Od dwóch lat zgodnie z prawem każdy właściciel szamba lub przydomowej oczyszczalni ścieków powinien zgłosić tę formę odprowadzania ścieków do lokalnego urzędu gminy lub miasta. jeżeli tego nie zrobi, powinien liczyć się z kontrolami. Tak jak to ma teraz miejsce w Spytkowicach.
W Spytkowicach jeszcze we wtorek (14.01) potrwa inwentaryzacja zbiorników bezodpływowych i przydomowych oczyszczalni ścieków. Gminy od 2023 roku muszą bowiem prowadzić elektroniczną ewidencję tych urządzeń na swoim terenie.
Właściciele takich urządzeń powinni zgłosić sposób odprowadzania nieczystości płynnych do swojego urzędu gminy lub miasta. jeżeli tego nie wykonali do tej pory muszą liczyć się z kontrolą.
Inwentaryzacja nie dotyczy właścicieli nieruchomości, którzy złożyli w Urzędzie Gminy Spytkowice stosowne oświadczenie oraz są przyłączeni do gminnej sieci kanalizacji sanitarnej. Właścicieli gospodarstw posiadających zbiornik bezodpływowy lub przydomową oczyszczalnię ścieków prosi się o udzielenie pomocy i udzielenie niezbędnych informacji wykonawcom - czytamy w ogłoszeniu wójta Krzysztofa Byrskiego.
W ogłoszeniu wskazano też firmę, która zajmuje się kontrolną na terenie gminy.
Warto też dodać, iż zgodnie z obowiązującymi przepisami ww. ustawy, właściciele nieruchomości są obowiązani do przyłączenia nieruchomości do istniejącej sieci kanalizacyjnej, a na terenach, gdzie nie ma sieci kanalizacyjnej – do wyposażenia nieruchomości w szczelny zbiornik bezodpływowy (szambo) lub w przydomową oczyszczalnię ścieków.
Usługi wywozu nieczystości ciekłych lub osadów z oczyszczalni powinny być wykonywane przez firmy posiadające odpowiednie zezwolenie na opróżnianie zbiorników bezodpływowych i transport nieczystości ciekłych.
Każdy właściciel nieruchomości jest obowiązany udokumentować korzystanie z takich usług poprzez okazanie stosownej umowy i dowodów opłat za usługi asenizacyjne potwierdzających systematyczność opróżniania zbiorników. Powyższa dokumentacja powinna być okazywana na każde wezwanie organu kontrolującego, przy czym zgodnie z nowelizacją ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, gminy mają obowiązek prowadzić ww. kontrole co najmniej raz na dwa lata.