Dolny Śląsk stawia na kolej. 11 września na tory regionu wyjechały dwa pociągi w barwach Unii Europejskiej. Premiera zbiegła się z istotną wiadomością – Koleje Dolnośląskie uzyskały aż 618 mln zł dofinansowania z funduszy unijnych. To kolejny krok w realizacji ambitnych inwestycji, które w ostatnich latach przyniosły Dolnemu Śląskowi blisko 2,5 miliarda złotych na rozwój transportu kolejowego.
20 nowych Elfów w drodze do Dolnego Śląska
Koleje Dolnośląskie złożyły do Centrum Unijnych Projektów Transportowych trzy wnioski o zakup nowych pociągów – wszystkie uzyskały pozytywną ocenę. Dzięki temu spółka sfinansuje 20 nowoczesnych Elfów produkowanych przez bydgoską Pesę.
Dotacja pokryje aż 78 proc. wartości zamówienia, czyli 617,6 mln zł. Po dostarczeniu nowych pojazdów KD będą dysponować największą w Polsce flotą pięcioczłonowych Elfów – łącznie 45 sztuk. Cały tabor przewoźnika wzrośnie do 118 pociągów, bo spółka zamówiła także 10 nowych ekodiesli.
– Blisko dwa i pół miliarda złotych zasiliło już inicjatywy kolejowe w naszym województwie. Dzięki tym środkom rewitalizujemy linie kolejowe i kupujemy nowoczesne pociągi. Dolny Śląsk staje się infrastrukturalnym sercem Polski – podkreśla Paweł Gancarz, marszałek Województwa Dolnośląskiego.
Unijne wsparcie w praktyce
Z obecnych 88 pojazdów KD aż 84 zostały kupione lub zmodernizowane przy wsparciu UE. Średni poziom dofinansowania projektów kolejowych spółki przekracza 70 proc. – Unijne wsparcie to nie tylko tabor. Dzięki środkom z Brukseli uruchamiamy połączenia do Karpacza, Chocianowa czy Bielawy po liniach, które również są współfinansowane z UE – przypomina Michał Rado, wicemarszałek odpowiedzialny za kolej.
Nowe „niebieskie” Elfy obsłużą m.in. trasę Wrocław – Legnica, gdzie osiągną prędkość 160 km/h. Dzięki temu przejazd z centrum stolicy Dolnego Śląska do Legnicy zajmie zaledwie 37 minut.
– Na tej trasie pociągi jeżdżą jak metro w Warszawie – mówi Jarosław Rabczenko, członek zarządu województwa.
17 lat rozwoju dzięki funduszom unijnym
Historia rozwoju KD od początku była związana z unijnym wsparciem. Pierwszą linią przejętą przez województwo była trasa do Trzebnicy, której rewitalizacja również została sfinansowana z funduszy UE. Dziś podróżuje nią rocznie blisko milion pasażerów.
– Jestem dumny, iż zarówno nowoczesne pociągi, jak i pierwsze linie w zarządzie województwa finansowane były ze środków unijnych. To część wielkiej inwestycji w przyszłość regionu – mówi Marek Łapiński, radny Sejmiku Województwa Dolnośląskiego.
– Siedemnaście lat temu Koleje Dolnośląskie zaczynały z kilkoma liniami. Dziś jadą w 36 minut z Wrocławia do Legnicy i w godzinę do Wałbrzycha – dodaje Monika Włodarczyk, radna Sejmiku.
Do tej pory KD otrzymały z funduszy UE łącznie 1,6 mld zł, a Dolnośląska Służba Dróg i Kolei – kolejne 723 mln zł.
– To wsparcie zapewnia nam rozwój. Dzięki niemu możemy zwiększać flotę, uruchamiać nowe połączenia i poszerzać ofertę. Skorzystają na tym wszyscy mieszkańcy regionu – podsumowuje Damian Stawikowski, prezes Kolei Dolnośląskich.
Dolny Śląsk największym beneficjentem
W najnowszym rozdaniu środków KPO z CUPT to właśnie Dolny Śląsk otrzymał największe wsparcie – 618 mln zł z puli 870 mln zł. Oprócz Kolei Dolnośląskich dofinansowanie trafiło jedynie do województwa śląskiego i Kolei Śląskich.