Nowe zasady parkowania. Dłuższa strefa, wyższe kary i opłaty także w niedzielę?

57 minut temu

Od 31 stycznia 2026 roku w Krakowie mogą zacząć obowiązywać nowe zasady parkowania. Projekt zmian w Obszarze Płatnego Parkowania, przygotowany przez prezydenta miasta Aleksandra Miszalskiego, trafił już pod obrady Rady Miasta Krakowa. To od radnych zależy, czy nowe przepisy wejdą w życie.

Najważniejsza zmiana dotyczy wydłużenia godzin obowiązywania strefy. W projekcie zapisano, iż w podstrefie A opłaty miałyby być pobierane od poniedziałku do niedzieli w godzinach od 9:00 do 22:00, a w podstrefach B i C – od poniedziałku do soboty, również od 9:00 do 22:00

Zmienią się także zasady dotyczące kar za brak biletu. Zgodnie z projektem, opłata dodatkowa ma wzrosnąć do 400 złotych, a jeżeli zostanie uregulowana w ciągu siedmiu dni – wyniesie 200 złotych.

Projekt prezydenta wprowadza również nowe stawki za miejsca zastrzeżone, tzw. „koperty”. Zgodnie z planem, podmioty działające w strefie będą mogły wykupić miejsce postojowe „na wyłączność”. W sektorze A1 jedno stanowisko ma kosztować 5000 zł miesięcznie, w pozostałych częściach podstrefy A – 3000 zł, w podstrefie B – 2500 zł, a w podstrefie C – 2000 zł. Dla instytucji sektora finansów publicznych przewidziano jednolitą stawkę – 2000 zł miesięcznie bez względu na lokalizację

W uzasadnieniu projektu prezydent Aleksander Miszalski wskazuje, iż proponowane zmiany mają zwiększyć rotację pojazdów i ułatwić mieszkańcom znalezienie miejsc postojowych w pobliżu miejsca zamieszkania. „Celem zmian jest ograniczenie nadmiernego zajmowania przestrzeni publicznej przez samochody i poprawa dostępności miejsc parkingowych” – napisano w uzasadnieniu

Według wyliczeń, wprowadzenie nowych zasad ma przynieść około 40 milionów złotych dodatkowych dochodów rocznie, przy jednoczesnym wzroście kosztów funkcjonowania systemu o około 5 milionów złotych – głównie w związku ze zwiększeniem zatrudnienia w Zarządzie Dróg Miasta Krakowa

W uzasadnieniu zaznaczono, iż głównym celem uchwały jest wpływanie na zachowania komunikacyjne mieszkańców, a nie zwiększanie dochodów budżetu miasta. „Podstawowym, wynikającym z ustawy, celem wprowadzenia odpłatności za korzystanie z dróg publicznych jest oddziaływanie na zachowania komunikacyjne użytkowników dróg, a nie efekt finansowy” – czytamy w dokumencie

Idź do oryginalnego materiału