Jakość kształcenia w centrum debaty akademickiej
W Auli Gmachu Głównego Politechniki Gdańskiej odbyło się XIII Forum Jakości, organizowane przez Polską Komisję Akredytacyjną oraz Politechnikę Gdańską. Wydarzenie zgromadziło przedstawicieli środowiska akademickiego, administracji publicznej oraz studentów, skupiając się na podnoszeniu jakości kształcenia oraz dostosowaniu systemu edukacji do wymagań współczesnej gospodarki.
NCBR i Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego
W debacie aktywnie uczestniczył prof. dr hab. inż. Jerzy Małachowski, dyrektor Narodowego Centrum Badań i Rozwoju (NCBR). Podkreślił on znaczenie programów finansowanych z Funduszy Europejskich dla Rozwoju Społecznego, które wspierają polskie uczelnie w modernizacji oferty edukacyjnej oraz rozwijaniu nowych kierunków studiów.
Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego to program, z którego skorzystała większość polskich uczelni wyższych. Co roku ogłaszamy konkursy dedykowane m.in. nowym kierunkom studiów, centrom doskonałości czy działaniom na rzecz minimalizacji zjawiska drop-outu i wiele innych, które można długo wymieniać. Wskaźnik sukcesu wśród uczelni wyższych wynosi 50–60%.
Jak zaznaczył prof. Małachowski, w tej chwili w ramach FERS oraz inicjatywy STEP NCBR wspiera kierunki związane z cyfryzacją, transformacją energetyczną i biotechnologią.
Nowe konkursy – kształcenie na potrzeby technologii krytycznych
NCBR prowadzi szereg konkursów grantowych, które mają na celu nie tylko rozwój infrastruktury i badań, ale także poprawę jakości kształcenia oraz współpracę uczelni z biznesem. Szczególne znaczenie ma trwający nabór w konkursie „Kształcenie na potrzeby technologii krytycznych”. Na ten cel przeznaczono 160 mln zł z programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego.
Celem konkursu jest wsparcie projektów, które zwiększą dostosowanie oferty uczelni do potrzeb gospodarki, a także przyczynią się do zielonej i cyfrowej transformacji poprzez rozwój kompetencji w obszarze biotechnologii, technologii cyfrowych oraz czystych i zasobooszczędnych technologii.
Znaczenie współpracy nauki i gospodarki
Współpraca uczelni z otoczeniem społeczno-gospodarczym oraz rozwijanie kompetencji przyszłości to najważniejsze elementy wspierane przez NCBR. Dzięki temu polskie szkolnictwo wyższe może skuteczniej odpowiadać na wyzwania związane z transformacją energetyczną i cyfrową, a absolwenci zdobywają umiejętności niezbędne na rynku pracy.
Źródło: Narodowe Centrum Badań i Rozwoju














