Niemal co trzeci Polak robi zakupy na Boże Narodzenie już w listopadzie

2 godzin temu
Zdjęcie: 08.12.2024. Ciekoty. Jarmark bożonarodzeniowy / Fot. Wiktor Taszłow - Radio Kielce


Blisko co trzeci Polak zakupy związane ze świętami Bożego Narodzenia robi w listopadzie – wynika z badania „Polaków portfel własny: E-commerce od święta”. Jednocześnie ponad 60 proc. badanych uważa, iż reklamy związane ze świętami pojawiają się za wcześnie.

Z raportu Santander Consumer Banku wynika, iż blisko połowa (48 proc.) Polaków planuje z wyprzedzeniem niektóre świąteczne wydatki, np. prezenty, a 14 proc. szczegółowo planuje wszystkie zakupy z tej okazji. Natomiast 33 proc. robi zakupy spontanicznie, bez wcześniejszych przygotowań – częściej mężczyźni (36 proc.) niż kobiety (30 proc.).

Dwóch na pięciu respondentów świąteczne zakupy rozpoczyna na początku ostatniego miesiąca roku, między 1 a 15 grudnia, a 29 proc. – już w listopadzie. Co dziesiąty ankietowany stwierdził, iż nie wie kiedy, bo tego nie planuje, natomiast 9 proc. zadeklarowało, iż zaczyna zakupy na święta Bożego Narodzenia na ostatnią chwilę. Na przygotowania w październiku wskazało 7 proc. respondentów, a we wrześniu lub wcześniej – 1 proc.

Ponad dwie trzecie (67 proc.) badanych wskazało, iż treści dotyczące świąt – zarówno w formie reklam, jak i kolekcji w sklepach stacjonarnych – wkraczają na rynek przedwcześnie. Jedna piąta ankietowanych stwierdziła, iż pojawiają się we właściwym czasie, a dla 3 proc. są zbyt późno. Natomiast 6 proc. nie zwraca na nie uwagi.

„Widzimy, iż tryb przygotowań do świąt w społeczeństwie jest dość mocno zróżnicowany. Przykładowo, aż 43 proc. kobiet deklaruje, iż rozpoczyna zakupy na tę okazję we wrześniu, październiku lub listopadzie, czyli z dużym wyprzedzeniem. Wśród mężczyzn na te odpowiedzi wskazało 31 proc. Panowie z kolei wyraźnie częściej zaczynają je w grudniu lub na ostatnią chwilę – 55 proc., wobec 43 proc. wśród Pań” – podkreślił, cytowany w informacji, Patryk Perliński z Santander Consumer Banku.

Badani zostali zapytani też o to, co najczęściej kupują w internecie przed świętami Bożego Narodzenia. Najczęściej wymieniano prezenty, które wskazało 70 proc. badanych. Następne w kolejności były: dekoracje i ozdoby świąteczne (32 proc.) oraz ubrania i dodatki (29 proc.). Artykuły spożywcze wymieniło 14 proc. uczestników badania, a 12 proc. – chemię domową; 11 proc. przyznało, iż nie kupuje online nic na święta.

Dla 41 proc. ankietowanych decydującym czynnikiem przekonującym ich do zakupów świątecznych online jest brak konieczności stania w kolejkach i unikanie tłumów, a 39 proc. wskazało na wygodę dostawy zakupów prosto do domu lub paczkomatu. Na trzecim miejscu były niższe ceny i promocje w sieci, które wskazało 36 proc. respondentów.

Niemal co trzeci Polak (30 proc.) stwierdził, iż w sieci nie ogranicza go czas i godziny otwarcia sklepów, a 28 proc. odpowiedziało, iż e-commerce gwarantuje większy wybór i dostępność produktów. Na możliwość szybkiego i łatwego porównania ofert zwróciło uwagę 19 proc. badanych. Ankietowani przyznali też, iż online mają możliwość zakupu unikatowych, rzadko spotykanych produktów – wskazało tak 16 proc. uczestników badania.

Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), przeprowadzonych przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w dniach 27 września – 6 października 2025 r. W badaniu wzięło udział 1005 dorosłych Polaków robiących zakupy online.



Idź do oryginalnego materiału