Karol Nawrocki był najczęściej wyszukiwanym kandydatem w Google w ostatnim miesiącu kampanii wyborczej – wynika z raportu Google Trends. Analiza najczęściej zadawanych pytań przez Polaków na temat kampanii w okresie od 14 kwietnia do 14 maja ujawnia, iż duże zainteresowanie budziła też aborcja.
Analiza wykazała nie tylko dominację konkretnych kandydatów i partii politycznych, ale także istotne tematy społeczne oraz rosnące zainteresowanie organizacyjnymi aspektami głosowania.Na czołowej pozycji w wyszukiwaniach znajduje się Karol Nawrocki, który uzyskał 16,9 proc. udziału w zapytaniach. Na drugim miejscu plasuje się Rafał Trzaskowski (15,2 proc.), a trzecią pozycję zajmuje Sławomir Mentzen (12,7 proc.). Kolejne miejsca zajmują: Grzegorz Braun (12,5 proc.), Joanna Senyszyn (8,2 proc.), Krzysztof Stanowski (8,1 proc.) oraz Adrian Zandberg (6,4 proc.).„Różnice pomiędzy Karolem Nawrockim a Rafałem Trzaskowskim są stosunkowo niewielkie, co oznacza, iż mamy do czynienia z wyrównaną walką na tym etapie kampanii” – powiedziała PAP Agnieszka Zaremba, politolog Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach.
W ostatnim miesiącu kampanii wyborczej Polacy wykazywali szczególne zainteresowanie tematem aborcji, który odnotował 102-procentowy wzrost zainteresowania w porównaniu do poprzedniego miesiąca.
16 kwietnia europoseł Grzegorz Braun, kandydat na prezydenta, udał się do szpitala w Oleśnicy, aby przeprowadzić „obywatelskie zatrzymanie” Gizeli Jagielskiej, ginekolożki wykonującej legalne aborcje. Szpital w Oleśnicy zyskał rozgłos po publikacji dotyczącej pacjentki z Łodzi, która zdecydowała się na przeprowadzenie tam aborcji w 36. tygodniu ciąży z powodu zagrożenia zdrowia.
Temat aborcji pojawił się także podczas poniedziałkowej debaty prezydenckiej, zorganizowanej przez TVP, TVN i Polsat. Rafał Trzaskowski (KO) podkreślił konieczność zmiany przepisów aborcyjnych oraz zapewnienia rodzicom dostępu do darmowych żłobków, przedszkoli i mieszkań. Szymon Hołownia (Trzecia Droga) uważa, iż o przepisach aborcyjnych powinno zadecydować referendum. Karol Nawrocki (PiS) wskazał na konieczność promowania wartości rodzinnych w celu poprawy demografii. Adrian Zandberg (Razem) opowiedział się za prawem do aborcji do 12. tygodnia, a Magdalena Biejat (Nowa Lewica) zaznaczyła, iż dostęp do aborcji ma wpływ na decyzję o ciąży.
Na drugim miejscu wśród tematów wyszukiwanych przez Polaków znalazły się pytania dotyczące konstytucji (wzrost o 70 proc. w porównaniu do poprzedniego miesiąca) oraz ekstremizmu (wzrost o 66 proc.). Inne ważne tematy to antysemityzm (wzrost o 59 proc.), prawa osób LGBTQ (wzrost o 21 proc.) oraz dezinformacja (wzrost o 21 proc.).
Poza kwestiami światopoglądowymi, Polacy w ostatnim miesiącu często pytali wyszukiwarkę Google o to, jak głosować. Pojawiały się zapytania takie jak: „do kiedy można zmienić miejsce głosowania?”, „jak zmienić miejsce głosowania?”, „jak głosować za granicą?”. Pojawiły się także pytania związane z drugą turą wyborów oraz głosowaniem online.
Prawo i Sprawiedliwość wciąż pozostaje liderem w wyszukiwaniach, osiągając 49 proc. udziału. „Partia stara się bardzo aktywnie prowadzić kampanię” – powiedziała Zaremba i przypomniała wezwanie prezesa PiS Jarosława Kaczyńskiego do „intensyfikacji działań w mediach społecznościowych”. „To był jasny sygnał: trzeba podbijać zasięgi i zwiększać widoczność” – powiedziała Zaremba. „Widać wyraźnie, iż politycy PiS mocno zaangażowali się w promocję Karola Nawrockiego” – dodała.
Na drugim miejscu znalazła się Konfederacja z 26 proc. udziału. Koalicja Obywatelska, z 22 proc. udziałem, pozostaje na trzeciej pozycji, natomiast Nowa Lewica (2 proc.) oraz Trzecia Droga (1 proc.) notują wyraźne spadki.