Niemcy blokują Terminal Kontenerowy w Świnoujściu, a rząd Tuska wyprzedaje majątek PKP Cargo. Sabotaż rozwoju polskich portów?
Świnoujście/Szczecin – Lipiec 2025 Czy to jeszcze przypadek, czy już sabotaż wymierzony w rozwój polskich portów morskich? Marek Gróbarczyk, były minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej, alarmuje w mediach społecznościowych o poważnym zagrożeniu dla strategicznych inwestycji na Pomorzu Zachodnim. Na platformie X (dawniej Twitter) opublikował wpis, w którym oskarża rząd Donalda Tuska o działania, które mogą torpedować przyszłość polskiej gospodarki morskiej.
„Niemcy zablokowali budowę Terminala Kontenerowego w Świnoujściu, a rząd Tuska wyprzedaje tereny należące do PKP Cargo w Szczecinie i w Świnoujściu! To nie przypadek, tylko celowy sabotaż wymierzony w rozwój polskich portów. Czy Tusk likwiduje konkurencję dla Deutsche Bahn???” – napisał Gróbarczyk na swoim oficjalnym koncie: @marekgrobarczyk.
Co się dzieje z Terminalem Kontenerowym w Świnoujściu?
Terminal Kontenerowy w Świnoujściu miał być kluczową inwestycją zapewniającą Polsce konkurencyjność wobec zachodnich portów – zwłaszcza w Hamburgu czy Bremerhaven. Inwestycja planowana od lat, posiadająca zgodę środowiskową i poparcie wielu środowisk branżowych, została nagle zatrzymana. Według nieoficjalnych informacji, niemieckie lobby miało wywierać naciski zarówno na poziomie unijnym, jak i bilateralnym, by zablokować budowę terminala, który mógłby odebrać kontenery z niemieckich portów.
Niemcy zablokowali budowę Terminala Kontenerowego w Świnoujściu, a rząd Tuska wyprzedaje tereny należące do PKP Cargo w Szczecinie i w Świnoujściu! To nie przypadek, tylko celowy sabotaż wymierzony w rozwój polskich portów. Czy Tusk likwiduje konkurencję dla Deutsche Bahn??? pic.twitter.com/gaEm2ORTBG
— Marek Gróbarczyk (@marekgrobarczyk) July 27, 2025
Wyprzedaż majątku PKP Cargo w Szczecinie i Świnoujściu
Jakby tego było mało, z raportów medialnych i dokumentów przetargowych wynika, iż rząd Donalda Tuska rozpoczął proces sprzedaży strategicznych działek należących do PKP Cargo w Szczecinie i Świnoujściu. To tereny z bezpośrednim dostępem do infrastruktury kolejowej i portowej, które mogłyby służyć rozwojowi przeładunków i budowie zaplecza logistycznego.
Zdaniem Marka Gróbarczyka, decyzja ta to „likwidacja polskiej konkurencji dla niemieckiej Deutsche Bahn”, która od lat dominuje w przewozach towarowych w Europie i ma ambicje zmonopolizować kierunki logistyczne również w regionie Morza Bałtyckiego.
Głos ekspertów: Polska traci kontrolę nad portami?
Analitycy rynku morskiego od dłuższego czasu ostrzegają przed cichą ekspansją zagranicznego kapitału w polskich portach. Wyprzedaż infrastruktury kolejowej w portach oraz wstrzymywanie inwestycji kontenerowych może doprowadzić do utraty szansy na budowę nowoczesnego hubu przeładunkowego nad Bałtykiem.
„Zamiast budować 'polski Rotterdam’, cofamy się i uzależniamy od Berlina i Hamburga” – komentuje jeden z ekspertów portowych pragnący zachować anonimowość.
Polityczne echa i zarzuty o sabotaż
Opozycja nie ma wątpliwości – to celowe działanie, które wpisuje się w politykę podporządkowywania Polski interesom zagranicznym. Przypominają, iż to za rządów PiS udało się znacząco rozwinąć porty w Gdańsku, Gdyni i Świnoujściu, a także zwiększyć wpływy z przeładunków i przewozów morskich. Dziś, ich zdaniem, te osiągnięcia są zagrożone.
Marek Gróbarczyk apeluje o natychmiastowe wstrzymanie sprzedaży terenów PKP Cargo oraz wznowienie inwestycji kontenerowych w Świnoujściu. „Nie możemy pozwolić, by Polska została zepchnięta do roli przedłużenia niemieckiego zaplecza logistycznego. Mamy potencjał, by konkurować na Bałtyku – potrzebna jest tylko wola polityczna.”
Czy rząd odpowie?
Na chwilę obecną Ministerstwo Infrastruktury nie odniosło się do sprawy. Rzecznicy rządu również milczą. Tymczasem pytania mnożą się z każdą godziną – czy rzeczywiście mamy do czynienia z geopolitycznym sabotażem polskich interesów morskich?
Świnoujście: 46. dostawa gazu ziemnego w 2025 roku trafiła do Terminala LNG – już 375. ładunek od początku działalności gazoportu
Inwestycyjny bum Prezydent Agatowskiej w Świnoujściu
Hołownia ujawnia: CHCIELI ZAMACHU STANU! Cała Polska w szoku – Kto za tym stoi?! – Film