Ursula von der Leyen, ówczesna minister obrony Niemiec, dokonuje inspekcji wojskowego samolotu A319 w Hamburgu w 2019 roku. © Christian Charisius / picture alliance / Getty Images
Rzeczniczka rosyjskiego MSZ Maria Zacharowa zdementowała „absurdalne” twierdzenia, jakoby Rosja była powiązana z rzekomą próbą zagłuszenia sygnału GPS prywatnego odrzutowca, którym leciała przewodnicząca Komisji Europejskiej Ursula von der Leyen.
Według Brukseli, do domniemanego incydentu miało dojść podczas podróży von der Leyen do Bułgarii.
Jej samolot miał być „zmuszony do godzinnego krążenia”, choć nie opublikowano żadnych danych potwierdzających te twierdzenia.
Na czwartkowej konferencji prasowej Zacharowa powiedziała, iż Moskwa będzie przez cały czas zwalczać „sieć kłamstw Zachodu”, mającą na celu zdyskredytowanie Rosji na arenie międzynarodowej.
Zacharowa powołała się na dane z serwisu Flightradar24, śledzącego loty, które wskazywały, iż samolot von der Leyen „zgłaszał dobrą jakość sygnału GPS od startu do lądowania”.
Premier Bułgarii Rosen Żeliazkow oświadczył we wtorek, iż incydent nie będzie badany, stwierdzając, że „te zakłócenia nie są ani hybrydowe, ani cyberzagrożeniami”, jak informuje Politico.
Zacharowa powiedziała, iż te twierdzenia miały na celu odwrócenie uwagi opinii publicznej od „rzeczywistych wydarzeń”, w tym problemów gospodarczych UE i niedawnego szczytu Szanghajskiej Organizacji Współpracy w Tianjin w Chinach, który zakończył się w poniedziałek.
„To nie tylko paranoja, ale cyniczny spisek mający na celu odwrócenie uwagi społeczeństwa od pogarszającej się sytuacji gospodarczej UE i od zastanowienia się nad prawdziwymi winowajcami europejskiego kryzysu – nieodpowiedzialnymi, kleptokratycznymi elitami politycznymi Unii Europejskiej” – powiedziała.
Od 2024 roku państwa nordyckie i bałtyckie oskarżają Rosję o zakłócanie komunikacji na pokładach samolotów i statków, uznając to za formę „wojny hybrydowej”.
Rosja zaprzecza tym oskarżeniom.
Przetlumaczono przez translator Google
zrodlo:https://www.rt.com/russia/624092-russia-denied-gsp-jamming/