Nie będzie kolei w Okunince

3 godzin temu

W ubiegłym tygodniu samorządowcy z powiatu włodawskiego uczestniczyli w spotkaniu z władzami PKP. Mówiono oczywiście o planowanej rewitalizacji linii z Chełma do Włodawy. Okazało się, iż pierwotne plany kolejarze zmienili i wbrew wcześniejszym ustaleniom pociągów w Okunince nie będzie.

„Rewitalizacja połączenia Chełm – Włodawa wraz z poprawą dostępności transportu kolejowego w mieście Włodawa” – to nazwa inwestycji, która ma połączyć Włodawę z resztą kraju. Projekt o szacowanej wartości ponad 500 mln zł jeszcze do niedawna obejmował modernizację ok. 41 km linii kolejowej nr 81 na odcinku Chełm – Okuninka Białe oraz budowę ok. 10 km jednotorowej niezelektryfikowanej linii kolejowej przez Okuninkę do Włodawy oraz dworca kolejowego w tym mieście. Pociągi na tej trasie miały jeździć z prędkością do 120 km/h.

Czas przejazdu między Włodawą a Chełmem określano na ok. 53 min. Dzięki realizacji projektu możliwe miało byż przywrócenie regularnych połączeń pasażerskich na tej linii. W ramach prac planowano modernizację 9 przystanków: Koza-Gotówka, Karolinówka, Ruda-Huta, Ruda-Opalin, Uhrusk, Wola Uhruska, Stulno, Sobibór, Okuninka Białe oraz budowę stacji Włodawa Miasto. Niestety, w ubiegłym tygodniu projekt się zmienił. Okazało się, iż inwestycja jest tak potwornie droga, iż by w ogóle doszła do skutku, trzeba ją uczynić tańszą. Kolejarze zrezygnowali więc z budowy linii przez Okuninkę i z budowy dworca przy włodawskiej galerii. To oczywiście wywołało niezadowolenie wójta, burmistrza i starosty.

– Pod koniec spotkania z przedstawicielami PKP i urzędnikami od marszałka ustaliliśmy, iż będziemy mogli sami „zaprojektować” przebieg nowej trasy – mówi Dariusz Semeniuk, wójt gminy Włodawa. – Pierwotna linii do Okuninki w tej chwili nie wchodzi w ogóle w grę, bo zakładała budowę trzech mostów, a to bardzo mocno podnosi koszty inwestycji. Zaproponowana przez PKP lokalizacja zakłada, iż nowa nitka przetnie drogą wojewódzką nr 816 między Jeziorem Glinki a Orchówkiem i zakończy się przed wjazdem do Włodawy od strony Orchówka, gdzie stanie dworzec. Poprosiłem projektantów o ujęcie w dokumentach rewitalizacji całej obecnej linii do stacji przeładunkowej w Orchówku i myślę, iż ta idea ma duże szanse na realizację. Jest to dla nas szczególnie ważne ze względu na tereny przemysłowe, które leżą właśnie przy tej stacji – dodaje wójt.

Nieco innego przebiegu torów chce wicestarosta Piotr Gorgol, który uważa, iż między Okuninką a Orchówkiem należy zrobić przystanek, a dworzec zlokalizować nie przy Zbiorniku Okopiec, a przy drodze 812 przy ulicy Waligóry. Ostateczny projekt samorządowcy mają opracować i ustalić na poniedziałkowym spotkaniu. (bm)

Idź do oryginalnego materiału