Rząd przyjął projekt ustawy o zeroemisyjnym transporcie
We wtorek 22.10.2024 roku, Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o elektromobilności oraz paliwach alternatywnych. Ustawa ma wprowadzić szereg zmian, których celem jest ograniczenie szkodliwych emisji z transportu drogowego w Polsce.
Najważniejsze zmiany przewidują, iż od 2026 roku miasta powyżej 100 tys. mieszkańców będą musiały kupować jedynie autobusy zeroemisyjne. Co więcej, miasta, w których przekroczono normy NO₂, będą zobowiązane do utworzenia stref czystego transportu. Jak dotąd, przekroczenia te zanotowano w Warszawie, Krakowie, Wrocławiu oraz Katowicach.
Obszar strefy czystego transportu określi każdorazowo lokalny samorząd, a w miastach, gdzie kilka gmin tworzy wspólną strefę, obowiązek będzie dotyczył tylko tych, gdzie zanotowano przekroczenia.
Ulgi dla mniejszych miast
Warto podkreślić, iż według obecne przepisy już miasta powyżej 50 tys. mieszkańców obligują do korzystania z pojazdów niskoemisyjnych w komunikacji miejskiej. Przeniesienie tego obowiązku na miasta powyżej 100 tys. mieszkańców ma w teorii odciążyć finansowo mniejsze miejscowości. Pojawiają się jednak wątpliwości, czy nie odbije się to negatywnie na stanie powietrza w tych miastach.
Dlaczego wprowadzono nowe przepisy?
Nowe regulacje są odpowiedzią na problem smogu w Polsce. Zanieczyszczenia powietrza, szczególnie w dużych miastach, mają negatywny wpływ na zdrowie mieszkańców. Jak udowodnili naukowcy ze Śląskiego Centrum Chorób Serca, smog przyczynia się do zwiększenia liczby hospitalizacji i zgonów. W 2019 roku, około 43 tys. Polaków zmarło przedwcześnie z powodu wysokiego stężenia pyłów PM2,5.
Szkodliwe składniki spalin, jak tlenki azotu, zwiększają ryzyko zawałów serca o 12%, udarów o 16%, a migotania przedsionków o 24%. Projekt ustawy ma na celu nie tylko redukcję emisji spalin, ale także zmniejszenie hałasu w miastach, co znacząco poprawi komfort życia mieszkańców.