Norwegia blisko całkowitej elektryfikacji – 96,2% sprzedaży to auta elektryczne

enerad.pl 1 miesiąc temu

Elektryfikacja norweskiego rynku osiąga rekordowy poziom

Luty 2025 roku potwierdził dominację samochodów elektrycznych w Norwegii. Ich udział w rynku wyniósł 96,2% (rok wcześniej wynik ten wyniósł – 92,1%). Samochody w pełni elektryczne (BEV) stanowiły 94,7% sprzedaży, natomiast hybrydy plug-in (PHEV) zaledwie 1,5%.

cleantechnica.com

Udział innych napędów systematycznie maleje. W całkowitej sprzedaży nowych aut od początku 2025 roku:

  • Diesle stanowiły 1,54%,
  • Hybrydy (HEV) 1,52%,
  • Hybrydy plug-in (PHEV) 1,26%,
  • Benzynowe 0,38%.

Zmniejszenie sprzedaży PHEV wynika głównie z podwyższonych podatków wprowadzonych w 2024 roku. Zwiększyły one ceny tych pojazdów na tyle, iż klienci, którzy nie chcieli kupować BEV, zaczęli wybierać klasyczne hybrydy (HEV) lub diesle, zamiast PHEV.

Eksperci podkreślają, iż taka polityka podatkowa może być błędem. Hybrydy plug-in mogą pokonywać większość dystansu na napędzie elektrycznym, a mimo to ich sprzedaż spada na rzecz aut całkowicie spalinowych.

Nissan Ariya liderem sprzedaży

Lutowe statystyki sprzedaży przyniosły zaskoczenie – najlepiej sprzedającym się modelem okazał się Nissan Ariya z wynikiem 608 sprzedanych egzemplarzy. Wyprzedził on Teslę Model Y, która zajęła drugie miejsce z wynikiem 604 szt., oraz Toyotę BZ4X, która uplasowała się na trzeciej pozycji z 530 szt..

Co istotne, spadek sprzedaży Tesli Y to ogólnoświatowy trend – w styczniu straciła ona 6% r/r. Więcej: Tesla traci dominację. BYD i Geely rządzą rynkiem EV w styczniu 2025

Źródło: cleantechnica.com

W lutym na norweskim rynku zadebiutowało kilka nowych modeli:

  • Hongqi EHS7 – duży SUV z baterią 88 kWh i zasięgiem 475 km (WLTP). Ceny od 479 900 NOK (€40 780).
  • Skoda Elroq – skrócona wersja Enyaqa, startująca od 299 900 NOK (€25 400).
  • Cupra Tavascan – coupe-SUV o długości 4,64 m, ceny od 469 000 NOK (€39 850).
  • Renault 5 – miejski hatchback, pierwsze 2 egzemplarze na rynku, ceny od 249 900 NOK (€21 230).

Dobre wyniki zanotowały również modele, które niedawno trafiły do sprzedaży. Kia EV3 w swoim czwartym miesiącu na rynku zajęła 9. miejsce, sprzedając 275 egzemplarzy. Hyundai Inster, który dopiero rozpoczyna sprzedaż, zanotował 62 rejestracje, a Audi A6 e-tron sprzedało się w liczbie 34 szt.

Nowe regulacje podatkowe w Norwegii od kwietnia 2025 roku

Od 1 kwietnia 2025 roku w Norwegii zaczną obowiązywać nowe przepisy podatkowe, które mogą wpłynąć na strukturę rynku. Mają one na celu dalsze zwiększenie udziału pojazdów BEV, ale eksperci ostrzegają przed powtórzeniem błędu z 2024 roku, gdy podwyższenie podatków na PHEV spowodowało wzrost sprzedaży diesli i klasycznych hybryd HEV.

Norwegia blisko 100% elektryfikacji

Obecnie BEV stanowią już 27,7% całego parku samochodowego w Norwegii, a PHEV kolejne 7,2%. Oczekuje się, iż do końca dekady samochody spalinowe niemal całkowicie znikną z norweskich dróg.

Transformacja norweskiego rynku to model, z którego inne kraje mogą czerpać lekcje – zarówno pod względem sukcesów, jak i błędów. Ostateczny wpływ nowych regulacji podatkowych poznamy dopiero w nadchodzących miesiącach.

Źródło: CleanTechnica

Idź do oryginalnego materiału