Panele fotowoltaiczne na pojazdach. Europejskie badania potwierdzają potencjał VIPV

3 godzin temu

SolarMoves: milion kilometrów testów

W dziewięciomiesięcznych testach uczestniczyło 18 pojazdów – od samochodów osobowych, przez dostawcze, po autobusy i ciężarówki. Łącznie przejechały one ponad 1 mln kilometrów po drogach Holandii, Niemiec i Słowacji. Badania prowadziły m.in. TNO (Holandia), Fraunhofer ISE (Niemcy) oraz firmy Lightyear, Sono Motors i IM Efficiency.

Gdzie montować panele? Dach kontra boki pojazdu

Analizy wykazały, iż panele dachowe są znacznie bardziej wydajne od montowanych na bokach pojazdu. Średnie roczne uzyski wyniosły:

  • 2,8 kWh/m² dla paneli na dachu,
  • 1,3 kWh/m² dla paneli bocznych.

W praktyce oznacza to, iż odpowiednie zaprojektowanie powierzchni PV na pojazdach ma najważniejsze znaczenie dla efektywności całej technologii.

Zacienienie i styl jazdy – krytyczne czynniki

Wyniki badań podkreślają, iż zacienienie przez budynki, drzewa czy inne pojazdy istotnie ogranicza wydajność paneli. Dlatego – jak wskazuje Fraunhofer ISE – w przyszłości konieczne będzie stosowanie bardziej zaawansowanych modeli prognozujących oraz uwzględnianie stylu jazdy i tras użytkowników.

Ile energii mogą dać panele na aucie?

Wyniki różnią się w zależności od regionu:

  • w południowej Europie panele mogą pokryć choćby 50% rocznego zapotrzebowania na energię auta osobowego,
  • w Europie Środkowej potencjał ten spada do ok. 35%.

Badania wykazały również wysoką zgodność modeli predykcyjnych z realnymi pomiarami – m.in. w przypadku samochodu Lightyear 0 czy elektrycznego dostawczaka Ford E-Transit.

Co dalej? Rozszerzenie badań w 2025 roku

Kolejny etap projektu SolarMoves obejmie także Europę Południową i Wschodnią, gdzie warunki nasłonecznienia są inne niż w Europie Północnej. Finalny raport z rekomendacjami dotyczącymi wdrażania VIPV zostanie opublikowany w 2026 roku.

Źródło: Enerad

#Fotowoltaika #VIPV #Transport #Elektromobilność #OZE #SolarMoves

Idź do oryginalnego materiału