Terminal w Świnoujściu odebrał 400. dostawę gazu LNG do Polski. Gazoport pełni kluczową rolę dla bezpieczeństwa energetycznego Polski, pokrywając ok. 50 proc. krajowego zapotrzebowania na gaz. – Wolumen wszystkich 400 dostaw to ok. 31 mln ton LNG co odpowiada ponad 40 mld m sześc. gazu po regazyfikacji. To ilość, która pozwala przez ponad osiem lat zapewnić gaz wszystkim gospodarstwom domowym w Polsce, korzystającym z tego paliwa – zaznacza Orlen w komunikacie prasowym.
Dostawę zrealizował gazowiec Aktoras, który przypłynął w niedzielę wieczorem (16 listopada) do Świnoujścia z USA. Dostarczył ok. 160 tys. m sześc. LNG, co odpowiada ok. 1 TWh energii lub ok. 91 mln m sześc. gazu po regazyfikacji.
Warto zaznaczyć, iż Orlen w tym roku odebrał w Świnoujściu 71 dostaw. – To o dziesięć więcej niż w całym ubiegłym roku – informuje spółka. Koncern dodaje, iż w 2016 r., czyli pierwszym pełnym roku działania terminalu w Świnoujściu – tych dostaw było zaledwie dziewięć.
– Silna infrastruktura energetyczna to fundament bezpieczeństwa i stabilności naszego państwa. Infrastruktura obsługująca import gazu LNG to część tej infrastruktury i strategiczne narzędzie, które pozwala nam chronić polskie rodziny przed wahaniami cen gazu i ryzykiem przerw w dostawach – mówił podczas konferencji prasowej w Płocku Konrad Wojnarowski, podsekretarz Stanu w Ministerstwie Energii.
– Terminal w Świnoujściu stał się niezwykle ważnym elementem systemu energetycznego – nie tylko Polski, ale również innych państw Europy Środkowo-Wschodniej – zaznaczył. Wojnarowski zapewnił, iż terminal pracuje nieustannie, wykorzystując niemal maksimum swoich możliwości. Tylko w 2025 roku terminal przyjmie aż 82 gazowce. Ładunek, który przewożą jest niezwykle istotny w kontekście naszej niezależności energetycznej – podkreślił.
– 400. dostaw LNG to dowód, iż decyzja o budowie terminala w Świnoujściu była słuszna i zwiększyła naszą suwerenność energetyczną. Planujemy dalszą rozbudowę infrastruktury. Chcemy włączyć do systemu drugi terminal, w Zatoce Gdańskiej, który pozwoli na odbiór i regazyfikację dodatkowych 60 dostaw rocznie. Oba terminale stworzą część Bramy Północnej i umożliwią przyjęcie około 140 dostaw rocznie. Rozważamy też budowę drugiej jednostki FSRU – zapowiedział dziś w Płocku Sławomir Hinc, prezes Zarządu Gaz-System. – Dzięki temu Gaz-System będzie regionalnym partnerem w dostawach gazu dla państw w tej części Europy.
Obecnie Orlen wykorzystuje ponad 99 proc. mocy regazyfikacyjnych terminalu, które w tym roku zostały zwiększone z 6,2 do 8,3 mld metrów sześciennych/rok. Oznacza to, iż gazoport w Świnoujściu jest jedną z najefektywniej wykorzystywanych instalacji do odbioru LNG na świecie. – Wzrost przepustowości terminalu w Świnoujściu, a w konsekwencji zwiększenie liczby ładunków odbieranych przez Orlen, sprawia, iż LNG stanowi już ok. połowy całego gazu importowanego do Polski – informuje Orlen. Przy czym zaznacza, iż „blisko 65 proc. dostaw LNG dostarczonych dotychczas do Świnoujścia realizowane zostało w ramach kontraktów długoterminowych DES i FOB. Pozostały wolumen został zakupiony na rynku spot. Główne kierunki importu LNG to Katar i Stany Zjednoczone, uzupełniane dostawami z innych państw, m.in. Nigerii, Egiptu czy Gwinei Równikowej”.
Ministerstwo Energii na swojej stronie pisze o korzyściach terminala w Świnoujściu: bezpieczeństwo energetyczne – terminal umożliwia odbiór LNG z różnych kierunków świata, co zmniejsza zależność od jednego dostawcy i stabilizuje krajowy rynek gazu; stabilne dostawy dla odbiorców – możliwość elastycznego przyjmowania i regazyfikacji LNG zapewnia gaz dla milionów gospodarstw domowych i przedsiębiorstw w całym kraju; suwerenność energetyczna – każdy odebrany ładunek zwiększa niezależność Polski w zakresie energii i wzmacnia pozycję kraju w regionie Europy Środkowo-Wschodniej; wzmocnienie gospodarki – terminal generuje wpływy podatkowe dla miasta Świnoujście, wspiera rozwój lokalnej infrastruktury, edukację, kulturę i sport; generuje nowe miejsca pracy – rozbudowa terminalu tworzy miejsca pracy bezpośrednio w obiekcie i pośrednio w regionie, w tym w logistyce i obsłudze technicznej.
Źródło: Ministerstwo Energii oraz Orlen.
Fot. Ministerstwo Energii oraz Orlen.

1 godzina temu










