Oświadczenie Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście: Przylądek Pomerania powstanie – zbudujemy go sami
W poniedziałek, 3 listopada 2025 roku, Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście (ZMPSiŚ) ogłosił decyzję o samodzielnej budowie Przylądka Pomerania – pierwszego w Polsce głębokowodnego portu z terminalem kontenerowym w Świnoujściu. To najbardziej ambitna inwestycja w 75-letniej historii przedsiębiorstwa, realizowana przy wsparciu Urzędu Morskiego.
Strategiczne znaczenie inwestycji
Projekt został wpisany do najważniejszych dokumentów strategicznych państwa, w tym do:
-
Strategii Zrównoważonego Rozwoju Transportu do 2030 roku
-
Programu Rozwoju Polskich Portów Morskich do 2030 roku
Koszt budowy, za którą odpowiada ZMPSiŚ, szacowany jest na około 1,5 miliarda złotych. W ramach tej kwoty powstaną:
-
nowy basen portowy,
-
węzły drogowe i kolejowe,
-
infrastruktura lądowa niezbędna do zasilania portu.
W budżecie państwa zabezpieczono również ponad 7 miliardów złotych na pogłębienie 70 kilometrów toru podejściowego do nowego portu.
Odpowiedź na nieprawdziwe informacje
Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście podkreśla, iż nie uczestniczy w politycznych sporach, jednak w związku z wypowiedzią byłego ministra Marka Gróbarczyka czuje się zobowiązany do przedstawienia faktów.
1. Projekt Przylądka Pomerania jest ekonomicznie uzasadniony
Najnowsze analizy potwierdzają, iż budowa portu zewnętrznego o powierzchni 186 hektarów jest uzasadniona ekonomicznie i stanowi realny impuls rozwojowy dla polskiego transportu morskiego.
Poprzednie plany były – jak wynika z audytów – niegospodarne i technicznie wadliwe.
2. Poprzedni projekt był błędnie przygotowany
Poprzednicy ZMPSiŚ podpisali umowę z konsorcjum na budowę portu o głębokości 17 metrów, jednocześnie występując do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska o pozwolenie na budowę portu o głębokości 14,5 metra.
W praktyce oznaczało to, iż żaden z największych kontenerowców świata nie mógłby wpłynąć do portu w Świnoujściu.
3. Konsorcjum nie spełniło warunków umowy
Konsorcjum firm DEME i QTERMINALS, które miało zrealizować budowę, nie wypełniło zobowiązań wynikających z przedwstępnej umowy dzierżawy, podpisanej za rządów PiS.
Spółka celowa powołana do realizacji inwestycji dysponuje kapitałem zaledwie 300 tysięcy złotych i jest zarejestrowana w tzw. wirtualnym biurze w Szczecinie.
Umowa obowiązywała do 31 października 2025 roku i nie została skutecznie wykonana.
Nowoczesny port dla XXI wieku
ZMPSiŚ równolegle prowadził własne analizy ekonomiczne i środowiskowe, które pozwoliły podjąć decyzję o samodzielnej realizacji projektu.
Nowy terminal będzie najbardziej ekologicznym, nowoczesnym i głębokowodnym portem kontenerowym na Morzu Bałtyckim.
Przystosowany zostanie do obsługi ULCV (Ultra Large Container Vessels) – największych jednostek pływających, jakie mogą wpływać na Bałtyk.
Podsumowanie
„Nie marnujemy czasu w polityczne dyskusje – działamy. Przylądek Pomerania to nie tylko port. To przyszłość polskiej gospodarki morskiej” – podkreśla Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.
.

Terminal kontenerowy w Świnoujściu

1 dzień temu











