Ciemne chmury nad portem Szczecin-Świnoujście? Gróbarczyk: „Wyprzedaż i blokada rozwoju na korzyść Berlina!”
Szczecin / Świnoujście – 30 maja 2025 r. – W sieci zawrzało po ogłoszeniu przez minister klimatu Paulinę Hennig-Kloskę utworzenia parku narodowego na Odrze. Polityk PiS Marek Gróbarczyk ostro skomentował sytuację, pisząc w mediach społecznościowych, iż to „wyprzedaż infrastruktury i zatrzymanie rozwoju gospodarczego w regionie”. Czy działania rządu rzeczywiście osłabią strategiczne znaczenie portów w Świnoujściu i Szczecinie?
Zobacz wpis ministra – https://x.com/marekgrobarczyk/status/1928405391454478475
Infrastruktura kolejowa sprzedana?
Zgodnie z zapowiedziami, rząd planuje przekazać część infrastruktury kolejowej prowadzącej do portu w Świnoujściu w ręce prywatnych lub zagranicznych operatorów. W opinii Marka Gróbarczyka, byłego ministra gospodarki morskiej, to „sprzedaż polskiego interesu narodowego”.
— „Wczoraj Tusk ogłosił wyprzedaż infrastruktury kolejowej do portu w Świnoujściu, a dzisiaj Paulina Hennig-Kloska całkowicie zahamowała rozwój gospodarczy i żeglugę, ustanawiając Park Narodowy na Odrze. To działanie na korzyść Berlina” — napisał Gróbarczyk na platformie X (dawniej Twitter).
Park Narodowy na Odrze – koniec żeglugi śródlądowej?
Decyzja Ministerstwa Klimatu o utworzeniu Parku Narodowego Doliny Dolnej Odry ma — według rządu — na celu ochronę wyjątkowych walorów przyrodniczych. Jednak przeciwnicy tej decyzji wskazują na dramatyczne konsekwencje dla żeglugi i rozwoju portów Szczecin-Świnoujście.
— „Tworzenie parku narodowego na Odrze bez wcześniejszych konsultacji z branżą transportową i władzami portów to skrajna nieodpowiedzialność” — oceniają eksperci związani z gospodarką morską.
Tusk wyprzedaje Polskę?! Likwidują PKP Cargo, oddziały i tory do portu w Świnoujściu – Gróbarczyk grzmi: PATOWŁADZA!
Port w Szczecinie i Świnoujściu obsługuje rocznie miliony ton ładunków, a Odra stanowi najważniejszy szlak transportowy. Jego ograniczenie może — zdaniem branży — doprowadzić do przeniesienia ładunków do portów niemieckich, m.in. w Hamburgu i Rostocku.
Gróbarczyk: „Berlin bije brawo”
Gróbarczyk nie ma wątpliwości, iż decyzje rządu Donalda Tuska to realizacja interesów niemieckich. „Berlin bije brawo, bo to Niemcy będą beneficjentem tych decyzji” — komentuje.
Czy Polska traci kontrolę nad własną żeglugą?
Polityczne emocje nie gasną. Opozycja domaga się wyjaśnień, a związki zawodowe zapowiadają protesty. Eksperci alarmują, iż Polska może stracić konkurencyjność w obszarze logistyki morskiej i kolejowej, jeżeli nie zostanie przywrócony równowagowy model zarządzania infrastrukturą.
Podsumowanie
Spór o przyszłość portu Szczecin-Świnoujście i rzeki Odry nabiera tempa. Decyzje rządu wywołały polityczną burzę, a ich skutki mogą odczuć nie tylko mieszkańcy regionu, ale i cała gospodarka morska. Czy to rzeczywiście cios w polski interes narodowy? A może szansa na bardziej zrównoważony rozwój?
Cisza wyborcza tylko dla obywateli? Minister Tuska bezkarnie ją łamie