Od kilku miesięcy najwięksi sprzedawcy energii elektrycznej oferują „umowy z ceną dynamiczną”. Dlaczego warto być ostrożnym? Taka opcja może pozwolić oszczędzić na rachunkach, ale też spowodować ich znaczący wzrost. „Zastanów się dwa razy, zanim cokolwiek podpiszesz!” – ostrzega MRiPS.
Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej włącza się w kampanię edukacyjną Urzędu Regulacji Energetyki dotyczącą umów z ceną dynamiczną.
Umowa z ceną dynamiczną. Co to za umowa?
Od 24 sierpnia br. u największych sprzedawców energii elektrycznej pojawił się nowy rodzaj oferty adresowanej do odbiorców indywidualnych: umowa z ceną dynamiczną. Oferta jest skierowana do odbiorców świadomych zasad obowiązujących na rynku energii oraz posiadających liczniki zdalnego odczytu i rozliczających się w cyklu jednomiesięcznym.
Dlaczego trzeba na nią uważać?
Dotyczy to konsumentów, którzy – bazując na odpowiednich informacjach – mogą przesuwać swój największy pobór energii na porę dnia, kiedy będzie ona najtańsza, a także ograniczać jej pobór z sieci w momentach najwyższego zużycia, gdy jest ona najdroższa, np. w godzinach 18-21. Wtedy takie gospodarstwo domowe może pozytywnie wpłynąć na wysokość swoich rachunków.
Uwaga! Korzystanie z energii elektrycznej w czasie, gdy jest ona najdroższa, może odbić się bardzo niekorzystnie na naszej kieszeni i rachunkach. Dlatego warto dwa razy się zastanowić, czy taka opcja ma dla nas sens.
Na co zwrócić uwagę?
Zanim podpiszesz korzystnie brzmiącą umowę, upewnij się, iż dobrze rozumiesz jej warunki, a na przedstawionych dokumentach, ofertach lub umowach widnieją dane firmy, której przedstawicielem jest sprzedawca.
Od 3 lipca 2021 r. obowiązuje zakaz sprzedaży „door-to-door” wobec odbiorców w gospodarstwach domowych. To oznacza, iż prawdziwy przedstawiciel „elektrowni” czy „gazowni” nie odwiedzi Cię w domu z ofertą. Możliwe jest jednak zawieranie umów na odległość – np. w rozmowie telefonicznej czy w punkcie sprzedaży np. w galerii handlowej.
Jakie masz prawa?
- W przypadku zawierania umowy na odległość sprzedawca powinien poinformować Cię na piśmie o prawie odstąpienia od umowy i przekazać Ci wzór tego oświadczenia.
- Możesz odstąpić od umowy zawartej na odległość, tj. np. przez telefon, w terminie 14 dni
od jej zawarcia, bez podawania przyczyn i bez ponoszenia żadnych kosztów z tego tytułu.
Jeżeli masz jakiekolwiek wątpliwości – nie podpisuj umowy i skonsultuj się z zaufaną osobą.