Na ten cel Fundusz przeznaczy około miliona złotych, co umożliwi sfinansowanie zakupu kilkunastu tysięcy pojazdów w całym kraju.
Jakie dopłaty przewidziano
Wysokość dofinansowania uzależniona jest od rodzaju pojazdu. Standardowy model objęty jest wsparciem w wysokości do 2500 zł, natomiast rowery cargo oraz elektryczne wózki rowerowe mogą liczyć na dofinansowanie sięgające 4500 zł. To znacząca kwota, która pozwala znacząco obniżyć koszt zakupu. Warunkiem jest jednak, aby sprzęt został wyprodukowany w Unii Europejskiej. Ważne jest także, by cena końcowa nie była obniżona o więcej niż połowę – zasada ta ma zapobiegać sztucznym promocjom i nieuczciwym praktykom.
Komu przysługuje wsparcie
Adresatami programu są osoby fizyczne – bez względu na miejsce zamieszkania. O dopłatę mogą więc ubiegać się zarówno mieszkańcy dużych aglomeracji, jak i małych miejscowości. Rozwiązanie to daje szansę na równy dostęp do nowoczesnych środków transportu w całej Polsce. Program wpisuje się także w dążenia do wyrównywania szans pomiędzy miastem a wsią – w obu tych miejscach rowery elektryczne mogą znacząco poprawić mobilność.
Prosta procedura wnioskowania
Jednym z założeń programu jest maksymalne uproszczenie formalności. Aby otrzymać dopłatę, wystarczy po zakupie pojazdu złożyć wniosek oraz załączyć fakturę dokumentującą zakup. Po pozytywnej weryfikacji dokumentów środki zostaną przelane bezpośrednio na konto kupującego. Rozważany jest również model alternatywny, w którym dopłata byłaby odliczana od ceny już w sklepie – w takim przypadku rozliczenia przeprowadzałby sprzedawca we współpracy z Funduszem, a klient od razu zapłaciłby mniej.
Największe wsparcie dla rowerów cargo
Najwyższe dofinansowanie przewidziano dla rowerów cargo oraz specjalnych wózków rowerowych. To pojazdy, które coraz częściej stają się substytutem samochodu, szczególnie w miastach. „Wyższe wsparcie dla rowerów cargo ma zachęcić mieszkańców miast do korzystania z ekologicznych pojazdów do codziennych zadań, co może przyczynić się do zmniejszenia ruchu samochodowego w centrach miast” – wskazują autorzy programu.
Rowery cargo umożliwiają przewożenie dzieci, zakupów, sprzętu sportowego czy choćby małych ładunków, co czyni je niezwykle praktycznymi. W wielu europejskich metropoliach takie pojazdy stają się naturalnym elementem ulicznego krajobrazu. Dzięki dopłatom istnieje duża szansa, iż niedługo podobne rozwiązania upowszechnią się także w Polsce.
Rower elektryczny – zdrowie i wygoda
Rowery elektryczne to połączenie tradycyjnego jednośladu z nowoczesnym wspomaganiem. „Rower elektryczny łączy zalety tradycyjnego jednośladu z nowoczesną technologią. Ułatwia pokonywanie większych odległości, jazdę pod górę i skraca czas dojazdu w porównaniu z samochodem czy komunikacją miejską. Jednocześnie wspiera zdrowy styl życia i ogranicza emisję spalin” – podkreślają autorzy programu.
Dzięki wsparciu z NFOŚiGW zakup tego typu pojazdu będzie bardziej dostępny finansowo. To oznacza nie tylko oszczędność dla portfela, ale także szansę na poprawę kondycji, zmniejszenie korków i ograniczenie emisji szkodliwych substancji do atmosfery.
Szansa na realną zmianę
Program ma potencjał, by zmienić codzienność tysięcy Polaków. W połączeniu z rozwijającą się infrastrukturą rowerową w miastach oraz rosnącą świadomością ekologiczną społeczeństwa, dopłaty mogą przyczynić się do popularyzacji nowego stylu życia. jeżeli zainteresowanie będzie wysokie, rowery elektryczne staną się coraz częstszym widokiem na ulicach – zarówno w centrach miast, jak i na terenach podmiejskich czy wiejskich.