Miasto Rejowiec Fabryczny przymierza się do budowy 10 nowych miejsc parkingowych. Miałyby one powstać przy ul. Cementowej, nieopodal skrzyżowania z ul. Orzechową. Zdaniem części radnych nowy parking to zbędny wydatek, tym bardziej, iż w okolicy jest gdzie zaparkować.
Sprawa budowy parkingu była przedmiotem dyskusji na ostatniej sesji. Radnym przedstawiono projekt uchwały w sprawie przejęcia przez miasto Rejowiec Fabryczny od Powiatu Chełmskiego zadania własnego z zakresu zarządzania ul. Cementową na (ok. 20-metrowym) odcinku, na którym miałby powstać parking, konkretnie na odcinku pobocza.
Radni już na komisjach zgłaszali wątpliwości, czy powiat w pierwszej kolejności nie powinien podjąć uchwały w sprawie przekazania zadania, ale radczyni prawna urzędu miasta zapewniła, iż wszystko odbywa się zgodnie z prawem.
Radni mieli też obiekcje, co do potrzeby budowy parkingu.
– Skąd ten pomysł? Przecież to nie będzie bezkosztowa inwestycja – mówił radny Sławomir Kułaga.
Burmistrz Gabriel Adamiec tłumaczył, iż wstępnie oszacowane koszty wykonania 10 miejsc postojowych, w tym jednego dla osób niepełnosprawnych, z kruszywa i z obrzeżami, to ok. 20 tys. zł. Przekonywał, iż o potrzebie parkingu przy PKP, po północnej stronie torów, słyszy od dawna, a inwestycja nie tylko poprawi bezpieczeństwo, ale rozwiąże problem „dzikiego” parkowania przy stacji kolejowej, na terenach prywatnych, posterunku policji i w dni, kiedy odbywa się targ.
– Uważam, iż inwestycja wykonana „po taniości”, zrealizowana wtedy, kiedy będziemy mieli na to pieniądze, i która zaspokoi potrzeby kilkudziesięciu osób, jest zasadna – argumentował burmistrz.
Radny Krzysztof Kister, zwracał uwagę, iż podana przez G. Adamca kwota nie wystarczy, bo na wykonanie parkingu z prawdziwego zdarzenia potrzeba ok. 50-70 tys. zł.
– Jako prezes wspólnoty mieszkaniowej chciałem zrobić parking z kruszywa za blokiem. Zwróciłem się dwóch firm o wycenę. Za jedno miejsce policzono od 3,2 do 3,6 tys. zł. Nie sądzę, aby dało się to zrobić za 20. Nie wiem też, czy jest możliwość zrobienia miejsca dla niepełnosprawnych z kruszywa. Poza tym do parkingu przy targowisku jest ok. 150 m i to tam parkują pasażerowie PKP. Moje zdanie jest takie, iż to nie jest zasadnie – mówił radny.
Podobnego zdania był radny Mariusz Grams, który zauważył, iż Cementowa i Orzechową są ruchliwymi ulicami, a lokalizacja parkingu w sąsiedztwie ich skrzyżowania będzie stwarzać niebezpieczeństwo, a przy targu jest duży parking, z którego bezpiecznym i oświetlonym chodnikiem można dotrzeć na stację.
– Nasze społeczeństwo robi się coraz bardziej leniwe i np. na ul. Spółdzielczej, wzdłuż bloku 36 mieszkańcy nie potrafią zaparkować dwie klatki dalej, tylko koniecznie jak najbliżej swojej klatki., wykorzystując do tego trawnik i przy okazji go niszcząc. Moim zdaniem nowy parking jest zasadny – mówił radny Rafał Kiejda.
W głosowaniu większość radnych wyraziła podoba opinię. Uchwałę poparło 8 radnych przy 3 głosach sprzeciwu. (w)