Od 1 października w gminie Mosina wzrosną opłaty za wywóz odpadów do 39 zł miesięcznie

3 tygodni temu

W lipcu magistrat poinformował o 25% wzroście wytworzonych odpadków w 2024 roku. Z miesiąca na miesiąc system gospodarowania odpadami zaczął odnotowywać deficyt. Radni mieli przeanalizować sytuację i podjąć decyzję o podwyżkach.

Od 1 stycznia 2023 roku utrzymywana była stawka 33 zł za osobę, zamieszkującą dane gospodarstwo domowe, jeżeli śmieci były segregowane. Właściciele nieruchomości, którzy nie zdecydowali się na selektywne zbieranie odpadów musieli uiścić 66 zł za osobę. Pomimo rosnącej płacy minimalnej oraz rosnącej liczby odpadów, gmina spodziewała się rosnących kosztów, ale nie zmieniała stawki.

Wraz z początkiem 2024 roku nastąpił gwałtowny wzrost ilości śmieci, który przekroczył prognozę magistratu. Opłaty, które uiszczają mieszkańcy nie wystarczają już na pokrycie kosztów zarządzania odpadami komunalnymi. Z miesiąca na miesiąc budżet odnotowuje deficyt.

– „O ile w ostatnich latach ilość odpadów ustabilizowała się na poziomie ok. 14 tys. ton na rok, to sytuacja diametralnie zmieniła się w roku bieżącym. W okresie od stycznia do maja br. Gmina odebrała od mieszkańców aż 7 171 ton odpadów. W analogicznym okresie roku 2023 było to 5 741 ton. Oznacza to wzrost strumienia odpadów aż o 25%! Największy wzrost odnotowano w ilościach odpadów wielkogabarytowych (aż o 56,3%), odpadów zmieszanych (aż o 25%) oraz bioodpadów (o 34,7%)” – podawał w komunikacie Urząd Miejski.

Jakie decyzje podjęli radni?

Największe zainteresowanie podczas sesji Rady Miejskiej, która odbyła się 29 sierpnia, budziły punkty dotyczące gospodarki odpadami, a przede wszystkim nowych stawek za odbiór śmieci. W porządku obrad znalazły się m.in. uchwały dotyczące:

  • zmiany regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Mosina,
  • wyboru metody ustalania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia nowych stawek,
  • pokrycia części kosztów gospodarowania odpadami z dochodów własnych gminy.

Radni przyjęli uchwałę zmieniającą uchwałę w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi na terenie gminy Mosina oraz ustalenia stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

Czternastu radnych zagłosowało na „tak”, czworo radnych było na „nie”, dwóch wstrzymało się od głosu, a jeden był nieobecny. Poniżej przedstawiamy wyniki jawnego głosowania:

Za przyjęciem uchwały opowiedzieli się:

  • Arkadiusz Cebulski
  • Mateusz Fabisiak
  • Zbigniew Grygier
  • Łukasz Grzybak
  • Weronika Hoffa
  • Elżbieta Jarecka
  • Anna Kędziora
  • Ziemowit Maląg
  • Wiesława Mania
  • Donata Mrozik
  • Piotr Nowaczyk
  • Michał Sobieski
  • Jolanta Szymczak
  • Marcin Zawartowski

Przeciwni przejęciu uchwały byli:

  • Jerzy Falbierski
  • Rafał Łakomy
  • Marcin Paetz
  • Ryszard Rybicki

Od głosu wstrzymali się Artur Silski oraz Adam Monikowski, a nieobecny był Maciej Patela.

Jak radni uzasadnili swoją decyzję?

W uzasadnieniu uchwały możemy przeczytać, iż określając nową ustawę opłaty za zagospodarowanie odpadów komunalnych „wzięto pod uwagę przewidywalną średnioroczną liczbę mieszkańców zamieszkujących gminę Mosina, przewidywaną masę wytwarzanych na terenie gminy odpadów komunalnych, przewidywane koszty funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi […] i ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.

W oszacowaniu kosztów funkcjonowania systemu w roku uwzględniono koszty:

  • z tytułu odbioru i transportu odpadów z nieruchomości zamieszkałych
  • z tytułu prowadzenia PSZOK
  • z tytułu utrzymania aplikacji Ecoharmonogram
  • z tytułu zagospodarowania odpadów w instalacji
  • z tytułu administrowania systemem.

Dalej w uzasadnieniu uchwały możemy przeczytać, iż z analizy pierwszego półrocza 2024 roku wynika, iż wielkość całkowita generowanego strumienia odpadów komunalnych w gminie wzrosła w tym roku w relacji do roku poprzedniego aż o 25%, a dochody za obecną stawkę nie pokrywają kosztów funkcjonowania systemu.

Nowa wysokość stawki w wysokości 39 zł będzie wynosiła 72,8% dopuszczalnej stawki maksymalnej, którą ustawodawca zaplanował w wysokości 53,56 zł (w 2023 roku 33 zł stanowiło 73,3% dopuszczalnej stawki, wynoszącej wówczas 44,99 zł). Właściciele nieruchomości, którzy nie segregują odpadów, będą zmuszeni zapłacić dwukrotność stawki, czyli 78 zł miesięcznie za osobę.

Jakie koszty generuje gospodarowanie odpadami komunalnymi? Stawki za wywóz śmieci w gminach powiatu poznańskiego

Według danych z pierwszej połowy 2024 roku (styczeń – czerwiec) całkowity koszt funkcjonowania systemu oszacowano na kwotę 15,6 mln zł, a przychody wynosiły 14 mln zł. Prognozowany deficyt określono w wysokości 1,6 mln zł. Po podniesieniu stawki do 39 zł przy segregacji odpadów, od października do grudnia ma wygenerować dochód w wysokości 0,6 mln zł. Pozostały milion ma być dołożony z innych dochodów gminy.

Na grupie Gmina Mosina na portalu Facebook głos w tej sprawie zabrał jeden z mieszkańców, który przedstawił swoją opinię:

„– Rada Miejska w Mosinie przyjęła uchwałę, która skutkuje najwyższą opłatą za wywóz śmieci w całej aglomeracji poznańskiej. od dzisiaj mieszkańcy naszej gminy będą musieli płacić aż 39 zł miesięcznie za osobę.

Dla porównania, w innych gminach opłaty kształtują się następująco:

  1. Mosina – 39 zł miesięcznie,
  2. Czerwonak – 38 zł miesięcznie,
  3. Murowana Goślina – 38 zł miesięcznie,
  4. Swarzędz – 36 zł lub 34 zł miesięcznie,
  5. Kleszczewo – 35 zł miesięcznie,
  6. Pobiedziska – 35 zł miesięcznie,
  7. Dopiewo – 35 zł miesięcznie,
  8. Buk – 35 zł miesięcznie,
  9. Stęszew – 35 zł miesięcznie,
  10. Komorniki – 35 zł miesięcznie,
  11. Puszczykowo – 35 zł miesięcznie,
  12. Suchy Las – 33 zł miesięcznie,
  13. Luboń – 33 zł miesięcznie,
  14. Kostrzyn – 31 zł lub 29 zł miesięcznie,
  15. Kórnik – 30 zł miesięcznie,
  16. Tarnowo Podgórne – 29 zł miesięcznie,
  17. Poznań – 28 zł lub 25 zł miesięcznie,
  18. Rokietnica – 26 zł miesięcznie”.

Mieszkaniec gminy również odniósł do przebiegu obrad radnych:

– „W trakcie sesji burmistrz Dominik Michalak w swojej wypowiedzi o „cwaniakowaniu” przez mieszkańców zasugerował, iż to właśnie nasza postawa jest powodem tak wysokich opłat. Inni radni również mówili o naszej „mentalności”. Jako mieszkaniec Gminy Mosina uważam, iż to niesprawiedliwe i bolesne słyszeć takie słowa.

Czy mieszkańcy innych gmin, gdzie opłaty są niższe, również „cwaniakują”? Dlaczego tamte samorządy potrafią znaleźć rozwiązania, które nie obciążają tak drastycznie swoich mieszkańców?” – pyta rozgoryczony mieszkaniec.

Swoje niezadowolenie wyrazili w komentarzach również inni mieszkańcy, którzy podkreślają istotę sprawdzenia ilości osób zamieszkujących dane gospodarstwa domowe. Swój punkt widzenia przedstawił również burmistrz Dominik Michalak:

– „Liczba osób zgłoszonych w systemie gospodarki odpadami wynosi 33 260 tj. o 21 osób więcej niż jest oficjalnie zameldowanych w Gminie. Wiemy jednak, iż jest mieszkańców więcej – niestety trudno to oszacować. I tutaj trudno użyć innego określenia jak „cwaniakowanie” gdy ukrywa się faktyczną ilość osób na danym gospodarstwie domowym. Korzystamy z wielu baz danych by krzyżowo sprawdzać faktyczną ilość – później nakładamy opłaty wraz z odsetkami. Staramy się również uzyskać dane o zużyciu wody na danej nieruchomości, a od stycznia chcemy wprowadzić zmianę stawki naliczania opłat w blokach na „od zużytej wody” – wzorem innych Gmin.

Pan Wiktor pyta jak sobie radzą w innych Gminach – odpowiedź jest prosta – dopłacają do systemu z innych opłat i podatków. Taka Gmina Kórnik, która jest wielokrotnie od nas bogatsza, ma deficyt na poziomie 2 mln złotych. Luboń około 400 tys. złotych. Dopłacą do systemu z innych źródeł. My również dopłacimy pomimo tej podwyżki, która wejdzie w życie od października – około 1 mln złotych z dochodów własnych Gminy. P.S wzrost masy odpadów zmieszanych rok do roku to 25%, śmieci gabarytowych to ponad 50%….” – zakończył wypowiedź burmistrz.

Temat podwyżki za gospodarowanie odpadami komunalnymi na pewno będzie rozgrzewał lokalną społeczność do czerwoności. Mieszkańcy liczą, iż wraz ze wzrostem opłat wzrośnie także jakość usługi i śmieci będą wywożone na czas, a każdy z mieszkańców otrzyma niezbędne worki do segregacji odpadów.

Za segregowane odpady mieszkańcy będą musieli zapłacić 39 zł lub 78 zł przy braku segregacji za każdą osobę zamieszkującą gospodarstwo domowe.

Post Od 1 października w gminie Mosina wzrosną opłaty za wywóz odpadów do 39 zł miesięcznie pojawił się poraz pierwszy w Gazeta Mosińsko-Puszczykowska.

Idź do oryginalnego materiału