Na co można otrzymać dofinansowanie?
Nowy program przewiduje wsparcie finansowe na zakup:
- roweru elektrycznego – do 2500 zł,
- elektrycznego roweru cargo oraz wózka rowerowego – do 4500 zł.
Dofinansowanie będzie mogło pokryć do 50% kosztów kwalifikowanych, a refundacja przysługiwać będzie po dokonaniu zakupu nowego pojazdu i spełnieniu warunków technicznych określonych w regulaminie programu. Zakup musi być udokumentowany fakturą lub imiennym paragonem.
Kto może skorzystać?
Program skierowany jest wyłącznie do pełnoletnich osób fizycznych. Każdy beneficjent może otrzymać wsparcie na zakup jednego pojazdu. W przypadku kradzieży dopuszcza się możliwość ponownego ubiegania się o dotację.
Rower musi spełniać określone wymagania
Dotacją objęte będą tylko pojazdy spełniające restrykcyjne normy:
- muszą być wyprodukowane w UE,
- muszą posiadać certyfikat CE oraz normę EN15194,
- napęd musi być wspomagany pedałowaniem (bez tzw. manetki gazu),
- bateria musi mieć pojemność min. 10Ah i być litowo-jonowa,
- rowery cargo i wózki muszą mieć minimalną ładowność 60 kg.
Nie będą kwalifikowały się pojazdy z leasingu, używane ani pozbawione obowiązkowego oznakowania oraz rejestracji w systemie Policji. Rower lub wózek rowerowy musi być oznakowany trwałym numerem identyfikacyjnym na ramie.
Co z pierwszym projektem?
Pierwszy projekt programu przewidywał wyższe kwoty wsparcia – do 5000 zł dla rowerów elektrycznych i aż do 9000 zł dla rowerów cargo. Po konsultacjach i uwagach, m.in. Europejskiego Banku Inwestycyjnego, program został zmodyfikowany – zmniejszono zarówno budżet, jak i wysokość dotacji.
Terminy i budżet programu
Program ma obowiązywać w latach 2025–2029. Nabór wniosków będzie odbywać się w trybie ciągłym do wyczerpania alokacji środków lub do 30 czerwca 2029 r. Wnioski o dotację będzie można składać po zakupie pojazdu – zgodnie z datą wystawienia i opłacenia dokumentu zakupu.
Budżet programu wyniesie do 50 mln zł i ma objąć dofinansowanie dla co najmniej 17 333 pojazdów.
Dotacje będą wypłacane wyłącznie po zakończeniu realizacji inwestycji. NFOŚiGW zastrzega sobie możliwość kontroli zakupu i wykorzystania roweru przez cały okres trwałości projektu (czyli przez dwa lata od daty zakupu). Beneficjent będzie zobowiązany do zwrotu dotacji w przypadku naruszenia warunków programu.
#roweryelektryczne #dotacje2025 #OZE #zielonytransport #NFOSiGW #ekotransport #rowercargo #mobilnośćmiejska #programywsparcia