Od 1 stycznia 2024 roku kierowcy zatankują na stacjach benzynę E10

8 miesięcy temu
Zdjęcie: Od 1 stycznia 2024 roku kierowcy zatankują na stacjach benzynę E10


Od 1 stycznia 2024 r. kierowcy zatankują na stacjach benzynę E10, zawierającą do 10 proc. biokomponentów. Właściciele aut mogą sprawdzić w specjalnej internetowej wyszukiwarce, czy ich samochód jest przystosowany do korzystania z benzyny E10.

Od 1 stycznia 2024 r. w tej chwili dostępna na stacjach paliw benzyna E5 o liczbie oktanowej 95 zostanie zastąpiona benzyną E10 z zawartością do 10 proc. biokomponentów, o takiej samej liczbie oktanowej.Na stacjach paliw pojawią się też obowiązkowe oznakowania dystrybutorów dla nowego paliwa.”Jesteśmy przygotowani do wprowadzenia na rynek od 2024 r. nowego formatu benzyny. w tej chwili Ministerstwo Klimatu i Środowiska nie identyfikuje zagrożenia dla przyjętych założeń związanych z wdrożeniem formatu E10 ani w obszarze logistyki, ani wymagań jakościowych” – zapewniło pod koniec listopada ministerstwo, odpowiadając na pytanie o stan przygotowań do wdrożenia benzyny E 10. Resort podkreślił, iż rozmowy z przedstawicielami branży paliwowej na temat wdrożenia benzyny E10 na polski rynek trwały nieprzerwanie od 2019 r.

Jak podała Krajowa Izba Biopaliw Polska będzie 18 krajem w UE, który wprowadzi paliwo E10. Wskazała, iż paliwo to jest już dostępne w Austrii, Belgii, Bułgarii, Danii, Estonii, Finlandii, Francji, Niderlandach, Hiszpanii, Irlandii, Litwie, Łotwie, Luksemburgu, Niemczech, Rumunii, Słowacji, Węgrzech. Dodatkowo w Europie E10 jest dostępna także m.in. w Wielkiej Brytanii i Norwegii.

W związku z wprowadzeniem od 1 stycznia 2024 roku na polski rynek benzyny silnikowej 95-oktanowej z zawartością do 10 proc. objętościowo biokomponentów, tzw. benzyny silnikowej E10, Ministerstwo Klimatu i Środowiska (MKiŚ) przygotowało specjalny informator na temat nowego typu paliw. Nie wszystkie auta mogą bowiem tankować benzynę E10.

Ministerstwo Klimatu i Środowiska dodało, iż benzyna E10 jest już dostępne w innych europejskich państwach. Podkreśliło też, iż „znaczna większość” pojazdów osobowych z silnikiem o zapłonie iskrowym wyprodukowanych po 1 stycznia 2010 roku jest przystosowana do stosowania benzyny silnikowej E10.

– Według Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego średni wiek samochodu osobowego w 2020 r. wynosił w Polsce 14,3 roku – wskazało MKiŚ.

MKiŚ informuje, iż od 1 stycznia 2024 roku na stacjach paliw w Polsce będzie wprowadzane sukcesywnie nowe paliwo – benzyna 95-oktanowa z zawartością do 10 proc. biokomponentów (tzw. E10). Zastąpi ona na stacjach paliw benzynę E5 o liczbie oktanowej 95.

Benzyna silnikowa E5, która zostanie zastąpiona benzyną E10, zawiera maksymalnie do 5 proc. objętościowo biokomponentów (bioetanolu), podczas gdy benzyna E10 będzie zawierała maksymalnie do 10 proc. objętościowo biokomponentów.

Sprawdź czy możesz tankować nowe paliwo

Fot. Wiktor Taszłow – Radio Kielce

Które auta osobowe są przystosowane do tankowania benzyny E10? W dokumentacji pojazdu lub na klapie wlewu paliwa w samochodzie powinno znajdować się oznaczenie E10, które potwierdza dostosowanie pojazdu do nowego paliwa. Właściciele starszych pojazdów powinni sprawdzić, czy ich pojazdy są dostosowane do tankowania nowego paliwa.

Można to sprawdzić na stronie e10.klimat.gov.pl, na której uruchomiono wyszukiwarkę. Warto z niej skorzystać, ponieważ nie wszystkie auta mogą tankować benzynę E10, która zostanie wprowadzona od 1 stycznia 2024 roku. Wpisując w wyszukiwarce markę pojazdu, model oraz rocznik uzyskamy informację, czy dany pojazd może tankować benzynę E10, czy też nie.

Ministerstwo Klimatu i Środowiska poinformowało, iż opracowanie wyszukiwarki zostało zlecone Poznańskiemu Instytutowi Technologicznemu (Sieć Badawcza Łukasiewicz). – Koszt opracowania wyszukiwarki to 157 317,00 zł brutto – dodało MKiŚ.

Raport Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów ACEA dotyczący kompatybilności samochodów różnych marek i modeli względem używania benzyny E10

Benzyna E10

Benzyna E10 – w jakich krajach jest stosowana/ źródło: Ministerstwo Klimatu i Środowiska

Benzyna E10 jest już szeroko stosowana na całym świecie. Nie tylko w Europie, ale także USA i Australii. Od 2016 roku jest również paliwem wzorcowym, na którym nowe samochody są testowane pod kątem emisji i osiągów. Zgodnie z raportem organizacji zajmującej się wykorzystaniem biokomponentów ePure bioetanol ma mniejszy ślad węglowy – średnio o ok. 70 proc. w porównaniu z paliwami kopalnymi takimi jak benzyna silnikowa pochodząca z przeróbki ropy naftowej.

Polska będzie 18 krajem w Unii Europejskiej, który wprowadzi benzynę E10. Paliwo to jest już dostępne w Austrii, Belgii, Bułgarii, Danii, Estonii, Finlandii, Francji, Niderlandach, Hiszpanii, Irlandii, Litwie, Łotwie, Luksemburgu, Niemczech, Rumunii, Słowacji, Węgrzech. Dodatkowo w Europie E10 jest dostępna także między innymi w Wielkiej Brytanii i Norwegii.

Zastosowanie bioetanolu w benzynie E10 nie jest samo w sobie rewolucyjne. Bioetanol jest już obecny w ogólnodostępnych benzynach silnikowych 95 i 98. Szacuje się, iż zwiększenie zawartości bioetanolu w benzynie jedynie w niewielkim stopniu wpłynie na wzrost zużycia paliwa (rzędu 1 do 2 proc.), co jest trudne do wyodrębnienia z innych czynników wpływających na zużycie paliwa, takich jak np. styl jazdy czy ciśnienie w oponach.

Głównym celem zmian jest ograniczenie negatywnego wpływu sektora transportu na zdrowie ludzi i środowisko naturalne, w tym poprawa jakości powietrza w dużych miastach gdzie transport samochodowy jest głównym emitentem zanieczyszczeń (smogu). Ponadto, zwiększenie udziału zrównoważonych biopaliw w paliwach transportowych umożliwi Polsce osiągnięcie unijnego celu 14 proc. udziału paliw pochodzących z surowców odnawialnych w paliwach zużytych w transporcie oraz zmniejszy zależność od paliw kopalnych.

Benzyna E10 – zalety/ źródło: Ministerstwo Klimatu i Środowiska

Czy można mieszać benzynę E5 i E10?

Na stronie internetowej MKiŚ czytamy, iż w przypadku benzyny 98-oktanowa nic się nie zmienia. Format E10 zostanie wprowadzony jedynie w przypadku benzyn 95-oktanowych, natomiast benzyny „premium” 98 dalej będą sprzedawane w formacie E5. W przypadku, gdy pojazd, zgodnie z deklaracją producenta, jest przystosowany do stosowania benzyny E10, można ją mieszać z benzyną 98-oktanową w dowolnych proporcjach.

Stacje paliw i rafinerie są gotowe

Fot. Wiktor Taszłow – Radio Kielce

Ministerstwo zauważyło, iż rozmowy z przedstawicielami branży paliwowej na temat wdrożenia benzyny E10 na polski rynek realizowane są nieprzerwanie od 2019 roku. Dodało, iż we współpracy z sektorem paliwowym wypracowało przyjęty model wprowadzenia na rynek benzyny E10, tj. zastąpienie w tej chwili dostępnej na stacjach paliw benzyny E5 o liczbie oktanowej 95 benzyną E10 o takiej samej liczbie oktanowej.

– Przyjęte rozwiązanie uwzględnia dostępną w Polsce infrastrukturę paliwową oraz doświadczenie innych państw europejskich, które wprowadziły już benzynę E10 – zaznaczył resort.

Dodano, iż w celu wyjaśnienia ostatnich wątpliwości związanych z wprowadzeniem na rynek benzyny E10, jakie zidentyfikował sektor paliwowy, 13 listopada 2023 roku z inicjatywy Ministerstwa Klimatu i Środowiska odbyło się spotkanie z udziałem przedstawicieli Urzędu Regulacji Energetyki, Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego oraz podmiotów prowadzących bazy paliw.

– Spotkanie dotyczyło wymaganej procentowej zawartości bioetanolu w benzynie E10, jaką krajowi importerzy paliw ciekłych będą magazynować w bazach paliw, a także sposobu rozliczania obowiązków związanych z udziałem OZE w transportowych nośnikach energii w ramach Narodowego Celu Wskaźnikowego – poinformowało ministerstwo.

– W trakcie spotkania ustalono, iż od strony technicznej bazy paliw są gotowe do wydawania nowego paliwa E10 spełniającego wymagania jakościowe, konieczne jest tylko uszczegółowienie warunków kontraktowych z poszczególnymi klientami baz paliw – dodało.

Benzyna E10 już wkrótce

Fot. Wiktor Taszłow – Radio Kielce

Resort klimatu poinformował, iż podczas spotkania przedstawiciele Urzędu Regulacji Energetyki potwierdzili możliwość rozliczania Narodowego Celu Wskaźnikowego (wymaganego przepisami prawa osiągnięcia 14-procentowego udziału paliw pochodzących z surowców odnawialnych w paliwach zużytych w transporcie) w stosunku do benzyn silnikowych z zawartością bioetanolu, magazynowanych w bazach paliw, na podstawie dokumentów posiadanych w chwili dostarczenia benzyny do bazy paliw.

– Dzięki takiemu podejściu możliwe będzie przechowywanie w jednym zbiorniku bazy paliw benzyn silnikowych w formacie E10 należących do różnych podmiotów, tak jak do tej pory było to realizowane wobec benzyny E5 – wskazał resort.

– Jesteśmy przygotowani do wprowadzenia na rynek od 2024 roku nowego formatu benzyny. w tej chwili Ministerstwo Klimatu i Środowiska nie identyfikuje zagrożenia dla przyjętych założeń związanych z wdrożeniem formatu E10 ani w obszarze logistyki, ani wymagań jakościowych – podsumowało ministerstwo, odpowiadając na pytanie o stan przygotowań do wdrożenia benzyny E 10.

Benzyna E10 – czym jest? / źródło: Ministerstwo Klimatu i Środowiska

BENZYNA E10 – PYTANIA I ODPOWIEDZI


  • Co odróżnia benzynę E10 od benzyny E5 wykorzystywanej do tej pory?

Benzyna silnikowa E5, która zostanie zastąpiona benzyną E10, zawiera maksymalnie 5 proc. objętościowo bioetanolu, podczas gdy benzyna E10 zawiera maksymalnie 10 proc. objętościowo bioetanolu.

  • Czy w tej chwili można kupić benzynę niezawierającą bioetanolu?

W Polsce można kupić benzynę 95-oktanową, która zamiast bioetanolu zawiera jako biokomponent eter etylo-tert-butylowy wyprodukowany z bioetanolu. Benzyny niezawierające żadnych biokomponentów (bioetanolu i/lub eterów) nie są dostępne w Polsce od wielu lat.

  • Jak można rozpoznać benzynę E10 podczas tankowania na stacji paliw?

Wszystkie stanowiska (dystrybutory i pistolety wydawcze paliwa) benzynę E10 będą oznaczone naklejką „E10” zgodnie z obowiązującymi przepisami o konieczności graficznego informowania klienta. Należy upewnić się, czy benzyna silnikowa E10 może być stosowana w pojeździe zgodnie z warunkami określonymi w instrukcji obsługi pojazdu lub ze wskazaniami producenta pojazdu.

  • Czy można mieszać ze sobą benzynę Pb95 E10 z benzyną Pb98 E5?

W przypadku gdy pojazd, zgodnie z deklaracją producenta, jest przystosowany do stosowania benzyny silnikowej E10, można ją mieszać z benzyną silnikową Pb98 w dowolnych proporcjach.

  • Dlaczego podjęto decyzję o zamianie benzyny Pb95 w formacie E5 na E10?

Głównym celem jest zwiększenie udziału zrównoważonych biopaliw w paliwach transportowych. Ta zmiana jest konieczna, aby zmniejszyć negatywny wpływ sektora transportu na środowisko, w tym na zdrowie ludzi i jakość powietrza oraz ułatwić Polsce osiągnięcie unijnego celu, tj. 14-procentowego udziału paliw pochodzących z surowców odnawialnych w paliwach zużytych w transporcie a także zmniejszyć zależność od paliw kopalnych. Realizacja tego celu przyczyni się do redukcji emisji gazów cieplarnianych w sektorze transportu. Benzyna E10 jest już szeroko stosowana na całym świecie, w tym w Europie, Stanach Zjednoczonych i Australii. Od 2016 roku jest również paliwem wzorcowym, na którym nowe samochody są testowane pod kątem emisji i osiągów.

  • Jaka jest zaleta dodania większej ilości bioetanolu do benzyny?

Bioetanol w benzynie ogranicza emisję CO2 z sektora transportowego, co pozytywnie wpływa na poprawę jakości powietrza, w szczególności w dużych miastach, a przez to na ochronę zdrowia ludzi i środowiska . Zmniejsza również w pewnym stopniu uzależnienie od paliw kopalnych.

  • Czy wszystkie pojazdy są kompatybilne z benzyną E10?

Benzyna silnikowa E10 jest kompatybilna ze zdecydowaną większością silników o zapłonie iskrowym. Znaczna większość pojazdów osobowych z silnikiem o zapłonie iskrowym wyprodukowanych po 1 stycznia 2010 roku jest przystosowana do stosowania benzyn silnikowych E10. Informację na ten temat można znaleźć w karcie samochodu oraz na korku wlewu paliwa. Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów ACEA opracowało raport dotyczący kompatybilności samochodów różnych marek i modeli względem używania benzyny E10.

  • Jaki wpływ ma benzyna silnikowa E10 na samochód?

Jeżeli silnik samochodu jest przystosowany do zasilania benzyną silnikową E10, to nie odczujemy praktycznie żadnej różnicy, zwłaszcza o ile chodzi o trwałość czy moc silnika. Benzyna silnikowa E10, ze względu na większą zawartość bioetanolu, wytwarza nieco mniejszą ilość energii niż benzyna silnikowa E5, dlatego też możliwy jest niewielki wzrost zużycia paliwa (o około 1 do 2 proc.). Jednak różnicę tę trudno wyodrębnić od innych czynników wpływających na zużycie paliwa, takich jak np. styl jazdy czy ciśnienie w oponach. W przypadku gdy pojazd nie jest przystosowany fabrycznie do eksploatacji na benzynie silnikowej E10, nie należy tankować takiego paliwa. Stosowanie benzyny silnikowej E10 w samochodach niedostosowanych to takiego paliwa może spowodować, w perspektywie średnio lub długoterminowej, uszkodzenie układu paliwowego.

  • Co w przypadku, gdy nie posiadamy informacji, czy dany model pojazdu jest kompatybilny z benzyną silnikową E10?

W takiej sytuacji należy potwierdzić możliwość stosowania benzyny E10:

– w wyszukiwarce opracowanej przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska, dostępnej na stronie e10.klimat.gov.pl.,

– sprawdzając zapisy o typie paliwa, jakim pojazd może być zasilany, w instrukcji obsługi pojazdu,

sprawdzając oznaczenie graficzne o typie paliwa na klapie wlewu paliwa,

pytając producenta samochodu, lokalnego dealera.

Jeśli przez cały czas nie masz pewności, użyj benzyny E5. Pozostanie ona w dalszym ciągu dostępna na stacjach benzynowych w gatunku 98.


WYKRES

Dalsze obniżki cen paliw na stacjach

2023-12-01


Idź do oryginalnego materiału