ORLEN VC wspiera rozwój syntetycznego paliwa lotniczego e-SAF
Fundusz ORLEN VC zainwestował w przełomową technologię produkcji syntetycznego, zrównoważonego paliwa lotniczego (e-SAF), opracowaną przez brytyjski start-up OXCCU. Innowacyjne rozwiązanie opiera się na wykorzystaniu zeroemisyjnego wodoru oraz wychwyconego dwutlenku węgla, co wpisuje się w strategię Grupy ORLEN dotyczącą dekarbonizacji transportu lotniczego.
Znaczenie inwestycji dla strategii ORLEN
Grupa ORLEN planuje stać się jednym z liderów produkcji SAF w Europie do 2035 roku, odpowiadając na rosnące wymogi regulacyjne, w tym Rozporządzenie ReFuelEU Aviation. Nowa inwestycja w technologię OXCCU ma zapewnić przewagę konkurencyjną na rynku alternatywnych paliw lotniczych.
Inwestujemy w technologie „jutra”, by skutecznie transformować nasz biznes. W tym roku wprowadziliśmy do oferty SAF, czyli paliwo lotnicze wytwarzane z surowców odnawialnych i odpadowych. Do 2035 roku, zgodnie z naszą strategią, chcemy być w Europie jednym z jego wiodących producentów. Realizację tego celu wspiera nowa inwestycja ORLEN VC w technologię spółki OXCCU, która umożliwia przetwarzanie zielonego wodoru i wychwyconego dwutlenku węgla w syntetyczne paliwo dla lotnictwa (e-SAF). Jej komercjalizacja wzmocni naszą konkurencyjność na rynku i wesprze dążenie do neutralności emisyjnej
– Ireneusz Fąfara, Prezes Zarządu ORLEN.
Czym jest SAF i e-SAF?
SAF (Sustainable Aviation Fuel) to paliwo lotnicze produkowane z surowców odnawialnych i odpadowych, takich jak zielony wodór, odpady leśne i rolnicze, zużyty olej spożywczy czy wychwycony CO2. W porównaniu z konwencjonalnym paliwem lotniczym, SAF pozwala ograniczyć emisję gazów cieplarnianych choćby o 94%. Wprowadzenie e-SAF, czyli syntetycznej wersji tego paliwa, dodatkowo zwiększa potencjał dekarbonizacyjny sektora lotniczego.
Technologia OXCCU – katalizator zmian
OXCCU, firma wywodząca się z Uniwersytetu Oksfordzkiego, opracowała innowacyjny katalizator, który upraszcza produkcję e-SAF i obniża koszty końcowego produktu. Technologia umożliwia wykorzystanie różnych mieszanek gazów, w tym CO2, CO i wodoru, co otwiera drogę do produkcji niskoemisyjnych paliw z odpadów biomasy, biogazu czy odpadów drzewnych.
Wyzwanie, przed którym stoi branża lotnicza, dla nas oznacza biznesową szansę. Chcemy zbudować mocną pozycję na rynku zrównoważonych paliw lotniczych, w tym e-SAF, oferując stabilne wolumeny tego ekologicznego paliwa w atrakcyjnej cenie. Technologia, w którą zainwestowaliśmy, ma duży potencjał, zapewniający przewagę konkurencyjną na nowym rynku paliw alternatywnych, dlatego będziemy wspierać jej dalszy rozwój
– Grzegorz Jóźwiak, Dyrektor Biura Rozwoju Technologii Wodorowych i Paliw Syntetycznych ORLEN.
Partnerzy inwestycji i perspektywy rozwoju
OXCCU pozyskało 28 milionów dolarów od międzynarodowego syndykatu inwestorów, w tym ORLEN VC, United Airlines Ventures Sustainable Flight Fund, Aramco Ventures, Eni Next, Trafigura Power Ventures, International Airlines Group (właściciel British Airways), Safran Corporate Ventures oraz University of Oxford.
Środki w wysokości 28 milionów dolarów, pozyskane przez OXCCU od syndykatu inwestycyjnego w ramach rundy B, pozwolą przyspieszyć działania komercyjne, rozszerzyć działalność oraz zrealizować kolejną fazę skalowania technologii
– Andrew Symes, CEO OXCCU.
SAF już na europejskich lotniskach
Od początku 2025 roku SAF jest szeroko wdrażany w Europie jako alternatywa dla tradycyjnych paliw lotniczych. ORLEN dostarcza już to paliwo na lotniska w Warszawie, Krakowie, Katowicach oraz w Pradze. Dzięki ORLEN Lietuva, od połowy września 2025 r. SAF dostępny jest także na rynkach bałtyckich, w tym na lotniskach w Wilnie, Rydze i Tallinie.
Regulacje unijne a rynek SAF
Wprowadzenie SAF przez ORLEN realizuje wymogi Rozporządzenia ReFuelEU Aviation, które nakłada na lotniska w UE (obsługujące powyżej 800 tys. pasażerów lub 100 tys. ton cargo rocznie) obowiązek osiągnięcia udziału SAF w sprzedaży paliw lotniczych na poziomie 2% w 2025 roku, a do 2030 roku – 6%, w tym 2% e-SAF.
OXCCU – brytyjska innowacja z Oksfordu
OXCCU TECH LTD to firma wywodząca się z Uniwersytetu Oksfordzkiego, specjalizująca się w katalizatorach i reaktorach do przekształcania odpadowego węgla w wysokowydajne ciekłe węglowodory. Siedziba spółki mieści się w Wielkiej Brytanii, a działalność prowadzona jest w Begbroke Science Park w Oksfordzie oraz na lotnisku London Oxford Airport.
Źródło: ORLEN S.A.