Pięć kluczowych polityk dla rozwoju elektromobilności w krajach rozwijających się

enerad.pl 1 tydzień temu

Znaczenie elektryfikacji transportu drogowego

Transport drogowy stanowi około 18% światowych emisji CO₂ i jest powiązany z istotnym udziałem w zanieczyszczeniu powietrza w miastach. w tej chwili aż 94% energii wykorzystywanej w tym sektorze pochodzi z paliw kopalnych. Osiągnięcie celów klimatycznych wymaga przyspieszenia elektryfikacji pojazdów oraz rozbudowy infrastruktury ładowania i zwiększenia udziału energii odnawialnej w zasilaniu transportu.

Wzrost liczby pojazdów elektrycznych na świecie

Aby zrealizować założenia Porozumienia Paryskiego, w ciągu pięciu lat globalna flota pojazdów elektrycznych (EV) powinna wzrosnąć ośmiokrotnie. Do 2050 roku ponad 90% samochodów na drogach powinno być elektrycznych. W 2024 roku co piąty nowy samochód na świecie był EV, a globalna sprzedaż EV przekroczyła 17 milionów sztuk, podczas gdy w 2015 roku było to zaledwie 650 tysięcy. Najwięcej pojazdów i ładowarek znajduje się w Chinach, Europie i Stanach Zjednoczonych, a kraje rozwijające się pozostają w tyle z powodu barier finansowych i infrastrukturalnych.

Najważniejsze polityki wspierające elektryfikację transportu

  1. Wyznaczanie ambitnych celów dla EV i infrastruktury ładowania
    Ustanowienie wyraźnych, ambitnych celów krajowych lub regionalnych dotyczących sprzedaży pojazdów elektrycznych i rozbudowy infrastruktury ładowania wysyła jasny sygnał do inwestorów i konsumentów. Przykłady:
    • Cabo Verde: 100% nowych samochodów osobowych jako EV do 2035 roku.
    • Chile: 100% sprzedaży EV w segmencie samochodów i autobusów miejskich do 2035 roku.
    • Prowincja Hainan (Chiny): 100% sprzedaży EV do 2030 roku, z celem 45% elektrycznych aut na drogach.
  2. Promowanie zrównoważonej mobilności w miastach
    Wzrost populacji miejskiej w krajach rozwijających się zwiększa zapotrzebowanie na transport i pogłębia problem zanieczyszczenia powietrza. Miasta mogą wdrażać polityki ograniczające ruch prywatnych aut, promować rozwój kompaktowych dzielnic i stref niskoemisyjnych oraz wprowadzać zachęty do korzystania z EV.
  3. Wykorzystanie finansowania rozwojowego na projekty transportu publicznego
    Nowoczesny transport publiczny jest efektywniejszy energetycznie i bardziej dostępny dla społeczności, które nie mogą sobie pozwolić na własny samochód. Zakup elektrycznych autobusów i infrastruktury często przekracza możliwości finansowe państw rozwijających się, dlatego wsparcie instytucji rozwojowych jest kluczowe. Przykłady:
    • Bogota (Kolumbia): finansowanie z Inter-American Development Bank na wymianę autobusów diesla na elektryczne.
    • Dakar (Senegal): finansowanie z Banku Światowego na wdrożenie elektrycznego systemu BRT.
    • Indie: wsparcie z ADB i AIIB na zakup i utrzymanie 650 autobusów elektrycznych.
  4. Wsparcie innowacyjnych modeli biznesowych dla elektrycznych jednośladów
    Elektryczne dwu- i trzykołowce są tańsze niż samochody i odgrywają istotną rolę w codziennym transporcie w krajach rozwijających się. Modele leasingu i wymiany baterii pomagają obniżyć koszty początkowe i ułatwiają dostęp do technologii. Przykłady:
    • Kenia i Tajlandia: rozwój stacji wymiany baterii dla elektrycznych jednośladów.
    • Chiny: sieci wymiany baterii umożliwiają szybkie ładowanie pojazdów dostawczych.
  5. Uwzględnianie potrzeb grup wrażliwych w procesie transformacji
    Transformacja transportu może negatywnie wpłynąć na osoby pracujące w sektorze opartym na paliwach kopalnych i osoby o niższych dochodach. Potrzebne są inkluzywne konsultacje i działania łagodzące skutki transformacji, aby zapewnić sprawiedliwą zmianę i ochronę miejsc pracy.

Podsumowanie

Przyspieszenie elektryfikacji transportu drogowego w krajach rozwijających się wymaga kompleksowych działań politycznych, wsparcia finansowego oraz uwzględnienia lokalnych uwarunkowań społecznych i gospodarczych. Wdrażanie powyższych polityk może przyczynić się do ograniczenia emisji i poprawy jakości życia mieszkańców.

„Uwzględnienie potrzeb wszystkich interesariuszy w procesie transformacji transportu jest najważniejsze dla zapewnienia sprawiedliwości społecznej i trwałego rozwoju.”

Zobacz również:

  • Enea Operator z ponad 123 mln zł wsparcia na modernizację sieci dla elektromobilności
  • Ponad 10 tys. punktów ładowania i dynamiczny wzrost floty EV – elektromobilność w Polsce przyspiesza
  • SINEXCEL liderem globalnej sprzedaży ładowarek megawatowych – rewolucja w elektromobilności nabiera tempa
  • DEKRA i Windrose łączą siły: nowy sojusz na rzecz bezpiecznej elektromobilności ciężarowej
  • Europa walczy o surowce do baterii – stawką przyszłość elektromobilności

Źródło: IRENA

Idź do oryginalnego materiału