

O sprawie mówi się od dawna, ale problemem wciąż pozostawały pieniądze. Projektowanie, jak i samo wykonanie inwestycji to ogromne środki. Choć dużym wsparciem mają być fundusze z programu Kolej Plus, to niezbędny będzie też wkład samorządów, przez których tereny linia przebiega.
– Niestety część z nich wycofała się, mimo wcześniejszych deklaracji o udziale w przedsięwzięciu i współfinansowaniu przynajmniej dokumentacji – podkreśla odpowiedzialny za transport kolejowy w regionie Robert Węgrzyn z Zarządu Województwa.
Dodajmy, iż dziś linia jest wykorzystywana tylko częściowo. Po wykonaniu zadania cała będzie zelektryfikowana. Pociągi towarowe będą jeździć maksymalnie z prędkością 60 km/h a osobowe 120 km/h. Zadanie już na etapie projektowym nie jest łatwe. Na tym odcinku jest ponad 40 obiektów mostowych, kwota dokumentacji około 17 milionów złotych mówi sama za siebie i cały odcinek jest pod kuratelą konserwatora zabytków.
– To jest główny cel tak naprawdę programu Kolej Plus, przywrócenie właśnie ruchu na tej linii, czyli likwidacja tych utrudnień komunikacyjnych, bądź też w ogóle wykluczeń komunikacyjnych – dodaje Janusz Pasierb, Dyrektor Regionu Śląskiego Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK.
– Ostatni kurs pociągu przez Głubczyce miał miejsce w kwietniu 2000 roku, to prawie 25 lat temu, dlatego podpisanie umowy jest bardzo dobrą informacją dla mieszkańców Głubczyc i okolic – przypomina Kazimierz Bedryj, zastępca burmistrza Głubczyc.
– Zaczynamy od koncepcji programowo-przestrzennej. Mamy na to 150 dni. Tutaj już mamy nadzieję powstaną te rozwiązania docelowe bez jakiegoś wariantowania, odcinek jest długi, ma ok 60 km – podsumowuje Krzysztof Sroga z firmy Databout.
Dokumentacja ma być gotowa w 2028 roku. Potem mogą ruszyć ewentualne prace remontowe.
Robert Węgrzyn, Janusz Pasierb, Kazimierz Bedryj, Krzysztof Sroga:





autor: SP