Nowoczesna technologia w służbie bezpieczeństwa na Morzu Bałtyckim
ORLEN Petrobaltic, jedyne polskie przedsiębiorstwo prowadzące poszukiwania i eksploatację złóż ropy naftowej oraz gazu ziemnego na wyłącznej strefie ekonomicznej Morza Bałtyckiego, inwestuje w innowacyjne rozwiązania technologiczne. Najnowszym nabytkiem floty jest autonomiczny pojazd DriX H-8. Jego zastosowanie pozwoli efektywnie monitorować stan platform wydobywczych i turbin wiatrowych, a także prowadzić badania dna morskiego w trudno dostępnych lokalizacjach.
DriX H-8 – przełom w cyfryzacji i automatyzacji offshore
DriX H-8 to pierwszy tego typu autonomiczny pojazd wykorzystywany w polskim sektorze cywilnym. Jego obecność na Bałtyku otwiera nowy rozdział w cyfryzacji i automatyzacji działań offshore. Pojazd umożliwia bieżące reagowanie na potencjalne zagrożenia oraz wzmacnia bezpieczeństwo infrastruktury Grupy ORLEN.
Skala inwestycji Grupy ORLEN na Morzu Bałtyckim jest bezprecedensowa. Budujemy pierwszą morską farmę wiatrową, równolegle prowadzimy działalność wydobywczą i świadczmy zaawansowane usługi dla offshore. Naturalną konsekwencją tych działań jest inwestowanie w najwyższej jakości sprzęt, który poprawi efektywność codziennej pracy. DriX H-8 to innowacyjne rozwiązanie, które otwiera nowy etap w wykorzystaniu autonomicznych technologii na Bałtyku, wpisując się w globalny trend cyfryzacji i automatyzacji sektora offshore. Dzięki swoim możliwościom pojazd odpowiada nie tylko na potrzeby rozwojowe ORLEN, ale także na rosnące wymagania regulacyjne. Jego zastosowanie wzmocni potencjał konkurencyjny ORLEN Petrobaltic i pozwoli sprostać coraz bardziej wymagającym standardom technicznym i prawnym w sektorze offshore.
– Wiesław Prugar, Członek Zarządu ORLEN ds. Upstream
Zaawansowane możliwości i ekologia
DriX H-8 został wyposażony w najnowocześniejsze sensory, w tym zintegrowaną wielowiązkową echosondę (MBES) oraz profilograf dna (SBP). Dzięki autonomii działania i odporności na trudne warunki Bałtyku, pojazd umożliwia precyzyjne mapowanie dna morskiego oraz monitoring infrastruktury offshore. Wysoka jakość zbieranych danych pozwala także na spełnienie wymagań unijnego rozporządzenia metanowego, które nakłada na firmy naftowe i gazowe obowiązek szybkiego reagowania na potencjalne wycieki metanu.
Współpraca i wdrożenie innowacji
Pojazd DriX H-8 został wyprodukowany we Francji przez firmę Exail i dostarczony do ORLEN Petrobaltic przez szczecińską spółkę Thesta Sp. z o.o., specjalizującą się w nowoczesnych technologiach morskich. To już drugi pojazd DriX na polskim rynku, ale pierwszy przeznaczony do zastosowań cywilnych.
To już drugi pojazd DriX dostarczony przez polską spółkę Thesta na rynek krajowy, jednak pierwszy przeznaczony do zastosowań pozawojskowych. Cieszymy się, iż to właśnie z ORLEN Petrobaltic otwieramy nowy rozdział we wdrażaniu innowacyjnych rozwiązań dla sektora offshore.
– Michał Bytomski, Prezes Zarządu Thesta
Korzyści dla bezpieczeństwa i środowiska
DriX H-8 stanowi bezpieczniejszą, bardziej efektywną i przyjazną dla środowiska alternatywę dla tradycyjnych jednostek załogowych. Jego wdrożenie pozwala na optymalizację kosztów i czasu realizowanych działań, a także umożliwia szybszą reakcję na zagrożenia oraz spełnienie coraz bardziej restrykcyjnych norm technicznych i środowiskowych.
ORLEN Petrobaltic – lider nowoczesnych rozwiązań offshore
Spółka ORLEN Petrobaltic odgrywa kluczową rolę w strategii Grupy ORLEN w zakresie bezpieczeństwa energetycznego i rozwoju segmentu upstream. Inwestycje w nowoczesne technologie, takie jak DriX H-8, wspierają budowę zrównoważonego łańcucha dostaw energii oraz rozwój morskiej energetyki wiatrowej na Bałtyku. Innowacyjne rozwiązania wpisują się w długoterminowe cele koncernu, dotyczące cyfryzacji procesów, ograniczania śladu węglowego i wzmacniania bezpieczeństwa infrastruktury energetycznej.
Źródło: ORLEN S.A.