Najbogatsza gmina w Polsce ściągnęła kolejnego inwestora. Już niebawem w „polskim Kuwejcie” ma ruszyć budowa fabryki, w której będą powstawały eVany, czyli elektryczne samochody dostawcze. Już teraz mówi się, iż będzie to jedna z największych inwestycji w historii kleszczowskich stref przemysłowych, która może sprawić, iż Kleszczów urośnie do roli lidera w regionie, jeżeli chodzi o innowacje związane z motoryzacją. Już w czerwcu Gmina Kleszczów, Fundacja Rozwoju Gminy Kleszczów oraz spółka Adaptive Motors Poland podpisały umowę przedwstępną, dotyczącą sprzedaży gruntów w Żłobnicy o powierzchni blisko 19 ha.
Fabryka, tor testowy i centrum badawcze
Teraz poznajemy coraz więcej szczegółów tego przedsięwzięcia, do którego dołączyła Politechnika Łódzka. W czwartek, 24 lipca, w Łodzi doszło do podpisania listu intencyjnego pomiędzy Politechniką łódzką a spółką Adaptive Motors Poland. Jak podkreślił prof. Krzysztof Jóźwik, rektor PŁ, pole do współpracy jest ogromne – na przykład w zakresie tworzyw sztucznych. Jak informuje kleszczowski samorząd, Adaptive Motors Poland – ma być pierwszym inwestorem w Strefie Kleszczów 5.0.
- To strategiczna przestrzeń transformacji regionu, która ma zastąpić dotychczasowy model oparty na tradycyjnej energetyce. Elektromobilność, cyfryzacja, automatyzacja i zaawansowane badania – to filary nowego podejścia, które mają nie tylko zabezpieczyć przyszłość gminy Kleszczów, ale również przekazać silny impuls rozwojowy całemu regionowi – informuje gmina Kleszczów.
Więcej szczegółów na temat samej inwestycji zdradził również sam inwestor – Adaptive Motors Poland.
Produkcja aż 12 tysięcy aut rocznie
Na pierwsze elektryczne pojazdy, które zjadą z taśmy produkcyjnej, będziemy musieli jednak poczekać. Fabryka ma być gotowa w 2028 roku i wtedy ma ruszyć produkcja. Najpierw będzie jednozmianowa. A po dwóch lat odbywać się będzie na trzy zmiany. Na początku produkowanych będzie sześć pojazdów dziennie. Przy systemie jednozmianowym to w sumie 1500 aut rocznie.Na początek zatrudnienie w firmie znajdzie 250 osób, a docelowo ma to być aż 1500 pracowników. Prototyp pojazdu już jest gotowy. Został wyprodukowany w Zgorzelcu. Jak zapowiada prezes, eVan jest w stanie przejechać 400 kilometrów na jednym ładowaniu.
Władze Kleszczowa liczą, iż inwestycja przyciągnie kolejne podmioty nie tylko do stref przemysłowych, ale będzie też impulsem dla regionu.