Nowa gmina w Małopolsce. Ziemia limanowska z nowym wójtem i 15 radnymi

2 dni temu

Na początku października 2024 r. Rada Ministrów przyjęła rozporządzenie w sprawie utworzenia w Małopolsce gminy Szczawa. Akt prawny został przedłożony przez ministra spraw wewnętrznych i administracji. Zmiany administracyjne na mapie kraju zajdą już od 1 stycznia 2025 r. Nowa gmina będzie liczyć 1 830 osób zamieszkujących obszar ponad 4 238 ha.

– 1 stycznia 2025 r. w województwie małopolskim, w powiecie limanowskim powstanie gmina Szczawa, wyodrębniona z gminy Kamienica. Tym samym liczba małopolskich gmin będzie wynosiła 183, w tym 14 miejskich, 46 miejsko-wiejskich, 123 wiejskie. Nowa gmina będzie miała obszar ponad 4,2 ha i będzie liczyła ponad 1,8 tys. mieszkańców. Siedzibą jednostki będzie miejscowość Szczawa. Dołożyliśmy wszelkich starań, aby wesprzeć pełnomocnika do spraw utworzenia gminy w przygotowaniach formalnych i organizacyjnych – mówi wojewoda małopolski Krzysztof Jan Klęczar.

Pełnomocnik do spraw utworzenia nowej gminy
Zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym, do czasu połączenia gmin lub utworzenia nowej gminy zadaniem pełnomocnika jest przygotowanie organizacyjne i prawne gminy do wykonywania zadań publicznych, w tym przygotowanie projektu uchwały budżetowej gminy w trybie i na zasadach określonych w przepisach o finansach publicznych.

Z dniem połączenia gmin lub utworzenia nowej gminy pełnomocnik do spraw połączenia gmin lub utworzenia nowej gminy przejmuje wykonywanie zadań i kompetencji ich organów do czasu wyboru nowych organów gminy.

Zatem od dnia 1 stycznia 2025 r. pełnomocnik ds. utworzenia gminy Szczawa Janusz Marek Opyd przejmie zadania i kompetencje organów gminy – wójta i rady gminy.

Przygotowania
Wojewoda Małopolski we współpracy z pełnomocnikiem podjął wszystkie niezbędne działania, aby możliwe było rozpoczęcie działalności nowo utworzonej gminy Szczawa od 1 stycznia 2025 r. i aby mieszkańcy tej gminy mieli możliwość uzyskania obsługi, począwszy od 2 stycznia 2025 r. Aktualnie podejmowane są już ostatnie działania w tym zakresie.

Istotną rolę w ramach tych przygotowań odegrała także gmina Ropa. 8 listopada 2024 r. zawarte zostało pomiędzy Wojewodą Małopolskim i gminą Ropa porozumienie o przejęciu przez ten samorząd zadania polegającego na zapewnieniu pełnomocnikowi pomocy w przygotowaniu organizacyjnym i prawnym nowo utworzonej gminy Szczawa do wykonywania zadań publicznych.

– Przede wszystkim trzeba podkreślić godną uznania postawę samorządowców gminy Ropa. Wszyscy mamy świadomość, iż zadanie utworzenia nowej gminy jest złożone. Szczególną rolę odgrywa w tym zakresie samorządowe doświadczenie, po które można byłoby się sięgnąć przy sprawnym budowaniu gminy od podstaw, we wszystkich jej wymiarach. Dlatego decyzja samorządowców – zarówno Pana Wójta, jak i Sekretarza Gminy Ropa – którzy zgodzili się wesprzeć Pełnomocnika swoim doświadczeniem i wiedzą, zasługuje w mojej ocenie na bardzo wysokie oceny i jest wyrazem samorządowej solidarności – podkreśla wojewoda małopolski Krzysztof Jan Klęczar.

Obsługa mieszkańców
Obsługa mieszkańców gminy Szczawa rozpocznie się 2 stycznia 2025 r. Gmina z dniem 1 stycznia będzie przygotowana pod kątem załatwiania spraw obywatelskich itp., np. możliwa będzie wymiana dowodu osobistego. Mieszkańców obsługiwać będą pracownicy gminy, którzy będą zatrudnieni od 2 stycznia. Aktualnie kończą się nabory konkursowe.

Dotychczasowy pełnomocnik do spraw utworzenia gminy Szczawa będzie musiał 2 stycznia wykonać szereg czynności, np. uchwalić budżet, powołać zastępcę, skarbnika, zawrzeć umowy o pracę itp., a następnie wraz ze współpracownikami rozpocznie działalność.

Miejsce do obsługi mieszkańców jest przygotowane. Tymczasową siedzibą urzędu nowej gminy Szczawa będzie budynek ośrodka zdrowia. Aktualnie to ten obiekt jest w najlepszym stopniu przystosowany do realizacji siedziby gminy. W dalszej perspektywie natomiast podejmowane będą działania mające na celu utworzenie siedziby urzędu gminy Szczawa w docelowej lokalizacji, to jest w budynku po byłej szkole podstawowej w Szczawie. Aby było to możliwe, konieczna jest zmiana obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w kierunku dopuszczającym usługi o charakterze administracyjnym na obszarze po byłej szkole. Taka zmiana dokonana została uchwałą Nr X/64/24 Rady Gminy Kamienica z 23 grudnia 2024 r. w sprawie uchwalenia zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Gminy Kamienica – obejmującego tereny położone w miejscowości Szczawa. Uchwała została przekazana do ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Małopolskiego i ogłoszona 30 grudnia 2024 r.

Zarządzeniem nr 126 Prezesa Rady Ministrów z 15 listopada 2024 r. zostały przyznane dla budżetu Wojewody Małopolskiego z ogólnej rezerwy budżetowej środki finansowe z przeznaczeniem na sfinansowanie kosztów utworzenia gminy Szczawa w łącznej kwocie 1 453 000 zł. Nie wszystkie przyznane środki zostaną wykorzystane, w tej chwili trwa jeszcze weryfikacja wniosków o płatność.
Jak wynika z informacji zawartej w uzasadnieniu do uchwały Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Krakowie z 9 grudnia 2024 r. w sprawie zaopiniowania projektu uchwały budżetowej gminy Szczawa na 2025 rok, zakładany na 2025 rok budżet gminy to poziom nieco ponad 12 milionów złotych.

W świetle Kodeksu wyborczego
Gmina Kamienica
Z dniem 1 stycznia 2025 r. z mocy prawa (Kodeks wyborczy) – wygasną 4 mandaty radnych Rady Gminy Kamienica (mandaty radnych ze Szczawy). Rada Gminy Kamienica musi w terminie 3 miesięcy stwierdzić wygaśniecie mandatów radnych ze Szczawy. Zgodnie z deklaracją przewodniczącego Rady Gminy Kamienica temat wygaszenia mandatów radnych ze Szczawy będzie wprowadzony do porządku obrad sesji zwołanej w styczniu 2025 r.
Z dniem 3 stycznia 2025 r. komisarz wyborczy wyda postanowienie w sprawie zmiany składu Rady Gminy Kamienica. Po 1 stycznia 2025 r. komisarz wyborczy wyda postanowienie aktualizujące granice okręgów wyborczych i granice obwodów głosowania w ginie Kamienica. W gminie Kamienica nie będzie wyborów uzupełniających, ponieważ skład Rady Gminy Kamienica nie uległ zmniejszeniu poniżej 3/5 ustawowej liczby radnych.

Gmina Szczawa
Z dniem 3 stycznia 2025 r. komisarz wyborczy wyda postanowienie w sprawie podziału gminy Szczawa na okręgi wyborcze oraz postanowienie w sprawie podziału gminy Szczawa na obwody głosowania.

2 stycznia 2025 r. Wojewoda Małopolski wyda zarządzenie w sprawie ustalenia liczby radnych wybieranych do Rady Gminy Szczawa (15 radnych) – które wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Małopolskiego.

Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów w sprawie wyborów zostanie podane do publicznej wiadomości, w formie obwieszczenia.

Źródło: MUW

Idź do oryginalnego materiału