Nowa płyta MALCHUSA. Metal w hołdzie dla powstańców styczniowych

1 rok temu

3 września premierę miał nowy album patriotycznego muzyka MALCHUSA – „1863”. Płyta powstała w hołdzie dla jego przodka, Edwarda Staniewicza, szlachcica oszmiańskiego i powstańca styczniowego, skazanego na śmierć przez władze carskie.

„1863” to projekt muzyczny inspirowany najdłużej trwającym w polskiej historii zrywem niepodległościowym. Premiera odbyła się 3 września, w 160. rocznicę bitwy pod Panasówką. Była to jedna z największych zwycięskich bitew powstania styczniowego.

Płyta obejmuje 12 utworów metalowych. Wydawcą albumu jest firma Warnija właściciel marki i labelu ProPatriae.pl

Lista utworów:

1. Żegnam czule

2. Branka

3. Błogosławieństwo

4. Wędrowcy

5. Interludium

6. W walce

7. Manifest

8. Emigrant

9. Cytadela

10. Iskra

11. Na Sybir

12. Non Omnis Moriar

Słowo od autora:

Zespoły metalowe nierzadko inspirują się historią średniowiecza – legendami, religią, folklorem – zwłaszcza ludów normańskich. Na tej podstawie piszą teksty oraz nadają otoczkę i charakter swojej muzyce, tworząc odpowiedni image. Ponieważ jestem zwolennikiem sięgania po „swoje”, tzn. to, co jest znane i nieodległe, a historia Polski jest bogata w odważne przedsięwzięcia, jakimi były zrywy niepodległościowe, powstanie, które wybuchło w 1863 r. wydawało mi się doskonałym tematem dla projektu muzycznego. Walka w celu odzyskania wolności to znacznie bardziej atrakcyjny motyw przewodni niż podboje i plądrowanie sprzed wieków, jest to również oryginalny pomysł. W dyskografii Malchusa pojawiały się już utwory o tematyce historycznej (Dziedzictwo Wojny, Dziedzictwo Krwi), jednak ich wymowa była dosyć ogólna i dotychczas żaden krążek nie został wydany w formie koncept albumu. W 2013 r. Muzeum Historii Polski we współpracy z Biblioteką Instytutu Historycznego Uniwersytetu Warszawskiego oraz Radomską Biblioteką Cyfrową opracowało wybrane książki przedstawiające powstanie z punktu widzenia jego uczestników i świadków. Zebrane na stronie internetowej Muzeum publikacje ułatwiły dostęp do lektury poświęconej ww. zagadnieniu. Spisane wspomnienia są niezwykle cennym źródłem wiedzy, w którym zawarte są również emocje. Dzięki takiej formie przekazu możemy dowiedzieć się, co czuli bohaterowie tamtych wydarzeń. Bogate i barwne słownictwo używane pod koniec XIX i na początku XX wieku we wspomnieniach-pamiętnikach ma swoje odzwierciedlenie w strukturze kompozycyjnej albumu.

Przewodnim stylem muzycznym jest muzyka metalowa, w której kluczową rolę odgrywa melodia. Różnorodne tempa stosowane w kompozycjach (Cytadela, Na Sybir), natężenie przesterowanych gitar, przeplatających się z czystymi partiami „balladowymi” oraz folkowym klimatem (Branka, Wędrowcy) sprawia, iż cały album jest niezwykle interesujący pod względem artystycznym. Muzyczną treść zobrazował okładką Sławomir Rudnicki-Drabik (GrindhouseAlternative Art Studio). Do pracy grafika wykorzystywane były dzieła znanych polskich malarzy, takich jak Maksymilian Gierymski, Artur Grottger czy Stanisław Witkiewicz. Pomimo iż sztuka malarska wyżej wymienionych znacznie różniła się od siebie, Sławek potrafił połączyć wszystko w spójną całość.

Tematyka powstania 1863 roku została przedstawiona bardzo ogólnie i nie została w pełni wyczerpana na krążku. Dlatego w przyszłości, po wydaniu debiutu, być może uda się sięgnąć jeszcze głębiej w klimat tamtych czasów i nagrać kolejną płytę.

Narodowcy.net

Idź do oryginalnego materiału