
Pod ziemią, głęboko pod miejscowością Pisarzowa w Małopolsce, dzieje się historia. Tarcza TBM „Kinga” wydrążyła już blisko 300 metrów tunelu ewakuacyjnego, który powstaje w ramach jednej z najważniejszych inwestycji kolejowych w kraju – projektu „Podłęże–Piekiełko”. To właśnie ten tunel ma otworzyć nowy rozdział w komunikacji kolejowej Sądecczyzny.
Nowe połączenie, które zmieni Małopolskę
Tunel pod Pisarzową to element trasy Limanowa–Klęczany, stanowiącej część większego przedsięwzięcia – budowy 58 km nowej linii kolejowej oraz modernizacji i elektryfikacji 75 km istniejącej trasy między Chabówką a Nowym Sączem. Efekt? Skrócenie podróży z Krakowa do Nowego Sącza do około godziny, a do Zakopanego – do 90 minut.
– Już niedługo Małopolska zyska nowe, atrakcyjne czasowo połączenie kolejowe. Dzięki niemu zaktywizujemy gospodarczo i społecznie Limanową, Nowy Sącz i szereg innych miejscowości – informuje poseł na Sejm Patryk Wicher. – Nie sposób pominąć faktu, iż architektem budowy strategicznego połączenia kolejowego Podłęże–Piekiełko na Sądecczyźnie są rządy Prawa i Sprawiedliwości oraz minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. To właśnie za jego kadencji projekt, o którym przez dekady tylko mówiono, przeszedł z fazy koncepcji do realizacji. Dzięki determinacji ministra i politycznemu wsparciu rządu PiS, inwestycja ta uzyskała finansowanie, niezbędne decyzje administracyjne i realny rozmach – z ciężkimi maszynami już pracującymi w górotworze Małopolski.
TBM „Kinga” pracuje bez przerwy. Już niedługo dołączy „Jadwiga”
Ważąca ponad 600 ton tarcza „Kinga” rozpoczęła pracę 31 marca i każdego dnia drąży kolejne metry górotworu. Równocześnie montowana jest obudowa tunelu oraz usuwany urobek. Docelowo maszyna ma osiągnąć tempo ponad 10 metrów na dobę. Cały, niemal 4-kilometrowy tunel ma powstać w około 10 miesięcy.
Na sąsiednim stanowisku trwa już montaż znacznie większej maszyny – TBM „Jadwiga”, której średnica to aż 11 metrów, a masa – 245 ton. Po złożeniu pięciu segmentów rozpocznie ona drążenie równoległego tunelu, którym w przyszłości pojadą pociągi.
Budowa, która łączy regiony
Realizowana od września 2023 r. inwestycja łącząca Sądecczyznę i Podhale z Krakowem to przedsięwzięcie współfinansowane z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Projekt „Podłęże–Piekiełko” od lat budził emocje i nadzieje – dziś wreszcie staje się faktem.
To już nie wizja – to konkretne metry tunelu i stalowe serca maszyn, które zbliżają region do cywilizacyjnego przełomu. A wszystko zaczyna się właśnie tutaj – pod Pisarzową.