Norwegia zaostrza przepisy dotyczące hulajnóg elektrycznych po wzroście liczby wypadków

enerad.pl 3 dni temu

Wzrost liczby wypadków z udziałem hulajnóg elektrycznych w Oslo

Według najnowszych danych norweskiego Ministerstwa Transportu, liczba obrażeń związanych z wypadkami na hulajnogach elektrycznych w Oslo niemal się podwoiła w porównaniu z poprzednim rokiem. Minister transportu Norwegii, Jon-Ivar Nygård, wyraził poważne zaniepokojenie tym trendem i zapowiedział wdrożenie konkretnych środków zaradczych.

„Zbyt wiele osób doznało poważnych obrażeń na hulajnogach elektrycznych w ostatnich latach. Rozpoczynamy teraz prace nad konkretnymi działaniami, by ograniczyć liczbę wypadków. To konieczne, biorąc pod uwagę rozwój sytuacji.” – Jon-Ivar Nygård, minister transportu Norwegii

Najważniejsze planowane działania

  • Rozważenie podniesienia minimalnego wieku użytkowników hulajnóg elektrycznych.
  • Wprowadzenie środków zapobiegających sprzedaży nielegalnych hulajnóg.
  • Ułatwienie samorządom wprowadzania zakazu jazdy hulajnogą po chodnikach.
  • Zwiększenie kontroli zarówno użytkowania, jak i legalności pojazdów.

Podwyższenie wieku użytkowników

Obecnie w Norwegii minimalny wiek użytkownika hulajnogi elektrycznej to 12 lat. Statystyki z Oslo pokazują, iż dzieci często ulegają wypadkom na tych pojazdach, a brak doświadczenia w ruchu drogowym czyni je szczególnie narażonymi. Minister Nygård podkreślił konieczność ponownego rozważenia tej granicy wiekowej.

Zakaz sprzedaży nielegalnych hulajnóg

Minister wskazał, iż część wypadków jest związana z hulajnogami przekraczającymi dopuszczalną prędkość 20 km/h. Przypomniał, iż takie pojazdy nie mogą być ubezpieczone, a użytkownicy ryzykują konsekwencje prawne i finansowe w razie wypadku. Norweskie przepisy precyzują wymagania dotyczące prędkości, masy, szerokości i długości hulajnóg elektrycznych.

„Statystyki wypadków rozwijają się w złym kierunku, a hulajnogi z nielegalnie wysoką prędkością mają szczególnie wysokie ryzyko wypadku. Zachęcam rodziców do dokładnego sprawdzania hulajnóg kupowanych dla dzieci.” – Jon-Ivar Nygård, minister transportu Norwegii

Ułatwienia dla samorządów i nowe oznakowanie

W odpowiedzi na liczne prośby o zakaz jazdy hulajnogami po chodnikach, norweskie ministerstwo planuje uprościć procedury umożliwiające samorządom wprowadzanie takiego zakazu. Dotychczas brakowało odpowiednich znaków drogowych, co utrudniało egzekwowanie przepisów. Ministerstwo zleciło krajowej agencji drogowej opracowanie odpowiednich znaków i rozważenie wprowadzenia głównego znaku zakazu jazdy hulajnogami po chodnikach.

Zwiększona kontrola i kooperacja z policją

Minister podkreślił, iż skuteczne kontrole są najważniejsze dla poprawy bezpieczeństwa. w tej chwili liczba kontroli jest niewystarczająca, dlatego planowane jest ich zwiększenie oraz zacieśnienie współpracy z policją, szczególnie w zakresie kontroli prędkości, stanu trzeźwości i legalności pojazdów.

„Wiele obecnych przepisów nie jest przestrzeganych. Zamierzam poprosić norweską agencję drogową o zwiększenie kontroli oraz zainicjowanie ściślejszej współpracy z policją.” – Jon-Ivar Nygård, minister transportu Norwegii

Źródło: Energidepartementet

Idź do oryginalnego materiału