W odpowiedzi na problem złej jakości powietrza, rząd postanowił wprowadzić nowe regulacje dotyczące transportu w miastach powyżej 100 tysięcy mieszkańców. Projekt nowelizacji ustawy o elektromobilności, przygotowany przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska, został skierowany do konsultacji publicznych.
Jednym z głównych punktów projektu jest obowiązek tworzenia Stref Czystego Transportu (SCT) w miastach z przekroczonymi normami jakości powietrza.
Hubert Różyk, rzecznik Ministerstwa Klimatu, wyjaśnia dziennikarzom Polskiego Radia, iż celem tych przepisów jest znaczące ograniczenie emisji z transportu. Największe miasta w Polsce będą zobowiązane do ustanowienia SCT, jeżeli przekroczą dopuszczalne normy zanieczyszczeń. Dotyczy to szczególnie miast, w których średnioroczne stężenie dwutlenku azotu (NO2) przekracza dopuszczalne poziomy. Na podstawie danych z 2023 roku, obowiązek ten obejmie m.in. Warszawę, Katowice, Kraków i Wrocław.
Można będzie się wycofać ze Strefy Czystego Transportu
Co istotne, miasta będą mogły zrezygnować z SCT, o ile przez trzy kolejne lata nie zanotują przekroczeń dopuszczalnych poziomów zanieczyszczeń powietrza. w tej chwili pierwsza w Polsce Strefa Czystego Transportu funkcjonuje już w Warszawie.
Ministerstwo Klimatu podkreśla, iż samorządy będą miały swobodę w definiowaniu zasad funkcjonowania tych stref. To one zdecydują o ich obszarze oraz o typach pojazdów, które będą miały prawo wjazdu. Warunkiem koniecznym do utworzenia SCT będzie przeprowadzenie konsultacji społecznych z mieszkańcami.
Nowelizacja coraz bliżej – Strefy Czystego Transportu
Projekt nowelizacji ustawy wprowadza także obowiązek zakupu zeroemisyjnych autobusów dla miast powyżej 100 tysięcy mieszkańców, Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii oraz dla firm świadczących usługi komunikacji miejskiej. w tej chwili miasta kupują około 500 autobusów rocznie, co oznacza, iż pełna wymiana floty może potrwać około 16 lat.
Hubert Różyk zaznacza, iż w procesie wymiany floty samorządy będą mogły liczyć na wsparcie finansowe ze środków krajowych i unijnych, co ma ułatwić przejście na bardziej ekologiczne rozwiązania transportowe. Dzięki temu nowemu podejściu, miasta będą mogły skuteczniej walczyć z problemem zanieczyszczenia powietrza, przyczyniając się do poprawy jakości życia swoich mieszkańców.
Polskie Radio/mn