ORLEN VC inwestuje w technologię e-SAF

enerad.pl 1 tydzień temu

ORLEN VC wspiera rozwój syntetycznego paliwa lotniczego e-SAF

Fundusz ORLEN VC zainwestował w przełomową technologię produkcji syntetycznego, zrównoważonego paliwa lotniczego (e-SAF), opracowaną przez brytyjski start-up OXCCU. Innowacyjne rozwiązanie opiera się na wykorzystaniu zeroemisyjnego wodoru oraz wychwyconego dwutlenku węgla, co wpisuje się w strategię Grupy ORLEN dotyczącą dekarbonizacji transportu lotniczego.

Znaczenie inwestycji dla strategii ORLEN

Grupa ORLEN planuje stać się jednym z liderów produkcji SAF w Europie do 2035 roku, odpowiadając na rosnące wymogi regulacyjne, w tym Rozporządzenie ReFuelEU Aviation. Nowa inwestycja w technologię OXCCU ma zapewnić przewagę konkurencyjną na rynku alternatywnych paliw lotniczych.

Inwestujemy w technologie „jutra”, by skutecznie transformować nasz biznes. W tym roku wprowadziliśmy do oferty SAF, czyli paliwo lotnicze wytwarzane z surowców odnawialnych i odpadowych. Do 2035 roku, zgodnie z naszą strategią, chcemy być w Europie jednym z jego wiodących producentów. Realizację tego celu wspiera nowa inwestycja ORLEN VC w technologię spółki OXCCU, która umożliwia przetwarzanie zielonego wodoru i wychwyconego dwutlenku węgla w syntetyczne paliwo dla lotnictwa (e-SAF). Jej komercjalizacja wzmocni naszą konkurencyjność na rynku i wesprze dążenie do neutralności emisyjnej

Ireneusz Fąfara, Prezes Zarządu ORLEN.

Czym jest SAF i e-SAF?

SAF (Sustainable Aviation Fuel) to paliwo lotnicze produkowane z surowców odnawialnych i odpadowych, takich jak zielony wodór, odpady leśne i rolnicze, zużyty olej spożywczy czy wychwycony CO2. W porównaniu z konwencjonalnym paliwem lotniczym, SAF pozwala ograniczyć emisję gazów cieplarnianych choćby o 94%. Wprowadzenie e-SAF, czyli syntetycznej wersji tego paliwa, dodatkowo zwiększa potencjał dekarbonizacyjny sektora lotniczego.

Technologia OXCCU – katalizator zmian

OXCCU, firma wywodząca się z Uniwersytetu Oksfordzkiego, opracowała innowacyjny katalizator, który upraszcza produkcję e-SAF i obniża koszty końcowego produktu. Technologia umożliwia wykorzystanie różnych mieszanek gazów, w tym CO2, CO i wodoru, co otwiera drogę do produkcji niskoemisyjnych paliw z odpadów biomasy, biogazu czy odpadów drzewnych.

Wyzwanie, przed którym stoi branża lotnicza, dla nas oznacza biznesową szansę. Chcemy zbudować mocną pozycję na rynku zrównoważonych paliw lotniczych, w tym e-SAF, oferując stabilne wolumeny tego ekologicznego paliwa w atrakcyjnej cenie. Technologia, w którą zainwestowaliśmy, ma duży potencjał, zapewniający przewagę konkurencyjną na nowym rynku paliw alternatywnych, dlatego będziemy wspierać jej dalszy rozwój

Grzegorz Jóźwiak, Dyrektor Biura Rozwoju Technologii Wodorowych i Paliw Syntetycznych ORLEN.

Partnerzy inwestycji i perspektywy rozwoju

OXCCU pozyskało 28 milionów dolarów od międzynarodowego syndykatu inwestorów, w tym ORLEN VC, United Airlines Ventures Sustainable Flight Fund, Aramco Ventures, Eni Next, Trafigura Power Ventures, International Airlines Group (właściciel British Airways), Safran Corporate Ventures oraz University of Oxford.

Środki w wysokości 28 milionów dolarów, pozyskane przez OXCCU od syndykatu inwestycyjnego w ramach rundy B, pozwolą przyspieszyć działania komercyjne, rozszerzyć działalność oraz zrealizować kolejną fazę skalowania technologii

Andrew Symes, CEO OXCCU.

SAF już na europejskich lotniskach

Od początku 2025 roku SAF jest szeroko wdrażany w Europie jako alternatywa dla tradycyjnych paliw lotniczych. ORLEN dostarcza już to paliwo na lotniska w Warszawie, Krakowie, Katowicach oraz w Pradze. Dzięki ORLEN Lietuva, od połowy września 2025 r. SAF dostępny jest także na rynkach bałtyckich, w tym na lotniskach w Wilnie, Rydze i Tallinie.

Regulacje unijne a rynek SAF

Wprowadzenie SAF przez ORLEN realizuje wymogi Rozporządzenia ReFuelEU Aviation, które nakłada na lotniska w UE (obsługujące powyżej 800 tys. pasażerów lub 100 tys. ton cargo rocznie) obowiązek osiągnięcia udziału SAF w sprzedaży paliw lotniczych na poziomie 2% w 2025 roku, a do 2030 roku – 6%, w tym 2% e-SAF.

OXCCU – brytyjska innowacja z Oksfordu

OXCCU TECH LTD to firma wywodząca się z Uniwersytetu Oksfordzkiego, specjalizująca się w katalizatorach i reaktorach do przekształcania odpadowego węgla w wysokowydajne ciekłe węglowodory. Siedziba spółki mieści się w Wielkiej Brytanii, a działalność prowadzona jest w Begbroke Science Park w Oksfordzie oraz na lotnisku London Oxford Airport.

Źródło: ORLEN S.A.

Idź do oryginalnego materiału