejskiej. Spółka zadebiutowała na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie w 2013 roku. W 2024 roku wypracowała 4,46 mld zł skonsolidowanych przychodów.
PKP Cargo na Podkarpaciu
PKP Cargo prowadzi działalność operacyjną również na terenie województwa podkarpackiego, gdzie obsługuje przewozy towarowe m.in. w Rzeszowie, Przemyślu, Tarnobrzegu i na liniach granicznych w Medyce oraz Hrubieszowie (woj. lubelskie – z obsługą kierunku na Podkarpacie). Region ten ma strategiczne znaczenie dla spółki ze względu na połączenia międzynarodowe z Ukrainą oraz obsługę terminali przeładunkowych i punktów odpraw celnych.
Podkarpacie pełni także rolę zaplecza logistycznego dla przewozów węgla, stali, drewna i ładunków masowych, a lokalne zakłady i sekcje utrzymania taboru zapewniają obsługę techniczną lokomotyw i wagonów wykorzystywanych w ruchu transgranicznym i krajowym.