Nowa technologia integrująca fotowoltaikę z infrastrukturą kolejową
Sun-Ways, specjalista w dziedzinie tzw. fotowoltaiki liniowej, wprowadził opatentowane rozwiązanie umożliwiające montaż paneli słonecznych pomiędzy torami kolejowymi. System pozwala na łatwe instalowanie i usuwanie całych fragmentów instalacji, co zwiększa jego elastyczność. Rozwiązanie nie wywołuje wpływu wizualnego ani środowiskowego, co czyni je przyjaznym dla otoczenia.
Dzięki integracji z nowoczesną elektroniką mocy w sektorze fotowoltaiki liniowej, w przyszłości energia produkowana z paneli będzie mogła być bezpośrednio wykorzystywana w sieciach trakcyjnych pociągów, tworząc tzw. kolejowe Smart Huby.
Proces integracji z kolejową infrastrukturą
Integracja paneli słonecznych z torami kolejowymi wymagała uwzględnienia rygorystycznych norm bezpieczeństwa i operacyjnych. Sun-Ways zastosował pragmatyczne podejście do rozwoju technologii, od początku projektując ją w zgodzie z wymaganiami dotyczącymi utrzymania i eksploatacji kolei. Firma współpracuje z kluczowymi przedstawicielami branży, aby dostosować swoje rozwiązania do obowiązujących standardów.
Pierwszy pilotażowy projekt obejmuje 100 metrów toru w zachodniej części Szwajcarii. Uzyskane w 2024 roku pozwolenie od Federalnego Urzędu Transportu (BAV) umożliwiło realizację instalacji. Testy będą prowadzone przez trzy lata w celu oceny wpływu na infrastrukturę kolejową oraz bezpieczeństwo eksploatacji.
Szczegóły instalacji i potencjał rozwoju
W ramach projektu pilotażowego zamontowano 48 paneli fotowoltaicznych, każdy o mocy 385W, co łącznie daje moc 18kW. Energia z instalacji trafia do lokalnej sieci energetycznej. Ruch pasażerski na tej trasie został utrzymany, a pociągi mają przejeżdżać nad odcinkiem z panelami.
Sun-Ways opracował także mechaniczny system montażu i demontażu paneli, stworzony we współpracy ze szwajcarską firmą Scheuchzer. Urządzenie to może układać do 1000m² paneli dziennie, co znacząco przyspiesza proces instalacji.
Firma deklaruje, iż jej technologia może mieć zastosowanie na ponad 1 milionie kilometrów torów kolejowych na całym świecie. Obecnie prowadzone są rozmowy dotyczące testów w takich krajach jak Francja, Hiszpania, Rumunia czy Korea Południowa. Zainteresowanie wyraziły również Australia, Chiny i Stany Zjednoczone.
Perspektywy wykorzystania energii odnawialnej w transporcie
Sun-Ways zakłada, iż dzięki integracji fotowoltaiki z koleją możliwe będzie nie tylko zasilanie pociągów odnawialną energią, ale także ładowanie samochodów elektrycznych. Jednocześnie rozwiązanie ma przyczynić się do ograniczenia emisji CO2 oraz zwiększenia niezależności energetycznej systemów transportu publicznego.
Podczas inauguracji projektu obecni byli przedstawiciele z Francji, Belgii, Indonezji, Korei Południowej oraz Izraela, co wskazuje na rosnące globalne zainteresowanie technologią ferrovoltaïque.
Zobacz również:
Źródło: Sun-Ways, oprac. własne.