Najwydajniejsza stacja tankowania w UE już działa. 5 ton wodoru dziennie w Düsseldorfie

enerad.pl 3 dni temu

Nowy standard wodorowej mobilności

W Düsseldorfie otwarto najwydajniejszą stację tankowania wodoru w Europie. Inwestycja powstała we współpracy H2 MOBILITY, Rheinbahn oraz Stadtwerke Düsseldorf i została uruchomiona w obecności przedstawicieli rządu landowego oraz władz miasta. Stacja zlokalizowana przy Höherweg może tankować do 5 ton wodoru dziennie, co znacząco przewyższa możliwości pierwszej generacji stacji wodorowych w Niemczech.

Technologia umożliwiająca równoczesne tankowanie

Dzięki innowacyjnej technologii opatentowanej przez H2 MOBILITY, stacja pozwala na jednoczesne tankowanie trzech pojazdów: autobusów, ciężarówek, samochodów osobowych i pojazdów dostawczych. To krok milowy w kierunku szerszego wdrażania mobilności wodorowej, zwłaszcza w transporcie ciężkim i publicznym.

Wsparcie władz i integracja sektorowa

Projekt otrzymał wsparcie rządu federalnego w ramach programu „Nationales Innovationsprogramm Wasserstoff- und Brennstoffzellentechnologie Phase 2” (NIP 2). Łączna kwota dofinansowania to 3 137 000 euro dla stacji i 1 212 000 euro dla elektrolizera. W ocenie parlamentarnego sekretarza stanu Christiana Hirtego:

„To silny sygnał dla rozwoju regionalnych ekosystemów wodorowych i konkurencyjności technologicznej Niemiec”.

Minister gospodarki Nadrenii Północnej-Westfalii, Mona Neubaur, podkreśliła, iż wodór odgrywa kluczową rolę tam, gdzie napędy bateryjne nie są wystarczające. Land wspiera rozwój infrastruktury oraz inicjatywy takie jak „1000 autobusów wodorowych NRW” i „HyTrucks.NRW”.

Klimatyczna strategia Düsseldorfu

Stacja wpisuje się w strategię miasta Düsseldorf, które chce osiągnąć neutralność klimatyczną do 2035 roku. Burmistrz Dr. Stephan Keller zaznaczył:

„Nowa, niezwykle wydajna stacja tankowania wodoru to dowód, iż jesteśmy na dobrej drodze do osiągnięcia celu neutralności klimatycznej”.

Lokalna produkcja zielonego wodoru

Do czasu uruchomienia elektrolizera Stadtwerke Düsseldorf w 2026 roku, stacja zasilana będzie certyfikowanym zielonym wodorem produkowanym z odnawialnych źródeł energii. Elektrolizer o mocy 2 MW zlokalizowany będzie bezpośrednio przy stacji i wykorzystywać będzie energię z biogennych frakcji spalarni odpadów.

Prezes Stadtwerke Düsseldorf, Julien Mounier, wyjaśnił:

„Tworzymy lokalną wartość dodaną i unikamy emisji CO2 związanych z transportem wodoru. To istotny wkład w dekarbonizację transportu miejskiego”.

Korzyści dla Rheinbahn i transportu publicznego

Dla Rheinbahn, która posiada już 20 autobusów wodorowych, nowa stacja oznacza elastyczne i efektywne uzupełnienie infrastruktury. Jak podkreśliła członkini zarządu Annette Grabbe:

„Nowa stacja to kolejny krok w kierunku bezemisyjnej mobilności. Kierowcy doceniają komfort i osiągi pojazdów wodorowych”.

Dziesięciolecie H2 MOBILITY i nowa generacja stacji

W roku swojego dziesięciolecia H2 MOBILITY świętuje osiągnięcia w budowie infrastruktury wodorowej w Niemczech. Nowa stacja w Düsseldorfie symbolizuje przejście do nowej generacji rozwiązań – z większą wydajnością, krótszym czasem tankowania oraz integracją z odnawialnymi źródłami energii.

Zobacz również:
  • Tankowanie wodoru bez żadnych strat. Przełomowa stacja Hyroad, Bosch Rexroth i GenH2
  • 15 mln euro dla ARTHUR BUS: Lublin zamawia 20 autobusów wodorowych
  • Przełom w produkcji zielonego wodoru. Koreańczycy pokazali system działający wyłącznie dzięki słońcu
  • Indie i Niemcy inwestują 1,3 mld dolarów w zielony wodór. Powstaje nowy hub eksportowy

Źródło: H2 MOBILITY

Idź do oryginalnego materiału