Pigu, czyli jednoczesna sprzedaż na Litwie, Łotwie, Estonii i Finlandii

3 tygodni temu

Jak zacząć sprzedawać na Pigu

Rejestracja

W celu rozpoczęcia sprzedaży na PIGU konieczna jest oczywiście rejestracja. Proces ten możemy zainicjować poprzez wysłanie zgłoszenia za pośrednictwem formularza, który znajdziemy na stronie marketplace’u.

Po podpisaniu umowy i otrzymaniu danych do logowania do panelu sprzedawcy PIGU przydzieli nam opiekuna/menadżera konta, który pomoże nam rozpocząć sprzedaż. Będzie mógł nam on udzielić pomocy w wielu kwestiach, takich jak m.in.: wdrożenie produktów do oferty czy obsługa zamówień.

Należy także podkreślić, iż do końca 2023 roku na PIGU panowała zasada, która jasno określała, iż sprzedający musi posiadać minimum 100 ofert, aby mógł realizować swoją sprzedaż za pośrednictwem wyżej wymienionych marketplace’u. Jednak w tym momencie ta norma nie obowiązuje. PIGU w tej chwili otworzyło się na mniejszych (teoretycznie) sprzedawców.

Koszty sprzedaży na Pigu

Prowizja

Podstawowym kosztem, który ponosimy jako sprzedawca, jest prowizja. Jej wysokość waha się pomiędzy 4–15% i jest zależna od kategorii, w której chcemy prowadzić handel. PIGU nie podaje do ogólnej wiadomości wartości prowizji dla poszczególnych kategorii. W umowie też nie dostaniemy takiej informacji. O wysokości prowizji, w kategorii, w której będziemy aktywnie prowadzić sprzedaż, dowiemy się w momencie, gdy dokonana zostanie jakaś transakcja.

Poniżej przykładowa wielkość prowizji od sprzedaży dla kilku wybranych kategorii:

  • Technologia komputerowa – 8%
  • Hydraulika, naprawy, ogrzewanie – 13–10%
  • Odzież, obuwie, dodatki – 15%
  • Dla dzieci i niemowląt – 15%
  • Meble i wnętrze domu – 15%
  • Telefony komórkowe, zdjęcia i wideo – 8–4%

Zwrot prowizji na PIGU zależny jest od powodu, z jakiego zamówienie zostanie anulowane:

  • kupujący rezygnuje z zakupu – zwrot 50% prowizji
  • klient chce zakupić towar na raty/kredyt, ale instytucje finansowe nie zdecydowały się udzielić mu pożyczki – zwrot 100% prowizji
VAT OSS

Do sprzedaży produktów poza granicami własnego kraju, na terenie Unii Europejskiej wymagana jest rejestracja do VAT OSS. Koszt takiego procesu zależy przede wszystkim od tego, czy zdecydujemy się zrealizować takie zgłoszenie we własnym zakresie, czy jednak zlecimy takie działanie firmie zewnętrznej.

Należy jednak wspomnieć, iż taka rejestracja nie jest wymagana dla sprzedawców, którzy nie osiągnęli przychodu z handlu za granicą w danym roku na poziomie 10 000 Euro.

Rekomenduje się jednak, aby sam proces zgłoszenia do VAT OSS rozpocząć najpóźniej w chwili, gdy zaczynamy sprzedawać naszego produkty poza granicę Polski. Zwykle taka rejestracja trwa około 2 tygodni.

BDO/WEE

PIGU oficjalnymi kanałami informacji do tej pory twierdziło, iż zgłoszenie do BDO oraz WEE nie jest wymagane, aby sprzedawać produkty za ich pośrednictwem do państw bałtyckich. Owszem, nie jest to obligatoryjne przy procesie rejestracji na wyżej wymieniony marketplace. Należy jednak pamiętać, iż wymagają od nas tego przepisu. Brak takiego zgłoszenia niesie za sobą ryzyko, iż zainteresują się nami odpowiednie Instytucje Państwowe, który zajmują się gospodarką odpadami.

Można jednak podkreślić, iż na Litwie zgłoszenie do BDO nie jest wymagane do pułapu 500 kg wygenerowanych odpadów.

Logistyka sprzedaży na Pigu

Transport zamówień do kupujących za pośrednictwem PIGU nie jest skomplikowany. Nie wymaga od nas zawierania dodatkowych umów z przewoźnikami, świadczącymi swoje usługi na terenie państw bałtyckich. Dostarczyć paczkę do klienta możemy na dwa sposoby:

  1. Wysyłamy zamówienie do magazynu PIGU pod Warszawą. Stamtąd powędruje ono do kupującego. PIGU wysyłkę ze swojego punktu przeładunkowego realizuje na własną rękę. Na koszt takiej operacji składają się dwa czynniki. Pierwszym z nich jest cena, jaką poniesiemy za dostarczenie we własnym zakresie paczki do croos docku. Drugim jest opłata za dostawę do klienta. Różni się ona w zależności od kraju docelowego. Dla Litwy, Łotwy oraz Estonii będzie to w tej chwili 2,15 Euro, natomiast dla Finlandii 5 Euro.
  2. Fullfilmet by PIGU – w tym przypadku produkty składujemy na magazynie na Litwie. Cennik takiej usługi przedstawia się następująco:
Rozliczenie

Na PIGU rozliczenie odbywa się dwa razy w miesiącu. Na podany przez sprzedającego adres e-mail, zgodnie z kalendarzem płatności, przychodzą faktury, Należy zwrócić uwagę, iż zamówienie jest rozliczane według daty realizacji, czyli gdy ma status ‘Completed’. Poniżej kalendarz płatności, którzy możemy znaleźć w panelu sprzedawcy, w zakładce ‘Transactions”:

Dodanie produktów do naszej oferty na Pigu

Ręcznie dodanie produktów

Najprostszym sposobem dodania produktów na PIGU jest ich manualne dodanie. Możemy to zrobić w zakładce „New product”. Jednak takie rozwiązanie jest najbardziej czasochłonne. Rekomenduje się korzystanie ze zautomatyzowanych sposobów na dodanie produktów.

Stock and price import

Na PIGU występuje Buy Box, czyli sytuacja, gdy jeden przedmiot z tym samym numerem EAN posiada jedną kartę produktu. Sprzedawcy, którzy chcą oferować przedmioty, których numery EAN istnieją już w bazie PIGU mogą się niejako podłączyć pod takie Buy Box’y. Szybkim sposobem, aby to zrobić, jest wykonanie importu ofert arkuszem excela dzięki opcji „Stock and price import”.

Product import

W celu dodania do swojej oferty na PIGU produktów, których EANy nie istnieją w bazie PIGU, może posłużyć nam opcja ‘Product import’. Realizujemy ją dzięki arkusza excel. Pozwala nam ona stworzyć oferty, które będą zawierały takie informacje jak SKU, EAN, kategorię, tytuł, opis, zdjęcia, wymiary oraz wagę paczki.

Export z Baselinker/Idosell

Do stworzenia oferty na PIGU posłużyć nam może także export ofert z Baselinker lub Idosell dzięki pliku .xml. Należy jednak pamiętać, iż taki plik powinien posiadać wszystkie niezbędne parametry, w tym tłumaczenia tytułów oraz opisów.

Opisy/Widoczność ofert/Aktywacja

Tytuły/opisy

Na PIGU panuje wiele zasad, które określają sposób, w jaki mają wyglądać tytuły oraz opisy. Najważniejsze z nich przedstawiają się następująco:

Co mogą zawierać tytuły:

  • rodzaj produktu
  • nazwę producenta
  • nazwę modelu
  • takie cechy jak kolor, wymiary, pojemność
  • nie mogą zawierać słów pisanych ciągiem wielką literą (CAPS LOCKIEM)
  • wielką literą możemy pisać tylko pierwsze słowo w tytule oraz nazwy własne

Co mogą zawierać opisy:

  • specyfikacja/parametry
  • zdjęcia
  • filmy
  • domyślna czcionka
  • brak emotikonek
  • brak języka korzyści
  • nie mogą zawierać słów pisanych ciągiem wielką literą (CAPS LOCKIEM)
Widoczność ofert

Z uwagi na to, iż na PIGU mamy wyżej wymienione Buy Box’y, stworzono odpowiedni algorytm – narzędzie analityczne, które ma na celu pozycjonowanie ofert sprzedawców, w momencie, gdy oferują oni ten sam produkt.

Algorytm ten korzysta z następujących danych:

  • cena
  • czas wysyłki
  • jakość sprzedaży
  • oceny od kupujących

Na stronie oferty widzimy tylko propozycję od sprzedawcy, który jest na pierwszej pozycji w Buy Box’ie. Powoduje to sytuację, w której cena odgrywa największą rolę przy generowaniu wartości sprzedaży.

Aktywacja ofert

Samo dodanie ofert na PIGU nie równa się z tym, iż będą one widoczne dla kupujących. Ich opisy i tytuły muszą przejść proces akceptacji. Każda karta produktu jest weryfikowana. Dopiero po takiej kontroli, będą one aktywowane. W celu przyspieszenia tego mechanizmu poleca się kontakt z opiekunem konta lub supportem PIGU.

Należy pamiętać, iz po aktywacji oferty, możliwość edycji karty produktu zostaje zablokowana. W celu zmiany tytułu oraz opisu należy wysłać swoje nowe propozycje przez szablon importu aktualizacji informacji. Taka opcja jednak będzie możliwa dopiero po 30 dniach od daty aktywacji danej oferty.

Zarządzanie zamówieniami na Pigu

Ręczne

Podstawowym narzędziem do zarządzania zamówieniami jest panel sprzedawcy. Ścislej ujmując w zakładce ‘Orders’ będziemy mogli manualnie potwierdzić przyjęcie zamówienia, wygenerować list przewozowy czy potwierdzić zwrot. Dodatkowo możemy w tym miejscu wygenerować także nasze raporty sprzedażowe.

Baselinker/Idosell

Do zarządzania zamówieniami na PIGU możemy także wykorzystać narzędzia, które w pełni zautomatyzują nam ten proces, przez co stanie się on dla nas mniej uciążliwy. w tej chwili możemy to zrobić dzięki Baselinkera lub Idosell.

Posiadacie integracji z PIGU pozwoli nam m.in. na import ofert i powiązanie ich z magazynem, synchronizację cen oraz stanów, potwierdzenie zamówień czy wygenerowanie etykiety wysyłkowej.

Marketing

Pomimo tego, iż na PIGU główną rolę odgrywa cena, to posiada ono narzędzia marketingowe, które mają na celu powiększanie naszej wartości sprzedaży. Jednak korzystać z nich mogą do tej pory tylko sprzedawcy, którzy posiadają 100 aktywnych ofert.

Pierwszym takim narzędziem są kampanie promocyjne. Dołączyć do nich można z poziomu panelu sprzedawcy. Każda taka kampania ma określone warunki uczestnictwa.

Drugim narzędziem marketingowym dostępnym na PIGU są ADSy. Ich realizacja odbywa się dzięki zewnętrznej platformy o nazwie Matailer. W celu skorzystania z tej opcji, konieczne jest przede wszystkim podpisanie odrębnej umowy.

Poprzez ADS możemy reklamować się w kilku miejscach emisji. Każde z nich jest rozliczane w inny sposób:

  • Strona oferty – rozliczenie w modelu CPC
  • Wyniki wyszukiwania – rozliczenie w modelu CPM
  • Facebook – opłata miesięczna

Rozliczenie za ADS odbywa się zgodnie z kalendarzem transakcji. Podobnie jak w przypadku innych opłat, sprzedający otrzyma fakturę do zapłaty.

Podsumowanie

PIGU staje się coraz bardziej popularne wśród polskich sprzedawców. Po pierwsze kraje bałtyckie są w naszym sąsiedztwie, co niewątpliwe wpływa pozytywnie na zainteresowanie tym kierunkiem, gdy rozważana jest dywersyfikacja handlu poza granicę naszego kraju. Do tego PIGU cały czas się rozwija, dodaje nowe narzędzia do swojej oferty, które mają na celu jeszcze większe zautomatyzowanie procesu sprzedażowego. Na pewno jest odpowiednim kierunkiem dla osób, które chcą rozpocząć swoją przygodę z handlem zagranicznym.

Idź do oryginalnego materiału