Nocne kłopoty z kruszywem. Ministerstwo odpowiada na postulaty posłanki

18 godzin temu
Zdjęcie: selective focus view of train station from a rail


Posłanka Paulina Matysiak, zwróciła uwagę na problem, który wpływa na tempo realizacji strategicznej inwestycji kolejowej. Chodzi o modernizację linii nr 201 na odcinku Kościerzyna-Somonino, gdzie codziennie dostarczane jest kruszywo potrzebne do prac budowlanych. Składy z materiałami budowlanymi muszą jednak nocować na stacjach z powodu ograniczonych godzin pracy kluczowych punktów na trasie.

Problem dotyczy stacji Lipowa Tucholska i Bąk, które nie działają w trybie całodobowym. Pierwsza z nich jest czynna od poniedziałku do piątku przez 17 godzin, w soboty przez 16 godzin, a w niedziele i święta jedynie przez 12 godzin. Stacja Bąk funkcjonuje jeszcze krócej – tylko 8 godzin w dni robocze.

Ministerstwo: wszystko na życzenie

W odpowiedzi na zapytanie posłanki, Ministerstwo Infrastruktury wyjaśnia, iż obecne godziny pracy są „adekwatne do wykazywanego zainteresowania przewozami przez przewoźników kolejowych”. Resort podkreśla jednak, iż w razie potrzeby stacje mogą być otwarte na wniosek przewoźnika, również w godzinach nocnych.

Piotr Malepszak, podsekretarz stanu w ministerstwie, tłumaczy, iż takie rozwiązanie wymaga uzgodnienia indywidualnego rozkładu jazdy i delegowania pracownika do obsługi stacji. Ministerstwo deklaruje świadomość znaczenia przewozów kruszyw dla inwestycji realizowanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe.

Modernizacja z opóźnieniami, ale z nowymi planami

Sprawa stacji to tylko jeden z elementów szerszego problemu. Modernizacja linii kolejowej nr 201 Nowa Wieś Wielka-Gdynia Port, pierwotnie planowana do ukończenia w 2023 roku, znacząco się opóźnia. Ministerstwo przyznaje, iż projekt napotyka trudności, ale zapowiada konkretne działania naprawcze.

Wśród planowanych kroków wymienia się zwiększenie nadzoru nad kontraktami, zobowiązanie wykonawców do przedstawienia planów naprawczych oraz intensyfikację działań projektowych. Resort zapowiada także przyśpieszenie procedur związanych z uzyskiwaniem pozwoleń administracyjnych i środowiskowych.

Ministerstwo podkreśla, iż projekt jest traktowany jako priorytetowy przez PKP Polskie Linie Kolejowe, a celem jest sprawna realizacja z korzyścią dla mieszkańców i całego systemu transportu.

Idź do oryginalnego materiału