Redukcja kosztów na poziomie 500 mld jenów (13,5 mld zł) do 2026 roku
W ramach ogłoszonego 13 maja 2025 roku planu Re:Nissan firma dąży do osiągnięcia dodatniego wyniku operacyjnego i wolnych przepływów pieniężnych w segmencie motoryzacyjnym do końca roku finansowego 2026. Kluczowym elementem planu jest ograniczenie kosztów stałych i zmiennych o łącznie 500 mld jenów (13,5 mld zł) w porównaniu z poziomem z roku finansowego 2024.
Z tego 250 mld jenów (6,75 mld zł) ma pochodzić z redukcji kosztów zmiennych. Nissan chce to osiągnąć m.in. przez agresywną optymalizację procesów inżynieryjnych oraz uproszczenie współpracy z dostawcami. Utworzono specjalne biuro transformacji, liczące 300 ekspertów, które ma pełne uprawnienia do podejmowania decyzji kosztowych.
Masowe zwolnienia i zamykanie fabryk
Plan Re:Nissan zakłada redukcję zatrudnienia o 20 000 osób na całym świecie w latach 2024–2027. Liczba ta obejmuje wcześniej ogłoszoną redukcję o 9 000 etatów. Zwolnienia obejmą zarówno pracowników bezpośrednio produkcyjnych, jak i pracowników administracji, sprzedaży i badań.
Jednocześnie Nissan zamknie 7 z 17 zakładów produkcyjnych, ograniczając globalną sieć fabryk do 10. Decyzja ta ma na celu uproszczenie struktury produkcyjnej i poprawę efektywności operacyjnej, zarówno w obszarze pojazdów spalinowych, jak i elektrycznych. W ramach cięć zrezygnowano również z budowy fabryki baterii LFP w Kyushu oraz ogłoszono zamknięcie zakładu w chińskim Wuhan, prowadzonego wspólnie z Dongfeng.
Uproszczenie procesów inżynieryjnych i skrócenie czasu rozwoju
Nissan zapowiada radykalne uproszczenie projektowania nowych modeli. Do 2035 roku liczba platform zostanie zredukowana z 13 do 7, a złożoność części zmniejszy się o 70%. Średni koszt inżynieryjny na godzinę ma spaść o 20%.
Czas opracowania nowych modeli skróci się do 37 miesięcy dla modeli wiodących i 30 miesięcy dla wariantów pokrewnych. Takie podejście zostanie zastosowane m.in. w przypadku nowych modeli: Nissan Skyline, globalny SUV segmentu C oraz kompaktowy SUV marki Infiniti.
Skupienie na rynkach strategicznych i zmianach w ofercie produktowej
Nowa strategia rynkowa zakłada koncentrację na sześciu kluczowych regionach: USA, Japonii, Chinach, Europie, Meksyku i Bliskim Wschodzie. W Chinach Nissan planuje rozszerzenie oferty pojazdów NEV (New Energy Vehicles), a w Europie skoncentruje się na elektrycznych SUV-ach segmentów B i C.
Marka Infiniti ma zostać odświeżona, zwłaszcza na rynku północnoamerykańskim, z naciskiem na nowe modele hybrydowe i elektryczne. Mimo tego Nissan zdecydował się na anulowanie trzech projektów EV i opóźnienie produkcji dwóch crossoverów na rynek północnoamerykański. Model PZ1K trafi na linię produkcyjną w styczniu 2028, a bliźniaczy Infiniti PZ1J – w maju 2028.
Współpraca z partnerami jako fundament rozwoju elektromobilności
Partnerstwa strategiczne pozostają najważniejsze dla nowej strategii Nissana. kooperacja z Renault i Mitsubishi zaowocuje m.in. nowym modelem BEV opartym na platformie kolejnej generacji Nissana Leaf, przeznaczonym dla rynku Ameryki Północnej. Z kolei Renault France zbuduje elektryczną wersję Nissana Micra, opartą na platformie R5.
Podtrzymana zostaje również kooperacja z Hondą w zakresie elektryfikacji i rozwoju systemów inteligentnych, mimo iż wcześniejsze rozmowy o możliwej fuzji nie przyniosły rezultatu.
Jasne cele i napięty harmonogram
Plan Re:Nissan to kompleksowy program naprawczy z jasno określonymi celami i harmonogramem wdrożenia. Jak podkreślił prezes i dyrektor generalny Nissan, Ivan Espinosa, firma musi działać gwałtownie i stanowczo w odpowiedzi na trudne wyniki za rok 2024 oraz presję inflacyjną. Nowy zarząd przyjął ostrożne, ale zdecydowane podejście, by zapewnić odzyskanie rentowności do roku 2026.
Zobacz również:- Zwolnienia w Siemens: Spadają zyski, rośnie niepewność
- Stilo Energy składa wniosek o upadłość i planuje kolejne postępowanie restrukturyzacyjne
Źródło: Nissan (plan restrukturyzacyjny), oprac. własne.