Od poniedziałku, 6 października, o godz. 6 rano kierowcy w Krakowie pojadą nowym rondem na węźle Grębałów. To kolejny etap budowy trasy ekspresowej S7 i ważna zmiana w organizacji ruchu na ul. Kocmyrzowskiej i Łowińskiego.
Nowe rondo powstało na górnym poziomie węzła, nad torami kolejowymi i budowaną trasą S7. Od poniedziałku będzie ono głównym skrzyżowaniem w tym rejonie i przejmie ruch samochodów jadących zarówno od strony centrum, jak i Wzgórz Krzesławickich. Kierowcy od strony wschodniej zostaną przełożeni na nowy odcinek nad torami, od strony zachodniej pojadą docelową jezdnią, a w obu kierunkach obowiązywać będzie jeden pas ruchu. Ruch na ul. Łowińskiego nie zmieni się – wjazd od strony Ujastku i Okulickiego pozostanie w dotychczasowym śladzie.
Pod rondem utrzymane zostanie dodatkowe skrzyżowanie tymczasowe, potrzebne do przejazdów ciężkiego sprzętu budowlanego. Na całym odcinku obowiązywać będzie ograniczenie prędkości do 40 km/h, a przygotowania do zmiany, związane z nowym oznakowaniem i dostosowaniem układu drogowego, rozpoczną się w nocy z niedzieli na poniedziałek i potrwają do godziny szóstej rano.
Węzeł Grębałów jest częścią budowy 18,3-kilometrowej trasy ekspresowej S7 z Widomej do Nowej Huty. Inwestycja podzielona została na dwa odcinki. Pierwszy, pozamiejski, o długości 11,2 km, został już ukończony i kierowcy mają tam do dyspozycji dwa pasy w każdym kierunku oraz węzły w Łuczycach i Raciborowicach. Drugi, miejski, o długości 7,1 km, prowadzi przez gęsto zabudowane tereny Krakowa i obejmuje dwa węzły – Grębałów i Mistrzejowice. To właśnie ten fragment jest najtrudniejszy, bo budowa przecina liczne sieci ciepłownicze, gazowe i energetyczne, a w trakcie prac konieczne było także przeniesienie schronu amunicyjnego Fortu „Dłubnia”.
Całkowita wartość inwestycji to ponad 1,8 miliarda złotych, z czego prawie miliard pochodzi z funduszy unijnych. Z końcem tego roku planowane jest oddanie ponad 2-kilometrowego odcinka od węzła Grębałów do węzła Nowa Huta. W połowie 2026 roku ma zostać udostępniony kierowcom węzeł Mistrzejowice wraz z pozostałym fragmentem do Grębałowa. W grudniu 2023 roku oddano już 13,3 km nowej trasy od węzła Widoma do Mistrzejowic. Wciąż trwa budowa pięciokilometrowego odcinka do węzła Nowa Huta, na którym powstaje 29 obiektów inżynieryjnych, w tym mosty, wiadukty i estakady.
Dopiero po zakończeniu prac przy węźle Mistrzejowice krakowski fragment S7 będzie w pełni gotowy i domknie ring IV obwodnicy miasta. Udostępnienie ronda w Grębałowie to kolejny krok w tym kierunku i istotna zmiana, którą kierowcy odczują już od poniedziałku rano.