Nowe elektryczne składy Kolei Mazowieckich wyjadą na tory na liniach radomskich. Pierwsze za trzy lata

mojradom.pl 1 rok temu

Wizualizacja: Koleje Mazowieckie/Warszawa

Jak informują KM, ich park taborowy zgodnie z podpisaną dzisiaj umową, powiększy się o 16 dwuczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Będą to EZT-y typu 61WE model REGIO 160. Samorząd województwa mazowieckiego ubiega się o środki w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO).

– Przedsięwzięcie jest częścią programu inwestycyjnego województwa mazowieckiego, w ramach którego zakupimy łącznie 22 pojazdy. Dzisiejsza umowa dotyczy dostawy 16 pojazdów, ich serwisowania i szkolenia personelu. Dzięki takim inwestycjom nasza spółka będzie mogła dalej dynamicznie się rozwijać – podkreśla marszałek Adam Struzik.

Zakup pojazdów to dobra wiadomość przede wszystkim dla pasażerów. Inwestycja pozwoli na zwiększenie komfortu podróży, a także skrócenie czasu przejazdu na najbardziej obciążonych odcinkach łączących aglomerację warszawską z pozostałymi obszarami województwa mazowieckiego, łódzkiego, lubelskiego i świętokrzyskiego.

Na liniach radomskich

Nowe składy pojawią się na tzw. liniach radomskich: Radom - Drzewica, Radom - Dęblin, Radom - Skarżysko-Kamienna, Radom - Warka - Warszawa, a także na planowanym do realizacji w ramach Programu Kolej Plus połączeniu Dobieszyn–Kozienice.

Jak zaznacza wicemarszałek Rafał Rajkowski, samorząd województwa chce zapewnić mieszkańcom regionu radomskiego lepszy i szybszy dojazd do Radomia i Warszawy. – To kolejny krok samorządu województwa do ulepszenia komunikacji kolejowej w regionie i przywrócenia kolei w Kozienicach. Przypomnę, iż dofinansujemy budowę 23,5-kilometrowego odcinka linii kolejowej Kozienice–Dobieszyn. Przeznaczyliśmy na to 45 mln zł, czyli praktycznie cały wkład własny do projektu zakwalifikowanego do Programu Kolej Plus. Już na początku grudnia podpisaliśmy umowę w tej sprawie. W najbliższych latach powstanie w Radomiu nowa baza utrzymaniowo-naprawcza Kolei Mazowieckich, w której będą także serwisowane zamówione pojazdy - wymienia Rajkowski.

Nowoczesne pojazdy z PES-y

Zamówienie dostarczy bydgoska PESA. Pojazdy trafią do Kolei Mazowieckich najpóźniej w 2026 r. – To dla nas powód do szczególnej dumy, iż świętujące niedługo swoje 20-lecie Koleje Mazowieckie w kolejny etap historii wjadą nowoczesnymi elektrycznymi zespołami trakcyjnymi PESA. Jestem przekonany, iż te przyjazne środowisku i bezpieczne pojazdy staną się symbolem komfortu podróży i zadowolenia pasażerów – podkreśla Krzysztof Zdziarski, prezes PESA Bydgoszcz.

W zeszłym roku, pierwszym po zniesieniu obostrzeń pandemicznych, z usług przewozowych Kolei Mazowieckich skorzystało ponad 59 mln pasażerów, czyli o 12 mln więcej niż w 2021 r.

kat, bdb

Idź do oryginalnego materiału