Nowa odsłona programu NaszEAuto – większe wsparcie dla elektromobilności w Polsce

enerad.pl 10 godzin temu

Rozszerzone wsparcie dla beneficjentów programu „NaszEAuto”

12 listopada 2025 r. Ministerstwo Klimatu i Środowiska oraz Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej podsumowały najnowszą odsłonę programu „NaszEAuto”. Zmiany obejmują poszerzenie kręgu beneficjentów oraz zwiększenie dostępności wsparcia, co ma przyspieszyć rozwój transportu zeroemisyjnego w Polsce.

Do tej pory z programu skorzystało już ponad 19,5 tysiąca wnioskodawców, którzy otrzymali łącznie ponad 600 mln zł wsparcia. Nowa odsłona programu, uruchomiona 20 października 2025 r., umożliwia dofinansowanie nie tylko pojazdów osobowych (M1), ale także małych busów (M2) i samochodów dostawczych (N1).

Kto może skorzystać z programu?

W nowej edycji programu o dofinansowanie mogą ubiegać się:

  • organizacje pozarządowe,
  • parki narodowe,
  • jednostki samorządowe,
  • szkoły,
  • placówki medyczne działające w ramach kontraktu z NFZ.

Program daje możliwość uzyskania dopłat w następującej wysokości:

  • do 40 tys. zł dla samochodów osobowych (M1),
  • do 70 tys. zł dla pojazdów dostawczych (N1),
  • do 600 tys. zł dla busów (M2).

Budżet programu wynosi 1,1 mld zł, a już ponad połowa środków została rozdysponowana. Utrzymano premię za zezłomowanie pojazdu, natomiast zniesiono premię za niski dochód. Czas oczekiwania na wypłatę dotacji skrócił się do około 7 miesięcy.

Zwiększamy atrakcyjność programu, otwierając go na instytucje, które realizują ważne społecznie zadania. Naszym celem jest, by elektromobilność stała się standardem nie tylko w firmach, ale też w szkołach, szpitalach czy parkach narodowych

– podkreślił wiceminister klimatu i środowiska Krzysztof Bolesta.

Rozwój infrastruktury ładowania i wsparcie dla transportu ciężkiego

Ministerstwo Klimatu i Środowiska realizuje strategię rozwoju transportu zeroemisyjnego, która obejmuje nie tylko wsparcie zakupu pojazdów, ale także rozbudowę infrastruktury ładowania oraz wsparcie dla sektora transportu ciężkiego. Programy finansowane z Funduszu Modernizacyjnego, takie jak „Wsparcie budowy stacji ładowania”, „Rozbudowa sieci elektroenergetycznych” czy „Wsparcie zakupu pojazdów kategorii N2 i N3”, cieszą się dużym zainteresowaniem.

W pierwszym naborze w ramach programu budowy stacji ładowania złożono 352 wnioski na łączną kwotę ponad 2 mld zł, a moc planowanych instalacji przekroczyła 1,15 GW.

Polska elektromobilność rozwija się dynamicznie. Wspólnie z samorządami, przedsiębiorcami i organizacjami społecznymi budujemy rynek nowoczesnego transportu, który zmniejszy emisje i poprawi jakość życia mieszkańców

– zaznaczył wiceminister Krzysztof Bolesta.

Wpływ programu na przyszłość transportu w Polsce

Zmiany w programie „NaszEAuto” mają na celu zwiększenie dostępności i opłacalności elektromobilności w Polsce. Rozszerzenie wsparcia dla różnych grup użytkowników sprzyja rozwojowi lokalnych rynków, redukcji emisji oraz wzrostowi bezpieczeństwa energetycznego.

Transformacja transportu to nie tylko inwestycje w technologię, ale też inwestycja w ludzi – w tańszy, czystszy i bardziej dostępny transport dla wszystkich

– dodał wiceminister klimatu i środowiska.

Więcej informacji o programie można znaleźć na stronie naszeauto.gov.pl.

Źródło: Ministerstwo Klimatu i Środowiska

Idź do oryginalnego materiału