Terminal w Szczecinie z nowym potencjałem logistycznym
Rozbudowany terminal gazu płynnego w Szczecinie będzie mógł obsługiwać do 400 tys. ton LPG rocznie — to blisko 65 proc. więcej niż dotychczas. Jak podkreślił Marek Balawejder, członek zarządu ds. sprzedaży detalicznej w Orlenie, inwestycja wpisuje się w strategię wzmacniania aktywów logistycznych koncernu. Celem jest nie tylko poprawa efektywności segmentu Consumers&Products, ale też dalsza dywersyfikacja źródeł LPG i zwiększenie bezpieczeństwa dostaw.
Obecnie ponad 35 proc. gazu płynnego zużywanego w Polsce trafia do kraju przez terminale morskie. W związku z tym Orlen Paliwa postawił także na rozbudowę infrastruktury kolejowej — bocznica terminalu zyskała trzy dodatkowe tory, nowe stanowisko przeładunkowe cystern kolejowych z wagą oraz nową pompownię LPG.
Nowoczesne zbiorniki i wyzwania logistyczne
Kluczowym elementem rozbudowy były dwa 75-metrowe zbiorniki LPG, każdy o pojemności 2100 mł i wadze 400 ton, wyprodukowane w gdyńskiej stoczni. Dzięki nim łączna pojemność magazynowa terminalu wzrosła do 8,7 tys. mł. Transport i montaż tak dużych elementów stanowiły istotne wyzwanie logistyczne całego przedsięwzięcia.
Realizacja projektu trwała dwa lata — od 2022 do 2024 roku — a za wykonanie odpowiadało konsorcjum polskich firm pod przewodnictwem generalnego wykonawcy, firmy Agat.
LPG w Polsce — struktura rynku i rola Orlen Paliwa
Zakończona inwestycja pozwala zwiększyć możliwości importu propanu zarówno do celów grzewczych, jak i do produkcji autogazu. Warto przypomnieć, iż w 2024 roku LPG przeznaczone na cele transportowe stanowiło aż 75 proc. całkowitej konsumpcji tego produktu w Polsce. Reszta trafiała m.in. do sektora komunalnego, przemysłowego i rolniczego.
Orlen Paliwa odpowiada za ponad 30 proc. krajowego rynku LPG. Od 2022 roku spółka nie importuje gazu z Rosji — większość oferowanego LPG pochodzi z produkcji własnej w rafineriach w Polsce i na Litwie oraz z importu z państw Europy Zachodniej i Północnej.
Spółka dysponuje siecią terminali LPG w siedmiu lokalizacjach w kraju: Hrubieszowie, Krośnie Odrzańskim, Nowej Brzeźnicy, Płocku, Sokółce i Szczecinie. Nowoczesny, rozbudowany terminal w Szczecinie znacząco wzmacnia tę infrastrukturę.
Zobacz również:- Ministerstwo Przemysłu: LPG nie zabraknie pomimo kolejnych sankcji na Rosję
- ORLEN otwiera terminal offshore w Świnoujściu – pierwszy kontrakt już podpisany
- Najwyższe standardy bezpieczeństwa i technologii: Morski Terminal ORLEN w Gdańsku gotowy do działania
Źródło: ORLEN